A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har inte sett något av detta ännu så finns inget att diskutera. Du har en tendens att älta och upprepa dig så vänta och se först...
Elpriserna kompenserades förra vintern..amorteringskravet rök direkt under covid. Finns absolut ingenting som talar för att det inte kommer hända igen
 
A
R RalleB skrev:
3 typer av människor som har väldigt mycket åsikter om belåningen/ ränteavdrag etc:

1: folk som är 50-70+ vars bolån blivit uppätna av historisk inflation samtidigt som deras hus idag är värt miljoner.
Gillar att påpeka: i början av 90 talet var boräntan på 500%. (Ja, i 3 dagar)
Men berättar inte att ränteavdraget var på 50% tills början av 90 talet.

2: Folk som bor i hyresrätter vars ekonomi inte tillåtit de att köpa något själva men blir helt galna när deras hyra måste höjas pga elpriser etc.
Tror oftast att det är en rättighet med en billig hyresrätt och tycker det är förjävligt att hyresvärden faktiskt tjänar pengar på att hyra ut.

3: Folk som genom att vara passiva/”fega” att köpa en bostad och därigenom missat sin bostadskarriär. Oftast väldigt bittra över detta.
Tror och hoppas på att snart kommer kraschen, då ska vi kunna köpa ett hus som kostat 5 miljoner för ett par hundratusen.

tröttsamt är vad det är, absolut borde vi haft ett minskat räntebidrag när Sveriges ekonomi var god. Men blir bara löjligt med diverse ”smarta” människor med så mycket åsikter om hur andra borde agerat.
Speciellt när man kan identifiera ovan grupper så lätt genom att bara läsa ett par inlägg av personen.
Jag såg vad som komma skulle och sålde min Bostadsrätt i Stockholms dyraste område i våras och hyr nu ett boende för att vänta ut villamarknaden. Just nu tittar jag på objekt som skulle kunna gå för 8 msek. Motsvarande objekt gick för 11 i vintras. Tror dock det kommer falla mer. Jag är under 50 år.

Vilken typ av person är jag som har åsikter om den höga belåningen? Vad gör "smarta" människor som inte agerar som jag?
 
Aaake37 skrev:
Mäklarstatistik visar rullande 3 månader. Kollar du månadsvis är det ner nästan -13% sen i Mars i tex Sthlms innerstad. Och det hela fortsätter. Det är det största och brantaste raset på bostadsmarknaden på 30 år

[länk]
Fortfarande inte någon kris eller fallande sten då priserna tappat mot all time high. Grattis till dig som hade en fungerande spåkula, hoppas du hittar ett bra hus till rätt pris, du kommer inte sakna betongen. Gjorde din resa för 9 år sedan…
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fortfarande inte någon kris eller fallande sten då priserna tappat mot all time high. Grattis till dig som hade en fungerande spåkula, hoppas du hittar ett bra hus till rätt pris, du kommer inte sakna betongen. Gjorde din resa för 9 år sedan…
Spåkula vet jag inte. Men var enkelt att se vad som hände med inflationen i USA och när det tickade upp rejält i Jan/FEb i Sverige var det rätt givet vad som skulle hända.

Dock kommer jag sakna närheten till allt likaså de otroligt vackra sekelskiftshusen i stan
 
Aaake37 skrev:
Spåkula vet jag inte. Men var enkelt att se vad som hände med inflationen i USA och när det tickade upp rejält i Jan/FEb i Sverige var det rätt givet vad som skulle hända.

Dock kommer jag sakna närheten till allt likaså de otroligt vackra sekelskiftshusen i stan
Dom finns kvar. Förutsåg du kriget i Ukraina också?
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dom finns kvar. Förutsåg du kriget i Ukraina också?
Nu är jag övertygad om att inflationen tagit rejäl fart oavsett Ukraina. Det var full fart innan invasionen. När Putin satte in hela sin armé vid gränsen i Februari blev man ju inte mindre övertygad
 
R
G OMathson skrev:
Och vilken kategori tillhör du av dina tre?
Har du några förbättrade förslag?
Ingen av de 3, köpte hus för 10 års sen för 2 miljoner vilket folk tyckte var mycket då. Absolut köpte jag i rätt tid men jag sitter inte och hånar de som köpt hus för 4-5 miljoner nu och gastar om att slopa ränteavdrag etc.

Det är inte deras fel i grund och botten att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Det är pga historisk inflation samt en ekonomisk politik som gjort att folk uppmuntras till att ta höga lån.

Nu när det börjar brännas så slår politiker/banker etc. bakut (samma personer som skapat detta ekonomiska läget)
För det är minsann inte deras fel att läget ser ut som det gör.

Nä kanske inte helt men en stor del är pga de styrande.
Att nu sitta och håna helt vanliga personer med stora låna samt hissa högafflar och gapa efter att sätta de i princip konkurs är en tanke/ilska som är riktad åt fel håll.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Nu är jag övertygad om att inflationen tagit rejäl fart oavsett Ukraina. Det var full fart innan invasionen. När Putin satte in hela sin armé vid gränsen i Februari blev man ju inte mindre övertygad
Kanske, men de höga räntorna, främst obligationsräntorna i usa, fick en rejäl knuff av kriget. Utan kriget hade inte räntan stuckit lika snabbt och högt om frågar mig.
 
A
R RalleB skrev:
Ingen av de 3, köpte hus för 10 års sen för 2 miljoner vilket folk tyckte var mycket då. Absolut köpte jag i rätt tid men jag sitter inte och hånar de som köpt hus för 4-5 miljoner nu och gastar om att slopa ränteavdrag etc.

Det är inte deras fel i grund och botten att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Det är pga historisk inflation samt en ekonomisk politik som gjort att folk uppmuntras till att ta höga lån.

Nu när det börjar brännas så slår politiker/banker etc. bakut (samma personer som skapat detta ekonomiska läget)
För det är minsann inte deras fel att läget ser ut som det gör.

Nä kanske inte helt men en stor del är pga de styrande.
Att nu sitta och håna helt vanliga personer med stora låna samt hissa högafflar och gapa efter att sätta de i princip konkurs är en tanke/ilska som är riktad åt fel håll.
Jag är inte det minsta upprörd över hur Svensson agerat. De kommer låna så mycket de tillåts, oavsett hur mycket det är. Det om något lär vi oss av historien. För gäller det samtliga. Kolla in filmen The Big Short och se hur rationellt amerikanerna agerade när de fick tillgång till sub-prime lån

Det jag är upprörd över är våra usla politiker på båda sidor som låtit detta hända. Vi har världens högst belånade befolkning för att politikerna inte kan sätta upp ett rimligt regelverk.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, men de höga räntorna, främst obligationsräntorna i usa, fick en rejäl knuff av kriget. Utan kriget hade inte räntan stuckit lika snabbt och högt om frågar mig.
Usas inflationssiffror i Feb var 7.9%. Mycket högre än innan finanskrisen 2008. Nu är de 8.3%. Kriget har bidragit en del men knappast avgörande.
 
Nej såklart är det många faktorer som spelar in. Du har kanske för höga förväntningar på våra politiker, hur ska dom klara av att förstå detta när dom knappt kan betala sina egna räkningar i tid, eller skilja på privata kreditkort eller inte…
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 7 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Jag är inte det minsta upprörd över hur Svensson agerat. De kommer låna så mycket de tillåts, oavsett hur mycket det är. Det om något lär vi oss av historien. För gäller det samtliga. Kolla in filmen The Big Short och se hur rationellt amerikanerna agerade när de fick tillgång till sub-prime lån

Det jag är upprörd över är våra usla politiker på båda sidor som låtit detta hända. Vi har världens högst belånade befolkning för att politikerna inte kan sätta upp ett rimligt regelverk.
Hur lånemaeknaden ser ut är ju i grunden avsaknad av att binda pengar till guld. Nu låter vi bankerna skapa nya pengar istället med hjälp av lån. Det är ju hjärndött att låta privata vinstdrivna aktörer sköta landets ekonomi. Det är klart att de gör allt de kan för att tjäna mer. Och de som lånar drivs ju på av vad som tillåts. Vill man inte bo ute på landet så tvingas man följa med i en allt galnare spiral.
Den omfördelning av resurser som sker just nu är ju absurd. Snart har vi bara oligarker och arbetare som i Ryssland. Vi glömmer snabbt vad man kämpat för under generationer så fort man blir mätt och smånöjd.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G
R RalleB skrev:
Ingen av de 3, köpte hus för 10 års sen för 2 miljoner vilket folk tyckte var mycket då. Absolut köpte jag i rätt tid men jag sitter inte och hånar de som köpt hus för 4-5 miljoner nu och gastar om att slopa ränteavdrag etc.

Det är inte deras fel i grund och botten att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Det är pga historisk inflation samt en ekonomisk politik som gjort att folk uppmuntras till att ta höga lån.

Nu när det börjar brännas så slår politiker/banker etc. bakut (samma personer som skapat detta ekonomiska läget)
För det är minsann inte deras fel att läget ser ut som det gör.

Nä kanske inte helt men en stor del är pga de styrande.
Att nu sitta och håna helt vanliga personer med stora låna samt hissa högafflar och gapa efter att sätta de i princip konkurs är en tanke/ilska som är riktad åt fel håll.
Ok, då verkar ju vi tillhörs kategori 4 typ?
 
Aaake37 skrev:
Ok så då antar jag att du är militant motståndare till slopat amorteringskrav, ersättning för elpriser etc?
Det var ett konstigt antagande, särskilt den militanta delen, men inget av det andra följer heller logiskt av det jag skrev.

Och nej, jag är inte mot att slopa amorteringskravet. I den mån jag alls har en åsikt i frågan är den att amorteringskravet är orättvist och drabbar unga oproportionerligt hårt. Själv är jag dock inte påverkad av det av olika skäl.

Elprisersättningen är lurigare då staten både varit med och skapat problemen och tjänar pengar på dem. Så någon form av kompensation tror jag på, så länge det inte är pristak.

Aaake37 skrev:
Att ha en bostadspolitik som övriga västländer, är det överförmynderi?
Väldigt många västländer har på olika sätt sönderreglerat sina bostadsmarknader och bankväsenden. Jag ser inget skäl att reglera vår hårdare än idag, tvärtom skulle jag gärna se mer avregleringar. Att ha ett tillräckligt utbud är det enda långsiktigt rimliga sättet att komma till bukt med obalanserna på bostadsmarknaden.

Aaake37 skrev:
Folk får ju ta ansvar för de risker de tar eller hur?
Ja.

Aaake37 skrev:
Man kan inte beskylla staten Sverige för att räntorna går upp. Det finns absolut ingenting de hade kunnat göra för att förhindra det.
Vi har inflationstryck av två skäl: stigande världsmarknadspriser och en expansiv penningpolitik. Det förra håller jag med om att vi inte kan beskylla staten för, men väl det andra. Så vi får väl se om systemet fungerar nu när det behöver stramas åt.

Aaake37 skrev:
Räntorna har knappt gått upp och redan gnälls det på alla håll och kanter om att staten ska komma till räddning.
Som andra redan skrivit så gnälls det inte på särskilt många håll. Fler än du har vetat att räntorna kommer att gå upp förr eller senare.

Aaake37 skrev:
Om det ändå alltid är staten som ska rädda Svensson är det rimligt att staten är restriktiv från början.
Fast det finns ju inga krav på att bli räddade! Det är en halmdocka du slåss mot.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B
G OMathson skrev:
Och hur tänkte du det skulle införas? Ska vi ta bort skatt på inkomsträntan då? Om man har både kapital inkomst och kapital förlust, ska kvittningen då tas bort?
Inte så lätt att bara "ta bort ränteavdraget" som vissa vill påskina utan att ändra stora delar av skattesystemet.
Ja "problemet" är ju att vi också kan kvitta mot delen på kapitalvinster... Fine den delen kan va ok. Men man kan ju även kvitta emot inkomst av tjänst vilket blir bakvänt.

Oavsett HUR man gör det så bör det på sikt tas bort- eller iallafall minskas om man ska hålla tillbaka marknaden något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.