F fribygg skrev:
Abbonemanget kan man väl iaf utesluta ur kWh kostnaden om man inte avser att gå 'off grid'?
Om du går off grid ja men inte annars. Off grid kräver ju att du inte har möjlighet till inkommande el alls.
Du kan ju ha solpaneler som ger allt men så länge du är ansluten till nätet måste du ha abonnemang.
 
so112358 so112358 skrev:
Jag betalade 1.15:- per kW/h totalt (Forum + Ellevivo) förra månaden så jag utlämna ringa avgifter/skatter alls. Nu har iof elnätsavgiften gått upp något så nästa månad är marginellt högre.

750:- skulle motsvara 1244:- idag enligt SCB.
Snälla.

”:-” är inte en enhet. Inte ens för vår valuta.

Decimalavgränsare i Sverige än ”,” inte ”.”

”kW/h” är en enhet för effektförändring inte energi.

Men nu var det versaler och gemener på rätt ställen i alla fall. Det måste jag ge plus för.
 
  • Gilla
  • Haha
martin boström och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Snälla.

”:-” är inte en enhet. Inte ens för vår valuta.

Decimalavgränsare i Sverige än ”,” inte ”.”

”kW/h” är en enhet för effektförändring inte energi.

Men nu var det versaler och gemener på rätt ställen i alla fall. Det måste jag ge plus för.
Programmerare allt för länge... Tror nog de flesta fattar ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
so112358 so112358 skrev:
Jag betalade 1.15:- per kW/h totalt (Forum + Ellevivo) förra månaden så jag utlämna ringa avgifter/skatter alls. Nu har iof elnätsavgiften gått upp något så nästa månad är marginellt högre.

750:- skulle motsvara 1244:- idag enligt SCB.
Då har du ett mycket lågt pris på själva elen i så fall.
Jag betalar 68 öre bara i överföringsavgift. Så med mitt elpris 60 öre är jag torsk mot dig redan där. Så låga priser går inte att gå i område 3. Där lönar det sig fortfarande med pellets.
Men det är åt helskotta att det ska vara på det viset att elpriset ska vara olika. Jag anser att elpriset ska vara lika över hela landet. Produktionspriset är lågt och de flesta anläggningar är betalda med skattemedel. Näten också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Produktionspriset är lågt och de flesta anläggningar är betalda med skattemedel. Näten också.
Är det verkligen så här i SE3? Kärnkraften i Oskarshamn är inte betald med skattemedel och ca en tredjedel av Forsmark är inte i Vattenfalls ägo. Många distributionsnäten i min del av landet byggdes privat i föreningsform även om det är vanligt att Vattenfall är nätägare i dag.
 
so112358 so112358 skrev:
När jag började elda pellets (92 tror jag det var) betalade jag 750:-/ton. Sen har ju priset ramlat upp hela tiden och konstigt nog blev pallar billigare än bulk också för något år sedan (verkar inte vara så längre). Men de sista åren har jag köpt pellets på pall.

Nu till hösten så är priset för en pall uppe i 4900:-/pall. Man betalar alltså 1.20 KW/h för pelletsen (5000/5*16*52). För mig som har elavtal på ungefär 1:- KW/h totalt så lönar det sig alltså att köra direktverkande el istället (eller blir åtminstone samma pris). Det är helt galet. Skulle det bli elsubventioner i år igen så skulle det lösa sig ännu mer.

Man undrar hur pelletstillverkarna tänker. Vill man ha en fungerande pelletsmarknad eller inte. För mig luktar den här prissättningen bara girighet. Till det höga priset skall man då också lägga leveranssäkerhet.

Hej,

Det är sjuka elpriser idag också.

Det blir en mer "rättvist" bild, om du jämför aktuella pellets priser med aktuella elpriser.

I ditt fall skulle du har köpt pellets, eller skrivet avtal på pellets samma dag som du band elavtal.

Köpa pellets kan till viss del anses som en försäkring mot skenande elpriser i fall man har rörligt elpris.

Ett tänkbart uppvärmningssystem kan består av värmepump och pellets. Värmepump för dagarna med låg elpris och pellets för det kalla dagarna, och dagar med höga elpriser.

Brytpunkten är individuellt och beror på utetemperatur och elpris samtidigt.

Allmänt tycker jag, att energi-priser är för höga. Inklusive matpriser.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Man hämtar inte hem pengarna på bergvärme på långa vägar. Jag har en granne med det som hade pellets innan. Han bytte för att pannan var slut. Hans uppvärmningskostnad har inte blivit billigare, möjligen bekvämare. Idag ångrar han bytet med dagens elpriser. Han gör av med 10- 12000 kwh per år och med ett rörligt snittpris på 2 sek och alla påslag betalar han 35-40 tkr/år.
Jag gör av på ca 18-20000 kwh i värme och varmvatten och betalar mellan 20 och 25 tkr med dagens pelletspris. En viss skillnad som definitivt inte ger fördel till bergvärmen. Lägg därtill investeringen på i runda slängar 200 tkr. Det tar många år innan det blir jämnt skägg.
Vi pratar område 3.
Nånting haltar rätt rejält här...

Antingen så har grannen ett mycket större värmebehov än du. 10 000 kWh bergvärme motsvarar 40 000-50 000 kWh faktiskt värmebehov, med ett COP på 4-5 vilket en modern bergvärmepump har.

Eller så bakar du in grannens hushållsel i hans förbrukning, och tar inte med din egen hushållsel i din förbrukning.

Jag skulle inte slänga ut en fungerande pelletspanna och ersätta den med bergvärme, men om pelletspannan lämnar in så är bergvärme oftast ett vettigt alternativ.
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Varför inte göra sina egna pellets? Är det någon här som gjort det? Finns nya maskiner för ca 15000 som kan pressa pellets av sågspån och flis. Är flis bliigare än pellets...?
 
K karlmb skrev:
Varför inte göra sina egna pellets? Är det någon här som gjort det? Finns nya maskiner för ca 15000 som kan pressa pellets av sågspån och flis. Är flis bliigare än pellets...?
Flis är en dålig råvara till pellets, med sågspån och tillräckligt tryck kan man tillverka pellets men hittills har det inte lönat sig för hemmabruk
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför inte göra sina egna pellets? Är det någon här som gjort det? Finns nya maskiner för ca 15000 som kan pressa pellets av sågspån och flis. Är flis bliigare än pellets...?
Flis är mycket billigare än pellets. Kan inte siffrorna i huvudet. Men konkurrens där också nu såklart.

Pelletsmaskinerna är tydligen väldigt svåra ställa in efter vad jag har hört. Får man nytt material in så skall det ställas igen. Så en jäkla massa arbete för att få pellets av godtagbar kvalitet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
so112358 so112358 skrev:
Flis är mycket billigare än pellets. Kan inte siffrorna i huvudet. Men konkurrens där också nu såklart.

Pelletsmaskinerna är tydligen väldigt svåra ställa in efter vad jag har hört. Får man nytt material in så skall det ställas igen. Så en jäkla massa arbete för att få pellets av godtagbar kvalitet.
OK, inget man pysslar med hemma i garaget alltså.
 
so112358 so112358 skrev:
Flis är mycket billigare än pellets. Kan inte siffrorna i huvudet.
Jag vet inte vem som skulle sälja flis till privatperson i det här läget.
Södra erbjuder skogsägaren 290krfub för bränsleveden (5090 blandade träslag ) nu i oktober, de får ju nästan inget köpa då markägarna hellre behåller veden själv vid den prisnivån och de lokala vedhandlarna har en mycket högre betalningsförmåga.
Detta kommer ju få effekter på både fjärrvärme priser och sannolikt även pelletspriserna framöver.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag vet inte vem som skulle sälja flis till privatperson i det här läget.
Södra erbjuder skogsägaren 290krfub för bränsleveden (5090 blandade träslag ) nu i oktober, de får ju nästan inget köpa då markägarna hellre behåller veden själv vid den prisnivån och de lokala vedhandlarna har en mycket högre betalningsförmåga.
Detta kommer ju få effekter på både fjärrvärme priser och sannolikt även pelletspriserna framöver.
Folk på landet har ju lite mer möjligheter..
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag vet inte vem som skulle sälja flis till privatperson i det här läget.
Södra erbjuder skogsägaren 290krfub för bränsleveden (5090 blandade träslag ) nu i oktober, de får ju nästan inget köpa då markägarna hellre behåller veden själv vid den prisnivån och de lokala vedhandlarna har en mycket högre betalningsförmåga.
Detta kommer ju få effekter på både fjärrvärme priser och sannolikt även pelletspriserna framöver.
Är det lika låga priser på massaved från bolagen?
 
so112358 so112358 skrev:
Är det lika låga priser på massaved från bolagen?
Nä det är ett par hundra upp, men de får ju inte koka nån björk ens om de ger en femhundring när brasveden ger mer
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.