A alfista skrev:
Visst kan det vara så, men det kan också vara så att avgifterna ändrats sedan huset byggdes. Förr (typ 40 år sedan) var 25A "normen" för villor i mina hemtrakter, oavsett husets storlek eller typ av uppvärmning, det kostade inte mer än att ha 20A. Sen lade den dåvarande nätägaren om sina avgifter så att det blev fördelaktigt att sänka till 20A, vilket ju de flesta enkelt klarade sig med, men det fanns säkert många som aldrig fick tummen ur att säkra ner.
Min lekmannamässiga gissning är att det borde gå bra med 20A i ditt fall, med samma brasklapp som tidigare om att det kan finnas obalanser som ställer till det.
Då det gällde mitt hus som hen svarade så är det 2 år gammalt och i stort sett ett plus hus ( jag säljer fler kwh än jag köper) och med riktigt bra isolering så varför man stoppar in 25 amp i ett sådant nybygge som vi dessutom har facit i handen på nu att jag dessutom klarar mig på 16 amp så är det kanske läge att tänka om för elektrikerna.
 
zarkov zarkov skrev:
Tänk på att porslinssäkringar är gjorda så att de klarar en viss överström. Hur länge beror på strömmens storlek men en tumregel är att typ C (vanligast) klarar dubbla strömmen i ca 10 min. Därmed inte sagt att man kontinuerligt bör överbelasta sina säkringar, då är anläggningen feldimensionerad, men det tillfälliga toppar är inga problem.

För momentan (<0,2 sek) utlösning av en 20A diazed pratar vi strömmar uppåt 150 A.
Tack Zarkov för ytterliga ny info för mig, börjar få en hyfsad koll på ämnet nu!
 
A alfista skrev:
Visst kan det vara så, men det kan också vara så att avgifterna ändrats sedan huset byggdes. Förr (typ 40 år sedan) var 25A "normen" för villor i mina hemtrakter, oavsett husets storlek eller typ av uppvärmning, det kostade inte mer än att ha 20A. Sen lade den dåvarande nätägaren om sina avgifter så att det blev fördelaktigt att sänka till 20A, vilket ju de flesta enkelt klarade sig med, men det fanns säkert många som aldrig fick tummen ur att säkra ner.
Min lekmannamässiga gissning är att det borde gå bra med 20A i ditt fall, med samma brasklapp som tidigare om att det kan finnas obalanser som ställer till det.
Tack alfista för ytterligare förklaring till bakgrunden om 25A!
 
G Gimlegården skrev:
Tack Tomtom79! Då kan jag ju börja testa med 20 A. Verkar dock som man bara får anmäla byte en gång / år till elnätsleverantör, så för att inte hamna i ett läge där man i vinter (vid högre belastning) behöver byta säkringar allt för ofta, så vore ju en mätning bra.

Hur mäter/loggar jag effekten på bästa sätt?
Jag använder en :
https://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger

De är ganska billiga. Man kan ha e-logger så den loggar till en server så kan du kolla på din hemsida. Kan se ut ungefär som nedan. Då kan man efter några veckor se vilka faser som är belastade. Jag använder en som är modbus-kompatibel och som läser av min elmätare direkt. Man kan få ut en massa data då, tror man även kan få ut en max-nivå osv.

Men man ska ju vara lite intresserad, el-händig och vilja lägga tid på det. Går säkert snart att få via elnätleverantörerna snart, om inte redan nu :)

Skärmdump av dataloggergränssnitt med senaste mätvärden och tidsserier för energiförbrukning i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gimlegården skrev:
I och med rådande elkris har jag satt in mig i att den fasta elnätsavgiften är dyrare ju högre säkringsgrad man har. Har man en högre säkring än vad man behöver, betalar man också mer i nätavgift än vad man behöver, se följande tabell: Huvudsäkring - Allt om dimensionering & storlekar | HemSol

Elrävande fakta för mitt hus:
  • Huvudsäkring 25 A, vilket lämpar sig för 25-30 000 kWh/år eller maximalt effektuttag på 17,2 kW. (Föregående ägarfamilj var 7 pers och hade dessutom väldigt hög inomhustemperatur, vilket såklart kräver mer kapacitet. Vi är tre st har har inomhustemp på ca 18-19 grader)
  • Min årsförbrukning är ca 14 000 kWh
  • Elkrävande apparater/system:
  • En bergvärmepump
  • En hydropress som ju drar el när vi spolar vatten
  • En 100 L varmvattenberedare på 40 grader (tar in uppvärmt vatten från bergvärmepump och värmer upp mellanskillnaden)
  • Två eluppvärmda badrumsgolv inställda på 18 grader.
  • Plus övriga vanliga hushållsapparater.
Fråga
Är det troligt att en 20 A huvudsäkring skulle klara av ovan specade elfakta sett till maximal effektuttag på 13,8 kW som är fallet för 20 A?

Mvh Ulf
Det är en fin lista på förbrukare du har men den är fullständigt värdelös då du inte uppger effekt och ström. Sedan behöver du kontrollera gruppförteckningen för att se hur de tre faserna är belastade.

All form av uppvärmning ska räknas in, men spisen kan man räkna lågt då den ofta inte går längre stunder påfyllning effekt.

Mellan tummen och pekfingret bör ni klara er med 16 A. Men du behöver se på papperet att det går först, eller mäta mha en energilogger. Säkringen är ett dåligt mätinstrument så det ska du inte använda, dvs "prova" inte genom att säkra med blint. Det kan bli surt ifall ni i smällkalla vintern börjar bränna säkringar och inser att ni legat på gränsen hela tiden.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
... Säkringen är ett dåligt mätinstrument så det ska du inte använda, dvs "prova" inte genom att säkra med blint. Det kan bli surt ifall ni i smällkalla vintern börjar bränna säkringar och inser att ni legat på gränsen hela tiden.
om man bara sätter i 16A-säkringar istället för de 25A man har, då är det ju bara att testa med 20A om säkringarna går och funkar inte det går man tillbaks till 25A. Det är ju inte på nåt sätt cementerat :)
Däremot vore det dumt att testa att stoppa i 16A och köra 14 dar och få tycka - ja men det funkar ju för att i det läget permanenta sänkningen - då kan det bli jobbigt...
 
G Gimlegården skrev:
I och med rådande elkris har jag satt in mig i att den fasta elnätsavgiften är dyrare ju högre säkringsgrad man har. Har man en högre säkring än vad man behöver, betalar man också mer i nätavgift än vad man behöver, se följande tabell: Huvudsäkring - Allt om dimensionering & storlekar | HemSol

Elrävande fakta för mitt hus:
  • Huvudsäkring 25 A, vilket lämpar sig för 25-30 000 kWh/år eller maximalt effektuttag på 17,2 kW. (Föregående ägarfamilj var 7 pers och hade dessutom väldigt hög inomhustemperatur, vilket såklart kräver mer kapacitet. Vi är tre st har har inomhustemp på ca 18-19 grader)
  • Min årsförbrukning är ca 14 000 kWh
  • Elkrävande apparater/system:
  • En bergvärmepump
  • En hydropress som ju drar el när vi spolar vatten
  • En 100 L varmvattenberedare på 40 grader (tar in uppvärmt vatten från bergvärmepump och värmer upp mellanskillnaden)
  • Två eluppvärmda badrumsgolv inställda på 18 grader.
  • Plus övriga vanliga hushållsapparater.
Fråga
Är det troligt att en 20 A huvudsäkring skulle klara av ovan specade elfakta sett till maximal effektuttag på 13,8 kW som är fallet för 20 A?

Mvh Ulf
Det finns däremot ingen direkt koppling till elpriset i den fasta avgiften. Såhär ser ellevios priser ut i stockholm som exempel:
Tabell med elnätsavgifter för olika säkringsnivåer hos Ellevio inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man vanlig enkeltariff tjänar man 1200 spänn per pr på att säkra ner från 25 till 20A, och knappt 2400 för att gå ner till 16.
För några år sen ansträngde sig ellevio rejält för att få villaägare att säkra ner, vi gjirde inte det av en enkel anledning - vi vill inte riskera att det blur snorkallt inne pga att uppvärmningen inte räcker till, det är för oss värt de 100-205 kronorna per månad.
Den enda nackdelen för oss med att behålla 25A är att vi måsye hålla bättre koll på förbrukningen :) men vi har på oss till april -24 att vänja oss med kallare inne och hitta all energitjuvar, men jag jobbar på det.
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
j.erkers
Jag hade säkrat ner abonnemanget till 20A direkt och satt i 16A säkringar. Funkar det i vinter så hade jag bytt abonnemanget till 16A om ett år. Men det är jag det som bott i samma gamla tidiga 60-tals kåk i 30 år och alltid haft 16A huvudsäkringar. Första åren när vi hade vattenburen elvärme och årsförbrukning på 24000 kWh så gick det en och samma säkring ibland. På den säkringen låg tvättmaskin, torktumlare, garage (=motor och kupevärmare), första fasen på både spis och elpatron. Efter lastbalansering (och sedemera även fjärrvärme) så håller säkringarna...
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
S sunqan skrev:
om man bara sätter i 16A-säkringar istället för de 25A man har, då är det ju bara att testa med 20A om säkringarna går och funkar inte det går man tillbaks till 25A. Det är ju inte på nåt sätt cementerat :)
Däremot vore det dumt att testa att stoppa i 16A och köra 14 dar och få tycka - ja men det funkar ju för att i det läget permanenta sänkningen - då kan det bli jobbigt...
Kanske om du "testar" under den kallaste månaden, med en säkring som är två snäpp under den du har idag. Löser man 16 A-säkringen pga överlast så är 20 A också för liten även om den kanske "fungerar". Man måste se till att uppvärmning och elbilsladdning etc håller sig under säkringens märkström. Den överlast som en säkring tål behövs för spisen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
C
A alfista skrev:
Förr (typ 40 år sedan) var 25A "normen" för villor i mina hemtrakter, oavsett husets storlek eller typ av uppvärmning, det kostade inte mer än att ha 20A.
Näe precis, det var väl i den perioden det var elvärme som gällde. Då behövs det 25A för ett stort hus. Med värmepump kan man lätt dela det med åtminstone 2.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Jag hade säkrat ner abonnemanget till 20A direkt och satt i 16A säkringar. Funkar det i vinter så hade jag bytt abonnemanget till 16A om ett år. Men det är jag det som bott i samma gamla tidiga 60-tals kåk i 30 år och alltid haft 16A huvudsäkringar. Första åren när vi hade vattenburen elvärme och årsförbrukning på 24000 kWh så gick det en och samma säkring ibland. På den säkringen låg tvättmaskin, torktumlare, garage (=motor och kupevärmare), första fasen på både spis och elpatron. Efter lastbalansering (och sedemera även fjärrvärme) så håller säkringarna...
Om du bränner säkringen ibland så är du för lågt säkrad, eller har en sned fördelning av lasterna på varje fas. Det är alltså något du ska åtgärda, och då menar jag inte att byta den trasiga säkringen mot en likadan.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kanske om du "testar" under den kallaste månaden, med en säkring som är två snäpp under den du har idag. Löser man 16 A-säkringen pga överlast så är 20 A också för liten även om den kanske "fungerar". Man måste se till att uppvärmning och elbilsladdning etc håller sig under säkringens märkström. Den överlast som en säkring tål behövs för spisen.
Absolut :) och man måste ju dessutom se till att man har någorlunda jämn belastning mellan faserna så det är inte trivialt. Stor skillnad mellan "det borde gå bra" och "det går bra".
sen är det ju tyvärr så att den relativt ringa peng man sparar på att säkra ner, riskerar att "drunkna" i elkostnaden i vinter ändå.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du bränner säkringen ibland så är du för lågt säkrad, eller har en sned fördelning av lasterna på varje fas. Det är alltså något du ska åtgärda, och då menar jag inte att byta den trasiga säkringen mot en likadan.
Fast om man nu sparar några tusenlappar om året på att använda klenare säkringar så kan det ju vara värt det även ifall det går någon säkring nån gång. Händer ju ändå att det är strömavbrott lite då och då, några extra gånger om året är ju ingen katastrof.
När det händer så lär det ju alltid ske när man är hemma eller kommer att vara hemma snart ifall man t.ex. slagit på ugnen, tvättmaskinen och gått ut en runda. Så risken att man skulle förstöra allt i kyl/frys är nog försumbar.
Sen lär man sig antagligen rätt fort att inte köra flera storförbrukare samtidigt.
 
Jag pratar inte om olägenheten att behöva kliva ut till mätarskåpet sent på kvällen, utan om riskerna med denna överbelastning. Att bränna en säkring innebär 50-100% överlast. Det är strömmar som ledningar kanske inte är dimensionerade för, och det innebär kraftig värmeutveckling i säkringshållaren. Det är dock marginaler som de klarar, X antal gånger...

Sedan kanske vi behöver definiera hur ofta "ibland" och "nån gång" är. Jag skulle ställa frågan hur många gånger en normalt utvecklad person "får" upprepa samma misstag innan denne tar lärdom. "Ibland" tycker jag ligger över den gränsen, men inte "nån gång".
 
  • Älska
sunqan
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast om man nu sparar några tusenlappar om året på att använda klenare säkringar så kan det ju vara värt det även ifall det går någon säkring nån gång. Händer ju ändå att det är strömavbrott lite då och då, några extra gånger om året är ju ingen katastrof.
När det händer så lär det ju alltid ske när man är hemma eller kommer att vara hemma snart ifall man t.ex. slagit på ugnen, tvättmaskinen och gått ut en runda. Så risken att man skulle förstöra allt i kyl/frys är nog försumbar.
Sen lär man sig antagligen rätt fort att inte köra flera storförbrukare samtidigt.
Hemma har vi inte haft strömavbrott påminst tio år. I sommarstugan har elen varit borta runt nyår 2018 (ett längre avbott) och därefter i somras ca fem minuter i samband med åska. Och det tror jag inte nån skulle kalla för då och då. Däremot har jordfelsbrytaren löst ut några gånger pga ugnfan... Tog ett par försök innan poletten trillade ner. (Spisen är bytt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.