I och med rådande elkris har jag satt in mig i att den fasta elnätsavgiften är dyrare ju högre säkringsgrad man har. Har man en högre säkring än vad man behöver, betalar man också mer i nätavgift än vad man behöver, se följande tabell: Huvudsäkring - Allt om dimensionering & storlekar | HemSol

Elrävande fakta för mitt hus:
  • Huvudsäkring 25 A, vilket lämpar sig för 25-30 000 kWh/år eller maximalt effektuttag på 17,2 kW. (Föregående ägarfamilj var 7 pers och hade dessutom väldigt hög inomhustemperatur, vilket såklart kräver mer kapacitet. Vi är tre st har har inomhustemp på ca 18-19 grader)
  • Min årsförbrukning är ca 14 000 kWh
  • Elkrävande apparater/system:
  • En bergvärmepump
  • En hydropress som ju drar el när vi spolar vatten
  • En 100 L varmvattenberedare på 40 grader (tar in uppvärmt vatten från bergvärmepump och värmer upp mellanskillnaden)
  • Två eluppvärmda badrumsgolv inställda på 18 grader.
  • Plus övriga vanliga hushållsapparater.
Fråga
Är det troligt att en 20 A huvudsäkring skulle klara av ovan specade elfakta sett till maximal effektuttag på 13,8 kW som är fallet för 20 A?

Mvh Ulf
 
Ingen kan säga. Beror på hur väl balanserade dina laster är.

Antingen mäter du upp det (loggar) eller så köper du en paket 20A säkringar och stoppar i. Det passar att stoppa mindre säkringar i större passdelar så det är bara att testa. Går säkringarna så behöver du mäta.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ingen kan säga. Beror på hur väl balanserade dina laster är.

Antingen mäter du upp det (loggar) eller så köper du en paket 20A säkringar och stoppar i. Det passar att stoppa mindre säkringar i större passdelar så det är bara att testa. Går säkringarna så behöver du mäta.
Tack Tomtom79! Då kan jag ju börja testa med 20 A. Verkar dock som man bara får anmäla byte en gång / år till elnätsleverantör, så för att inte hamna i ett läge där man i vinter (vid högre belastning) behöver byta säkringar allt för ofta, så vore ju en mätning bra.

Hur mäter/loggar jag effekten på bästa sätt?
 
Fairlane
Jag har ett hus från 60-tal, i södra Stockholm. Elpanna, plus luft/luftvärmepump, lite varmare än du har, utomhusspa, lite större modell som tidigare vintrar varit igång. Jag har 20A säkringar och det fungerar, så dina förutsättningar bör vara rätt bra skulle jag påstå, men några garantier kan jag såklart inte lämna.

Du kan som sagt enkelt testa ett tag innan du gör det riktiga bytet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ett hus från 60-tal, i södra Stockholm. Elpanna, plus luft/luftvärmepump, lite varmare än du har, utomhusspa, lite större modell som tidigare vintrar varit igång. Jag har 20A säkringar och det fungerar, så dina förutsättningar bör vara rätt bra skulle jag påstå, men några garantier kan jag såklart inte lämna.

Du kan som sagt enkelt testa ett tag innan du gör det riktiga bytet.
Tack för värdefull info, Fairlane!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Spontant låter det som att det inte borde vara något problem alls att klara det där på 20A.
I värsta fall kanske max-effekten på hydropressen, vvb, spis och bergvärme kan göra att det går i taket under en kort period, men det kan du ju åtgärda lätt genom att sätta in en effektvakt som kopplar bort bergvärmepumpen just när det blir för högt. (Beroende på vilken pump du har kan det finnas stöd för det redan nu)

Risken är väl snarare att du i dagsläget kan ha lite "snedlast" som gör att någon av faserna är högre belastad än de övriga. Något som du inte märker idag då du har så stor marginal. Det är också enkelt löst av en elektriker som kan fördela lasterna i centralen på någon timmes arbete.

Enklast att testa för att se om det öht är rimligt för er är att köpa ett paket 20A säkringar och byta huvudsäkringarna. (Att byta ned behöver man inte ändra något för och är helt okej att göra)
Håller säkringarna i någon vecka så vet du ju att det iallafall inte är ogörligt och du kan kontakta en elektriker som kan göra bytet "på riktigt" och anmäla till elbolaget.

Går en och samma av säkringarna flera gånger behöver du flytta lite laster mellan faserna, kontakta elektrikern för att göra det och säkra ned.

Går flera av säkringarna så har du något som drar för mycket för att det ska fungera. Du behöver antingen effektvakt eller hitta vad det är för storförbrukare och se om det är något som går att åtgärda.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spontant låter det som att det inte borde vara något problem alls att klara det där på 20A.
I värsta fall kanske max-effekten på hydropressen, vvb, spis och bergvärme kan göra att det går i taket under en kort period, men det kan du ju åtgärda lätt genom att sätta in en effektvakt som kopplar bort bergvärmepumpen just när det blir för högt. (Beroende på vilken pump du har kan det finnas stöd för det redan nu)

Risken är väl snarare att du i dagsläget kan ha lite "snedlast" som gör att någon av faserna är högre belastad än de övriga. Något som du inte märker idag då du har så stor marginal. Det är också enkelt löst av en elektriker som kan fördela lasterna i centralen på någon timmes arbete.

Tack Dowser4711 för ny information i ämnet, kul att få lära sig!

Enklast att testa för att se om det öht är rimligt för er är att köpa ett paket 20A säkringar och byta huvudsäkringarna. (Att byta ned behöver man inte ändra något för och är helt okej att göra)
Håller säkringarna i någon vecka så vet du ju att det iallafall inte är ogörligt och du kan kontakta en elektriker som kan göra bytet "på riktigt" och anmäla till elbolaget.

Går en och samma av säkringarna flera gånger behöver du flytta lite laster mellan faserna, kontakta elektrikern för att göra det och säkra ned.

Går flera av säkringarna så har du något som drar för mycket för att det ska fungera. Du behöver antingen effektvakt eller hitta vad det är för storförbrukare och se om det är något som går att åtgärda.
 
Mina 3 sista hus har jag haft 16 amp utan problem.
1 huset jordvärme på 250 kvm.
2 huset bergvärme på 200 kvm.
Sista huset 150 kvm hus och 70 kvm garage i sutteräng med en Nibe frånluftsvärmepump.
På 27 år så har jag inte blåst en enda huvudsäkring.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Mina 3 sista hus har jag haft 16 amp utan problem.
1 huset jordvärme på 250 kvm.
2 huset bergvärme på 200 kvm.
Sista huset 150 kvm hus och 70 kvm garage i sutteräng med en Nibe frånluftsvärmepump.
På 27 år så har jag inte blåst en enda huvudsäkring.
Intressant Argastesnickaren!
Har du effektvaktare eller gjort några andra åtgärder för att inte ha blåst säkringen?
 
G Gimlegården skrev:
Intressant Argastesnickaren!
Har du effektvaktare eller gjort några andra åtgärder för att inte ha blåst säkringen?
Nix.
Dom första bägge husen var byggda 66-67 och sista 2020.
På mitt nya hus satte elektrikern in 25 amp säkringar men då jag klarade mig på 16 amp på dom två gamla husen så satte jag in 16 amp och det har funkat klockrent.
 
  • Gilla
Gimlegården och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att porslinssäkringar är gjorda så att de klarar en viss överström. Hur länge beror på strömmens storlek men en tumregel är att typ C (vanligast) klarar dubbla strömmen i ca 10 min. Därmed inte sagt att man kontinuerligt bör överbelasta sina säkringar, då är anläggningen feldimensionerad, men det tillfälliga toppar är inga problem.

För momentan (<0,2 sek) utlösning av en 20A diazed pratar vi strömmar uppåt 150 A.
 
A Argastesnickaren skrev:
Nix.
Dom första bägge husen var byggda 66-67 och sista 2020.
På mitt nya hus satte elektrikern in 25 amp säkringar men då jag klarade mig på 16 amp på dom två gamla husen så satte jag in 16 amp och det har funkat klockrent.
Där ser man, känns lite som om elektriker vill gardera sig med tanke på överkapacitet!
 
G Gimlegården skrev:
Där ser man, känns lite som om elektriker vill gardera sig med tanke på överkapacitet!
Det svaret fick jag också, dom ville inte åka ut om säkringarna utlöst och dom betalar inte abbonemanget.
Nu har jag dessutom solceller på taket och ett bra isolerat hus så min förbrukning är mindre än vad mina solceller ger.
Att jag sen har en täljstens kamin att klippa dom värsta köldknäpparna med gör ju inte saken sämre.
Det är ju då som säkringarna belastas mest:)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G Gimlegården skrev:
Där ser man, känns lite som om elektriker vill gardera sig med tanke på överkapacitet!
Visst kan det vara så, men det kan också vara så att avgifterna ändrats sedan huset byggdes. Förr (typ 40 år sedan) var 25A "normen" för villor i mina hemtrakter, oavsett husets storlek eller typ av uppvärmning, det kostade inte mer än att ha 20A. Sen lade den dåvarande nätägaren om sina avgifter så att det blev fördelaktigt att sänka till 20A, vilket ju de flesta enkelt klarade sig med, men det fanns säkert många som aldrig fick tummen ur att säkra ner.
Min lekmannamässiga gissning är att det borde gå bra med 20A i ditt fall, med samma brasklapp som tidigare om att det kan finnas obalanser som ställer till det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Morsan har alltid haft 16A huvudsäkring, och det funkar bra. El-element, LL värmepump, EL-VVB.
Rätt stor kåk, men det har iofs väldigt sällan varit mer än 3 personer boende där.
 
  • Gilla
Gimlegården
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.