Hej.

jag tänkte köpa en sådan där stor betongring som man kan använda som grillplats. Men undrar nu hur jag ska fixa så det blir praktiskt och säkert att grilla.

behöver jag gräva något innan betongringen ställs på plats eller kan den bara stå på gräsmattan? Vad fyller jag ringen med? Har tänkt elda med ved främst men vore bra om det funkar att elda med kol/briketter också.
 
wildeside
Jag har byggt en grillplats med betongringar.
Gräv ur jorden och lägg i lite markduk och fyll med 0-16 i botten av gropen för att få bärighet så att inte betongringen sätter sig och börjar luta.
Fyll i 0-16 till lagom höjd i ringen.
Jag har kapat till en betong ring som vind skydd och möjlighet att sätta ett grillgaller som jag bocka och svetsa ihop av 6 mm armeringsjärn.
Borrade några hål i den övre ringen som grillgallret kan ligga på.
Har inga bilder på skapelsen men kanske kan ta någon bild senare idag.
För lite inspiration kan du googla.
grillplats med betongring
 
Tack för tips. Men vad är 0-16? Alltså jag är helt färsk på hus och trädgård och bygge och har typ inga erfarenheter.
 
Det behövs inte grävas och läggas markduk.
Räkna med att betongringen spricker när du eldar i den.
 
Ahhh förstår! Tack! Men ska jag lägga det bara inuti ringen eller ska jag lägga ett lager under själva ringen också för att det ska bli stadigt?
 
wildeside
chafallq chafallq skrev:
Ahhh förstår! Tack! Men ska jag lägga det bara inuti ringen eller ska jag lägga ett lager under själva ringen också för att det ska bli stadigt?
Jag la ca 25 cm grus i gropen och padda det sen ställde jag betongringen på den ytan och fyllde i grus till lagom nivå i ringen.
Hur djupt du behöver gräva beror på vad du har för markförhållanden.
 
Ok. Tack så mycket för svar!
 
Ställ den på marken och fyll med lämpligt material. Det finns ingen anledning att gräva, lägga plast i marken och padda. Om man vill återställa marken blir det bara en massa mer jobb. Den kommer att st stadigt ändå. Om jag mot förmodan skulle ha fel så är det lätt att fixa i efterhand.

Jag skulle inte rekommendera 0-16. Om man inte tar vad som råkar finnas skulle jag rekommendera något utan nollfraktion.
 
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Det behövs inte grävas och läggas markduk.
Räkna med att betongringen spricker när du eldar i den.
Om det behöver grävas ur eller inte beror på markförhållanden och vilket resultat man vill ha.
Bättre att gräva ur och lägga bärlager, då vet man att det står kvar som man tänkt sig.
Jag tycker iaf att det är skitjobbigt att börja om från början bara för att jag va lat och inte gjorde ett bra jobb från början.
Då räkna jag fel för mina betong ringar har inte spruckit men iof så eldar jag inga majbrasor i betongringarna:rofl:
 
wildeside
Fyller man ringen med tex 8-16 så kommer aska och kolrester rinna ner i fyllnadsmaterialet och tät fyllnadsmaterialet som då kan binda mer fukt/vatten.
Fyller man med 0-16 så är det lätt att gräva bort kol och aska.
 
Vad ungefär kostar det att köpa en sådan här betongring?
 
Jag har en ”begagnad” c:a meter i diameter och 60cm ”hög” för kr500:- fritt lastad på flak eller släp i Tungelsta Begagnad betongbrunn cirka en meter i diameter och 60 cm hög står på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har man ändå grävt så kan man ställa tingen i hålet och fylla med makadam på in och utsidan. På så sätt får man inte så hög eldplats. Det behövs inte mycket kant för att en eld i vettig storlek ska hålla sig innanför ringen och för att utnyttja värmen för att hålla sig varm så behöver elden ner en bit.
 
Rickard.
Z z_bumbi skrev:
Har man ändå grävt så kan man ställa tingen i hålet och fylla med makadam på in och utsidan. På så sätt får man inte så hög eldplats. Det behövs inte mycket kant för att en eld i vettig storlek ska hålla sig innanför ringen och för att utnyttja värmen för att hålla sig varm så behöver elden ner en bit.
Hög eldplats har man väl (i alla fall jag) för att få bra arbetshöjd. Gör man bara för myseldning och grillning med pinne så håller jag med men då tycker jag att ett betongavloppsrör är ett rätt dåligt alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.