P Paxman skrev:
Det sker redan.

En anekdot från verkligheten:

Min far jobbade med kreditgivning till stora företag på en av Sveriges största banker. Någon gång, kanske slutet på 80-talet, var han i en stad i Norrland på ett möte gällande något större bolag som skulle etablera sig på orten. Med på mötet var banken (min far), företagets representanter samt någon från kommunen som alltid när denna typ av etableringar sker på "mindre" orter.

Mötet gick bra och på en fikapaus hamnade min far och kommungubben bredvid varandra vid kaffebordet. Farsan, som var lite nyfiken av sig, passade då på att fråga hur kommunens budget såg ut för kommande år. Kommungubben log lite och svarade: "Budget? Det har vi ingen. Tar pengarna slut så får vi nya från Stockholm."

Farsen trodde han skämtade, men så var det. De hade ingen budget. De spenderade skattemedlen och utjämningspengarna helt utan kontroll. Tog pengarna slut halvvägs så äskade de bara mer från Stockholms skattebetalare som fick stå för resten av årets kommunala kostnader.

Jag har väldigt svårt att tro att denna kommun var unik. Kanske har reglerna ändrats så det inte går att ha det beteendet längre...men tankegångarna och kulturen är antagligen samma fortfarande, vilket jag tycker man ibland kan ana på det här forumet.
Haha vilken skröna från "verkligheten". Antingen är det din far eller du själv som ljuger. Alternativt tyckte kommungubben det var roligt att driva med en fördomsfull 08:a. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Haha vilken skröna från "verkligheten". Antingen är det din far eller du själv som ljuger. Alternativt tyckte kommungubben det var roligt att driva med en fördomsfull 08:a. :D
Ja precis som att skattetabell 36 och 37 inte existerar i glesbygden egentligen, Stockholm betalar och alla som bor i glesbygd nolltaxerar!! ;):cool:
 
M Myckling skrev:
Haha vilken skröna från "verkligheten". Antingen är det din far eller du själv som ljuger. Alternativt tyckte kommungubben det var roligt att driva med en fördomsfull 08:a. :D
Eller så är det du som är naiv.
 
P Paxman skrev:
Eller så är det du som är naiv.
Kan du peka ut en kommun som inte har en budget?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Men när det gäller bensinpriserna så behöver man räkna på avstånd också. Vi kan titta på Ammarnäs, som jag räknar som mina hemtrakter även om det är 10 mil från min uppväxt, så har man distriktssköterska men nästa steg blir sjukstugan/vårdcentralen i Sorsele 9 mil bort. Skulle det vara behov av en mer kvalificerad vård blir det 14 mil ytterligare för att komma till Lycksele, alltså 23 mil. Och i vissa fall kanske det kräver en resa till Umeå så då får du lägga på nästan 13 mil.
När jag och sambon för ett antal somrar sedan "gjorde" Skåne på semestern så bodde vi strax utanför Ystad och därifrån kunde man lätt göra dagsutflykter till halva Skåne.
När jag växte upp brukade min far muttra över kommunledningen att det med ojämna mellanrum kom upp lycksökare från sydligare nejder som fick bidrag för att starta nån industri och sedan stängde ner och tog med sig maskinerna som de fått bidrag till. Nu ska sägas att jag var för ung för att kunna bedöma om det stämde eller inte.
 
  • Gilla
OTMC och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
E EBMTJ skrev:
Men när det gäller bensinpriserna så behöver man räkna på avstånd också. Vi kan titta på Ammarnäs, som jag räknar som mina hemtrakter även om det är 10 mil från min uppväxt, så har man distriktssköterska men nästa steg blir sjukstugan/vårdcentralen i Sorsele 9 mil bort. Skulle det vara behov av en mer kvalificerad vård blir det 14 mil ytterligare för att komma till Lycksele, alltså 23 mil. Och i vissa fall kanske det kräver en resa till Umeå så då får du lägga på nästan 13 mil.
När jag och sambon för ett antal somrar sedan "gjorde" Skåne på semestern så bodde vi strax utanför Ystad och därifrån kunde man lätt göra dagsutflykter till halva Skåne.
När jag växte upp brukade min far muttra över kommunledningen att det med ojämna mellanrum kom upp lycksökare från sydligare nejder som fick bidrag för att starta nån industri och sedan stängde ner och tog med sig maskinerna som de fått bidrag till. Nu ska sägas att jag var för ung för att kunna bedöma om det stämde eller inte.
Jo så är det. Här har vi även brist på tandläkare. Du får i värsta fall åka till Luleå. Som tur har jag haft tur hittils med mina tänder...

I vissa fall tvingas man åka till Luleå om man vill handla. Märktes speciellt när gränsen till Finland var stängd...kan tänka mig det finns flera orter här i Norrland som har dessa avståndsproblem och inte är lika lyckligt lottade att bo på gränsen till en större stad.
 
  • Gilla
AAkermo
  • Laddar…
Fairlane
E EBMTJ skrev:
När jag växte upp brukade min far muttra över kommunledningen att det med ojämna mellanrum kom upp lycksökare från sydligare nejder som fick bidrag för att starta nån industri och sedan stängde ner och tog med sig maskinerna som de fått bidrag till. Nu ska sägas att jag var för ung för att kunna bedöma om det stämde eller inte.
Det stämde garanterat, men det är/var inte unikt för. Norrland
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämde garanterat, men det är/var inte unikt för. Norrland
Det gäller nog alla kommuner som brottas med en krympande befolkning. Och jag förstår politikerna som ser att siffrorna på slutraden är negativa i sin desperation griper efter halmstrån.
 
J jasula01 skrev:
Nope, tänker du på inledningen så plockade jag upp den av en polare för ett par år sedan. Ursprunget är för mig okänt.
Det var inte första gången som Ronny kläckte den...
 
E EBMTJ skrev:
Men när det gäller bensinpriserna så behöver man räkna på avstånd också. Vi kan titta på Ammarnäs, som jag räknar som mina hemtrakter även om det är 10 mil från min uppväxt, så har man distriktssköterska men nästa steg blir sjukstugan/vårdcentralen i Sorsele 9 mil bort. Skulle det vara behov av en mer kvalificerad vård blir det 14 mil ytterligare för att komma till Lycksele, alltså 23 mil. Och i vissa fall kanske det kräver en resa till Umeå så då får du lägga på nästan 13 mil.
När jag och sambon för ett antal somrar sedan "gjorde" Skåne på semestern så bodde vi strax utanför Ystad och därifrån kunde man lätt göra dagsutflykter till halva Skåne.
När jag växte upp brukade min far muttra över kommunledningen att det med ojämna mellanrum kom upp lycksökare från sydligare nejder som fick bidrag för att starta nån industri och sedan stängde ner och tog med sig maskinerna som de fått bidrag till. Nu ska sägas att jag var för ung för att kunna bedöma om det stämde eller inte.
E EBMTJ skrev:
Men när det gäller bensinpriserna så behöver man räkna på avstånd också. Vi kan titta på Ammarnäs, som jag räknar som mina hemtrakter även om det är 10 mil från min uppväxt, så har man distriktssköterska men nästa steg blir sjukstugan/vårdcentralen i Sorsele 9 mil bort. Skulle det vara behov av en mer kvalificerad vård blir det 14 mil ytterligare för att komma till Lycksele, alltså 23 mil. Och i vissa fall kanske det kräver en resa till Umeå så då får du lägga på nästan 13 mil.
När jag och sambon för ett antal somrar sedan "gjorde" Skåne på semestern så bodde vi strax utanför Ystad och därifrån kunde man lätt göra dagsutflykter till halva Skåne.
När jag växte upp brukade min far muttra över kommunledningen att det med ojämna mellanrum kom upp lycksökare från sydligare nejder som fick bidrag för att starta nån industri och sedan stängde ner och tog med sig maskinerna som de fått bidrag till. Nu ska sägas att jag var för ung för att kunna bedöma om det stämde eller inte.
E EBMTJ skrev:
Men när det gäller bensinpriserna så behöver man räkna på avstånd också. Vi kan titta på Ammarnäs, som jag räknar som mina hemtrakter även om det är 10 mil från min uppväxt, så har man distriktssköterska men nästa steg blir sjukstugan/vårdcentralen i Sorsele 9 mil bort. Skulle det vara behov av en mer kvalificerad vård blir det 14 mil ytterligare för att komma till Lycksele, alltså 23 mil. Och i vissa fall kanske det kräver en resa till Umeå så då får du lägga på nästan 13 mil.
När jag och sambon för ett antal somrar sedan "gjorde" Skåne på semestern så bodde vi strax utanför Ystad och därifrån kunde man lätt göra dagsutflykter till halva Skåne.
När jag växte upp brukade min far muttra över kommunledningen att det med ojämna mellanrum kom upp lycksökare från sydligare nejder som fick bidrag för att starta nån industri och sedan stängde ner och tog med sig maskinerna som de fått bidrag till. Nu ska sägas att jag var för ung för att kunna bedöma om det stämde eller inte.

Var legio "Glesbygdsstöd" och tjyvar som kom o drog Har bott utanför Junsele, dör grävde de guld
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämde garanterat, men det är/var inte unikt för. Norrland
I princip alltid så skattekronor på 35 (inte ovanligt) ex borde vara samma skatt över hela Sverige
 
kisumisu
O oldtimersmc skrev:
I princip alltid så skattekronor på 35 (inte ovanligt) ex borde vara samma skatt över hela Sverige
Antingen det eller så borde länen vara som stater likt USA. Varje stat sköter sitt och har sina regler.

Hade vi haft stater så hade nog inte folk sett heller ner på folk som det görs idag.

Vi i Norr producerar EL, har gruvor mm. Här gnälls det att 08 bestämmer allt. 08 gnäller att deras skattepengar går till Norrlands bidrag. Vad hade hänt om Skattepengar hade stannat i själva länen? Då hade dem i 08 området inte behövt bekymra sig så mycket och pengarna som t ex en gruva ger hade stannat här uppe!

Märktes inte minst under pandemins värsta tid. Finland och Sverige stänger gränsen. Politiker i Stockholm och Helsingfors tar beslut. Politiker som aldrig ens besökt Tornedalen!
Människor som bor i dessa områden tycker det var såååååå bra beslut! Inte ens förstod dessa människor när man försökte förklara att "vad händer om Stockholm/Solna" skulle stängas. Två olika städer"
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Vi i Norr producerar EL, har gruvor mm. Här gnälls det att 08 bestämmer allt. 08 gnäller att deras skattepengar går till Norrlands bidrag. Vad hade hänt om Skattepengar hade stannat i själva länen? Då hade dem i 08 området inte behövt bekymra sig så mycket och pengarna som t ex en gruva ger hade stannat här uppe!
Riktigt så enkelt är det inte, anser åtminstone jag.
Det är ju inte säkert att gruvorna hade öppnats om det inte kommit pengar söderifrån.
Känns väldigt fel allmänt att ställa grupper mot varandra.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, anser åtminstone jag.
Det är ju inte säkert att gruvorna hade öppnats om det inte kommit pengar söderifrån.
Känns väldigt fel allmänt att ställa grupper mot varandra.
Pengar hade kommit söderifrån ändå. Frågan är bara hur de beskattas
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Pengar hade kommit söderifrån ändå. Frågan är bara hur de beskattas
Ja kanske, men utdelningen kan hamna någon annanstans. Jag vidhåller att det är dumt att ställa grupper mot varandra. Norrland får en massa från resten av landet och resten av landet får en massa från Norrland. Sen finns det ju delar av Norrland som inte har gruvor eller kraftverk. Så säger man att pengarna ska stanna i Norrland från gruvorna, så kan man se ett scenario där de delar av Norrland som har gruvor säger att övriga delar inte ska ha något etc. Misstänker att en del skulle tänka om isåfall.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.