är avtalet fast pris?
om nej då skall du stå för kostnaderna. iaf för motsvarande kostnad som vid montage under entreprenaden.
dock tycker jag firman verkar vara en skitfirma som inte åtgärdar felet asap då kostnaden förefaller vara extrem låg för arbetet samt att konsekvensen för dig att inte kunna använda tvättmaskinen är påtaglig.
tvista om ersättningen kan göras senare.
 
F fsn skrev:
Du har verkligen påtagliga problem att förstå hur citering fungerar, det är oroande och rätt konstigt med tanke på att du enligt egen utsago inte bara kan allt utan även är expert på precis allt. Exakt vem är det du citerar i ovanstående inlägg?
Tvättmaskinen funkar väl lika bra utan vattenfelsbrytare?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Tvättmaskinen funkar väl lika bra utan vattenfelsbrytare?
Du är bara för underhållande, vilken spjuver…
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
P prunila skrev:
Hej!
En byggfirma har renoverat delar av mitt kök samt badrum. För några veckor sedan gjordes slutbesiktning och det blev då en anmärkning på att vattenfelsbrytare till tvättmaskinen (som är i köket) saknas så det behöver installeras innan det blir godkänt.
Att installera tvättmaskin är med i min offert och något som jag har betalat för men när jag informerade byggfirman om vad besiktningsmannen kom fram till så sa de att jag själv behöver stå för kostnaderna för material och rörmokare (även fast detta är något jag dels påmint om under renovering, de är certifierade för säkert vatten och det står med i min offert).
Sedan det mejlet ringde och mejlade jag flera gånger. Till slut fick jag tag på en säljare som sa att de gärna hade varit med på besiktningen - vilket de självklart hade fått vara om jag hade vetat att de ville det - samt att han skulle höra av sig ett par dagar senare för att boka in en tid. Nu har det gått mer än en vecka och jag får inte tag på dom. Känner mig handfallen i hur jag ska göra då jag dels inte har råd att ta den kostnaden själv just nu plus att jag tänker att jag måste använda den firman då det är dom som har gjort allt annat plus att besiktningsmannen kommer behöva komma tillbaka en extra gång vilket de kommer behöva betala för och nu känns det inte som att de varken kommer komma tillbaka eller vilja betala för de extra timmen som besiktningsmannen kommer ta betalt för.

Vad gör jag? Tack på förhand
Om du inte redan betalat slutfakturan så kan du hålla inne 10 % med den anmärkningen att allt inte är färdigställt enligt offerten!
 
F
M Måålis skrev:
Om du inte redan betalat slutfakturan så kan du hålla inne 10 % med den anmärkningen att allt inte är färdigställt enligt offerten!
varför just 10%? Man kan hålla inne den summan det skulle kosta att få det åtgärdat av en annan firma. Sen om det är 5% eller 50% spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
nja, ingen större skillnad. Så nej, inte direkt bättre. Den citeringen använder du när du citerar andras inlägg, lämpligen för att alla som läser förstår vem det är du avser svara. I detta fallet kunde du med fördel ha nöjt dig med ” ” och länken. Även solen har fläckar verkar det som….
Fläckar?
Snarare total solförmörkelse...
 
lunnabo lunnabo skrev:
Fläckar?
Snarare total solförmörkelse...
F fsn skrev:
nja, ingen större skillnad. Så nej, inte direkt bättre. Den citeringen använder du när du citerar andras inlägg, lämpligen för att alla som läser förstår vem det är du avser svara. I detta fallet kunde du med fördel ha nöjt dig med ” ” och länken. Även solen har fläckar verkar det som….
Jag får nog vara väldigt glad om ni inte har något värre att reta upp er på.
Så bra att andra som tex byggarebus klarar citeringen som ni vill ha den.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag får nog vara väldigt glad om ni inte har något värre att reta upp er på.
Så bra att andra som tex byggarebus klarar citeringen som ni vill ha den.
Jag drog slutsatsen att byggarebus är ditt trollkonto du plockade fram för att skämta till det lite extra.
 
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Så löste jag det.
Dock diskmaskin... om det nu spelar någon roll.

Men inbyggd i underskåp med våtrumsmatta och 10cm uppvik runt om. Sockel täcker så ingenting syns.
Fuktsensor med alarm via siren och via wifi till telefonen.
 
F fsn skrev:
Jag drog slutsatsen att byggarebus är ditt trollkonto du plockade fram för att skämta till det lite extra.
Det är det definitivt inte.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det är det definitivt inte.
om man fick en krona varje gång man hört det där så hade man haft till elräkningen denna månaden.
 
  • Gilla
  • Haha
Incoog och 1 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan prova att skicka ett mejl med ungefär innehållet att eftersom besiktningen visade att arbetet inte var fackmässigt enligt Säker Vattens Branschregler, vilket är ett krav, så ska anmärkningen åtgärdas inom två veckor och om det inte görs så kommer du att anlita en annan firma som kommer att åtgärda på den ursprungliga firmans bekostnad.
Fast är det så smart att dra dit en annan firma? Om jag förstår TS kräver BRF ett intyg om att installationen uppfyller reglerna i ”säkert vatten” (eller vad de heter) och jag undrar om en annan firma är beredda att gå i god för detta om de bara satt dit en vattenfelsbrytare?

Sedan kan jag inget om vare sig vattenfelsbrytare eller säkert vatten men många diskmaskiner har ju redan från början någon form av brytare för vatten på inkommande slang. Är vi helt säkra på att detta inte finns på tvättmaskinen? Jag vill inte skydda någon byggfirma här utan är ute efter att allt skall lösa sig för TS på bästa och smidigaste sätt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
är avtalet fast pris?
om nej då skall du stå för kostnaderna. iaf för motsvarande kostnad som vid montage under entreprenaden.
dock tycker jag firman verkar vara en skitfirma som inte åtgärdar felet asap då kostnaden förefaller vara extrem låg för arbetet samt att konsekvensen för dig att inte kunna använda tvättmaskinen är påtaglig.
tvista om ersättningen kan göras senare.
Det är fast pris men har tyvärr redan betalat hela fakturan som good will då bänkskivan var rejält försenad och de bara hade spishällen kvar att installera efter att den var på plats. Tycker också att det är en sån liten grej så känns onödigt för dom att bråka om :(
 
M Måålis skrev:
Om du inte redan betalat slutfakturan så kan du hålla inne 10 % med den anmärkningen att allt inte är färdigställt enligt offerten!
Har tyvärr redan betalat hela fakturan som good will då bänkskivan var rejält försenad och de bara hade spishällen kvar att installera efter att den var på plats.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så löste jag det.
Dock diskmaskin... om det nu spelar någon roll.

Men inbyggd i underskåp med våtrumsmatta och 10cm uppvik runt om. Sockel täcker så ingenting syns.
Fuktsensor med alarm via siren och via wifi till telefonen.
Det är just de sakerna som saknas som byggfirman inte installerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.