Fairlane
Fotografen Fotografen skrev:
Sen undrar jag varför det ser ut att vara RK fram till uttagen? Eller ser jag fel?
[bild]
Jag tycker också det ser så ut nu när du säger det.

Snyggt funnet
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker också det ser så ut nu när du säger det.

Snyggt funnet
Definitivt RK vilket får mig att ifrågasätta hela installationen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Tällerydsgård skrev:
Jag tänker han menar Wirlpool ungnen..
yep menade den gamla ungnen som är blank no name troligen whirlpool då gamla numera trasiga häll är whirlpool..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, monteringsanvisningeb säger att hällen kan köra enfas eller trefas, den säger ju inget om kabeln.
den hänvisar till de 5 färgerr som finns i den medföljande kabeln på ledningarna därav missuppfattar man kanske att det måste va en sån kabel med 5 ledningar som även medföljde på alla olika fas system 1 eller något annat
 
Fotografen Fotografen skrev:
Eftersom du har enfas in i lägenheten är det enfas som gäller, koppla enl "220-240V 1N~".
Jag hade troligen använt treledarkabeln och bleck i dosan i hällen, för att slippa så mycket trådar, med reservation att jag bara sett det på bild. Se upp så att det blir rätt med blecken och plintarna, det ser ut som om dosan är åt ett håll på din bild, och uppochner i schemat? Det ser ut att finnas fler bleck parkerade också, nertill på din bild.
Kontrollera hur det är kopplat i stickproppen också.
yep gick bra tack allt funkar
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sen undrar jag varför det ser ut att vara RK fram till uttagen? Eller ser jag fel?
[bild]
vad menas med rk ? så det ser inte ut rätt? det är altså ikeas tredjepart firma som gjord hela köket jag har som sagt i 3 olika adresser belastnings jfb problem med liknande kök det är inte riktiga el installatörer som man får via ikeas kökmonterare är min uppfattning
 
Logad Logad skrev:
Definitivt RK vilket får mig att ifrågasätta hela installationen.
så vad är rk är det klassificering av kabel isolering?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sen undrar jag varför det ser ut att vara RK fram till uttagen? Eller ser jag fel?
[bild]
RK = extra mångtrådig eller riktrådig det skapar kontakt risk antar jag vad är fixet?
 
J John Seger skrev:
så vad är rk är det klassificering av kabel isolering?
Mångtrådig kabel.
 
K Kane skrev:
Mångtrådig kabel.
är det förbjudet eller riskabelt i detta fall med spis o häll?
 
J John Seger skrev:
är det förbjudet eller riskabelt i detta fall med spis o häll?
allt funkar just nu som det ska
 
Logad Logad skrev:
Definitivt RK vilket får mig att ifrågasätta hela installationen.
jag misstänker att de firmor som snickrar i hop ikea köket har inte med sig en behörig elektriker utan lär sig under arbets gång vilket inte är bra förståss det här är altså inte hemma gjord installation utan ett ikea kök system snickare som kokat ihop allt även kopplat in vitvarorna
 
Fairlane
Kablarna ska bytas till rätt sort för att det ska bli korrekt. Eftersom felet finns så kan man ju fundera på vilka mer fel som finns där och det bör man se över.

Du talar om Ikeas köksmontörer, men hur vet vi att det varit en firma rekommenderad av Ikea involverad överhuvudtaget? Från din andra tråd så ser jag att köket är ett 8-10 år gammal IKEA-kök i en bostadsrätt som du nyligen flyttat till. Vet du vilket företag som installerat eller om det kanske var tidigare ägare som monterade själv?

Visst finns det företag som monterar IKEA-kök, både sådana som IKEA rekommenderar och andra, men många installerar sitt kök själva också (det har jag gjort i en tidigare lägenhet). I mitt fall tog jag in en elektriker själv. Om ingen vet vem som fixat elen så kanske det är taskigt att skylla på IKEA?!
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kablarna ska bytas till rätt sort för att det ska bli korrekt. Eftersom felet finns så kan man ju fundera på vilka mer fel som finns där och det bör man se över.

Du talar om Ikeas köksmontörer, men hur vet vi att det varit en firma rekommenderad av Ikea involverad överhuvudtaget? Från din andra tråd så ser jag att köket är ett 8-10 år gammal IKEA-kök i en bostadsrätt som du nyligen flyttat till. Vet du vilket företag som installerat eller om det kanske var tidigare ägare som monterade själv?

Visst finns det företag som monterar IKEA-kök, både sådana som IKEA rekommenderar och andra, men många installerar sitt kök själva också (det har jag gjort i en tidigare lägenhet). I mitt fall tog jag in en elektriker själv. Om ingen vet vem som fixat elen så kanske det är taskigt att skylla på IKEA?!
sant man kan inte veta exact vem gjorde vad i just detta ikea kök 8 år sedan. En sak vet jag som jag sett med egna ögon ett par gånger at de folk som man får via ikea som fraktar vitvaror tex tvättmaskiner kylar osv runt hela dagen till kunder , utför installation ochså har bevittnad ett par gånger detta tex skär en kabel för att få bort stickproppen på tvättmaskin och koppla ledningar direkt utan att stänga av el har jag sett , jag tror inte att behörig elektriker fraktar vitvaror dagen lång till kunder jag menar 90% frakt arbete 10% elinstallation av vitvaror. jag skall göra som du nästa gång be en elektriker gå igenom el installationen särskild om det är ikea kök inblandat nästa gån om jag flyttar till ny br . eftersom ikea kök el belastningar har orsakat massa konstigheter på 3 olika andresser :p dock är ikea underbar möbel jätte . men jag är säker de har inte koll på vilka de skyltar med installerar kök samt drar elen till köket att det ingår i priset el från 3 parts firma och de behöver inte heller för de bär inte ansvar
 
Redigerat:
Fairlane
J John Seger skrev:
sant man kan inte veta exact vem gjorde vad i just detta ikea kök 8 år sedan. En sak vet jag som jag sett med egna ögon ett par gånger at de folk som man får via ikea som fraktar vitvaror tex tvättmaskiner kylar osv runt hela dagen till kunder , utför installation ochså har bevittnad ett par gånger detta tex skär en kabel för att få bort stickproppen på tvättmaskin och koppla ledningar direkt utan att stänga av el har jag sett , jag tror inte att behörig elektriker fraktar vitvaror dagen lång till kunder jag menar 90% frakt arbete 10% elinstallation av vitvaror. jag skall göra som du nästa gång be en elektriker gå igenom el installationen särskild om det är ikea kök inblandat nästa gån om jag flyttar till ny br . eftersom ikea kök el belastningar har orsakat massa konstigheter på 3 olika andresser :p dock är ikea underbar möbel jätte . men jag är säker de har inte koll på vilka de skyltar med installerar kök samt drar elen till köket att det ingår i priset el från 3 parts firma och de behöver inte heller för de bär inte ansvar
Nej någon vanlig elektriker är det knappast som kör runt vitvarorna, men det kan faktiskt vara någon som har behörighet att koppla in dem. Kopplar man in en fast installation utan att slå av strömmen så borde man inte koppla, men är du säker på att man gjort det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.