Aaake37 skrev:
Fast det handlar inte om uträkningar utan hur eiskbenägna folk är. Och när det gäller bostäder är folk nästan alltid väldigt riksbenägna.

Med din logik borde vi ju inte ha de statliga kraven på hur många X din årsinkomst du får låna, amorteringskrav eller kontantinsats. Vi kunde låna ut 100% av bostädernas värde utan några krav. Det handlar ju bara om att "folk ska fatta" eller hur?

Hur stabil tror du säkerheten känns för de som köpte i vintras till 85% belåningsgrad? Jag ser villor som nu går runt 25% lägre än vad de gick för i vintras..
Det vore ju bra om folk fattade mer, helt klart. De är ju riskbenägna för att de inte förstår bättre för att de inte har de grundläggande kunskaperna för att beräkna hur tex. en ränteuppgång påverkar deras ekonomi.

Hur stor del av den totala bolånestocken som bankerna har tror du lånades ut det senaste halvåret?

Inte har hälften av landets befolkning flyttat det senaste halvåret iaf.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
M mlb88 skrev:
Det vore ju bra om folk fattade mer, helt klart. De är ju riskbenägna för att de inte förstår bättre för att de inte har de grundläggande kunskaperna för att beräkna hur tex. en ränteuppgång påverkar deras ekonomi.

Hur stor del av den totala bolånestocken som bankerna har tror du lånades ut det senaste halvåret?

Inte har hälften av landets befolkning flyttat det senaste halvåret iaf.
Nej så är det självklart. Tror inte alls det handlar om kunskap i botten. Det handlar om vilka signaler politikerna skickar vilket jag pratade om tidigare. Alla räknar med att bli räddade av staten om det kärvar. Elpriserna ska staten ersätta, amorteringen ska man slippa om räntorna går upp etc.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att alla grannar är sura på vårt elnät?
Norge exporterar inte sällan i norr och köper i söder, för att de har ännu större flaskhalsproblem. Finnland har importerat en hel del el innan de fick igång sitt kärnkraftverk.
Danmark bygger stora delar av regleringen av elnätet på att Sverige. Sverige ligger mitt i det skandinaviska elnätet och hjälper grannarna ordentligt. Även om grannarna velat ha mer hjälp ibland så håller jag inte med om din analys.
Om vårt elnät är så bra, hur kommer det sig att Norge la ner 2st kablar under vatten till Tyskland?
Tack vare att man lagt ner kärnkraften i söder och försökt ersätta med vindkraft har vi fått ett instabilt nät(som har svårt att hålla frekvensen) som inte har kapacitet att försörja oss själva, än mindre skicka vidare från finland. Den enda som är glada är väl Danmark och det är för vi räddar deras nät.
Det är pga det vi står inför rotation, för stor del vindkraft/för små generatorer som inte skapar stabila svängningar i söder.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
Såg nu data från MFI som visar att över 80% av alla Svenskar har lån som är bundna över MAX 2 år eller mindre. Det innebär att en förkrossande majoritet kommer få lida av de ökade räntorna inom kort.

Den genomsnittliga räntebindningstiden i Sverige är knappt 2 år. Medan i tex länder som Belgien, Tyskland, Danmark, Holland osv ligger mellan 7-12 år.

vi är inte bara världens högst belånade befolkning, vi har dessutom ingen bindningstid att tala om på våra lån. Priserna kommer gå ner mer proportionerligt i Sverige mao
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Om vårt elnät är så bra, hur kommer det sig att Norge la ner 2st kablar under vatten till Tyskland?
Tack vare att man lagt ner kärnkraften i söder och försökt ersätta med vindkraft har vi fått ett instabilt nät(som har svårt att hålla frekvensen) som inte har kapacitet att försörja oss själva, än mindre skicka vidare från finland. Den enda som är glada är väl Danmark och det är för vi räddar deras nät.
Det är pga det vi står inför rotation, för stor del vindkraft/för små generatorer som inte skapar stabila svängningar i söder.
Därför att de kan sälja el dyrt till Tyskland.

Frekvensen är identisk i hela det skandinaviska elnätet. Senast det var problem med Frekvensen var när Finlands OL3 snabbstoppade.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att de kan sälja el dyrt till Tyskland.

Frekvensen är identisk i hela det skandinaviska elnätet. Senast det var problem med Frekvensen var när Finlands OL3 snabbstoppade.
Problem med frekvensen får du när effektuttaget är större än produktionen. Tidigare har vi kunnat importera från tyskland under vintern, nu lär de inte ha npg med energi till sig själva ens. Därföe står vi inför rotation i södra sverige, för man har aktivt tagit bort produktionen härifeån och ersatt med vindkraft
 
K kanonkula skrev:
Problem med frekvensen får du när effektuttaget är större än produktionen. Tidigare har vi kunnat importera från tyskland under vintern, nu lär de inte ha npg med energi till sig själva ens. Därföe står vi inför rotation i södra sverige, för man har aktivt tagit bort produktionen härifeån och ersatt med vindkraft
Jag tror inte att du har rätt med den förutsägelsen.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att du har rätt med den förutsägelsen.
Daniel 109 har nog rätt då Tyskland drar igång kolkraft igen. Kraftwerk Heyden i Petershagen som exempel. Över en miljon ton kol per år! Va bra, då behöver vi ju inte ångra R1 och R2:thinking:
 
G
G OMathson skrev:
Daniel 109 har nog rätt då Tyskland drar igång kolkraft igen. Kraftwerk Heyden i Petershagen som exempel. Över en miljon ton kol per år! Va bra, då behöver vi ju inte ångra R1 och R2:thinking:
Citerar mej själv då jag läste detta nyss:
Som en sista utväg för att undvika strömavbrott i Tyskland kan det bli nödvändigt att tillfälligt stoppa elexporten till andra länder. Det säger Hendrik Neumann, teknikchef på landets största elnätsbolag Amprion, till The Financial Times.

När elen mest behövs i vinter kanske det inte blir nån import ändå, högtryck, kallt och vindstilla.
Solceller någon?
 
G OMathson skrev:
Citerar mej själv då jag läste detta nyss:
Som en sista utväg för att undvika strömavbrott i Tyskland kan det bli nödvändigt att tillfälligt stoppa elexporten till andra länder. Det säger Hendrik Neumann, teknikchef på landets största elnätsbolag Amprion, till The Financial Times.

När elen mest behövs i vinter kanske det inte blir nån import ändå, högtryck, kallt och vindstilla.
Solceller någon?
Det är ingen nyhet.
 
Aaake37 skrev:
Svensson är helt oförmögen att ta hand om sin egen ekonomi och ta ansvar utan måste begränsas kraftigt.
Vilket megalomant, nedlåtande trams.

Folk tar risker med flit. Risker de känner till, men där uppsidan ändå väger över. Först om politikerna totalt missköter staten kan vi få en situation där riskerna i stort inte är förutsebara. Samma stat som du vill ha som överförmyndare till alla vuxna människor.

Tack, men nej tack.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Det är väldigt förvånande för mig att hög privat belåning ofta viftas bort som ingenting farligt. Men offentlig skuld är däremot väldigt farligt. Det tycker jag är ett konstigt synsätt, privata låntagare har mycket högre skuld i förhållande till "BNP" (årsinkomst) samt saknar de verktyg staten har för att betala tillbaka lånen.

Det borde ju i min mening vara väldigt mera oroväckande med en hög privatbelåning än en hög offentlig belåning. Förstås jag antar om skitn träffar fläkten så blir den där privata skulden offentlig och då först flippar folk ur...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det är väldigt förvånande för mig att hög privat belåning ofta viftas bort som ingenting farligt. Men offentlig skuld är däremot väldigt farligt. Det tycker jag är ett konstigt synsätt, privata låntagare har mycket högre skuld i förhållande till "BNP" (årsinkomst) samt saknar de verktyg staten har för att betala tillbaka lånen.

Det borde ju i min mening vara väldigt mera oroväckande med en hög privatbelåning än en hög offentlig belåning. Förstås jag antar om skitn träffar fläkten så blir den där privata skulden offentlig och då först flippar folk ur...
Dock blir ju den privata belåningen, om man bara ser till bostaden, bara ett problem om folk börjar sälja.

Man kan ju rida ut stormen, precis som när en annan tillgång man äger går ner i pris.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilket megalomant, nedlåtande trams.

Folk tar risker med flit. Risker de känner till, men där uppsidan ändå väger över. Först om politikerna totalt missköter staten kan vi få en situation där riskerna i stort inte är förutsebara. Samma stat som du vill ha som överförmyndare till alla vuxna människor.

Tack, men nej tack.
Ok så då antar jag att du är militant motståndare till slopat amorteringskrav, ersättning för elpriser etc? Varför ska Sverige ha världens mest generösa regler för utlåning och sedermera världens mest belånade befolkning? Att ha en bostadspolitik som övriga västländer, är det överförmynderi?

Folk får ju ta ansvar för de risker de tar eller hur? Man kan inte beskylla staten Sverige för att räntorna går upp. Det finns absolut ingenting de hade kunnat göra för att förhindra det. Visst hade vi behållt kärnkraften hade vi kunnat ha lite lägre elpriser, men det skulle fortfarande vara mycket dyrare än förr. Att detta skulle ske var 100% väntat, bara exakt timing som var svårt att förutse

Räntorna har knappt gått upp och redan gnälls det på alla håll och kanter om att staten ska komma till räddning. Om det ändå alltid är staten som ska rädda Svensson är det rimligt att staten är restriktiv från början.
 
Redigerat av moderator:
A
M mlb88 skrev:
Dock blir ju den privata belåningen, om man bara ser till bostaden, bara ett problem om folk börjar sälja.

Man kan ju rida ut stormen, precis som när en annan tillgång man äger går ner i pris.
Kraftigt höjda räntor blir ett enormt problem när befolkningen är högt belånad. Det påverkar hela landets finansiella stabilitet att ha en så hög räntekänslighet. Bara små ändringar i räntan riskerar att döda konsumtionen och dra ned landet i LK
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.