J Jerald Stuartson skrev:
Noterade idag att Coop tog 169kr för en 40liters vedsäck.

Prisvärt... njaaa... några säckar för att man absolut måste sett ur beredskapsynpunkt funkar väl.
Inte annat än att man kommer att tänka på några rader ur den motion som lämnades in för att avskaffa vedskatten på 70-talet..

”Veden kan numera knappast anses ha ett marknadsvärde. I det moderna skogsbruket lämnas toppar och annat avfall, lämpligt som ved, kvar i skogen. Vem som helst kan utan svårighet till ringa eller ingen kostnad få tillgång till ved för uppvärmning av sin bostad från närbelägen
skogsfastighet.”


Det ska bli kul att läsa motionen hur det låter när de vill återinföra vedskatten..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Heter det inte vedluffare? .Än vedloffare
 
V Vardagsrum skrev:
Det ska bli kul att läsa motionen hur det låter när de vill återinföra vedskatten..
Vem menar du skulle vilja begå politiskt självmord och lägga fram en sådan motion?
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B
H heimlaga skrev:
Nu råkar jag veta en del om fuktmätning.
Jag forskade väldigt seriöst i ämnet för 15 år sedan. Rapporten som jag skrev finns i det tekniska biblioteket Tritonia i Vasa. Rapporten gäller fuktmätning i betong men på köpet lärde jag mig litet om fuktmätning i trä.

Ytfuktmätare med kula fungerar inte om man tänker sig att bedöma fuktigheten i trä. Man får ett resultat som i det stora hela är godtyckligt eftersom ytfuktmätaren påverkas av så många faktorer i omgivningen. Ytfuktmätare är till för att leta efter fuktigaste punkten i en konstruktion men mätvärdet i sig själv är i det stora hela ett slumpvärde.

fuktmätare för trä som mäter mellan två spikar fungerar bra och är relativt trovärdiga så länge man inte mäter i eller nära ändträ. Problemet med dem är att de fungerande modellerna är alldeles för dyra för en vedeldande privatperson. De billiga modellerna brukar sällan vara pålitliga.
Tack för intrwssant inlägg.
Men kulmätare som säger sig mäta ca 2.5 cm in i materialet.r det inte teovördigt menar du?

Jag menar som indikator. Vilker röcker nör det gäller ved....tycker jag.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Kulmätare ger inte någon procentsiffra du ska ta på allvar, men de är inte usla för det. Jag hade fukt i innertaket sedan en vattenläcka på våningen ovanför och vädrade utrymmet uppifrån. Jag ville veta när det var torrt nog och jag kunde lägga tillbaka golvet. Då var en enkel kulmätare kanon, då jag kunde mäta utan att förstöra och när det som varit fuktigt visade samma (förmodligen) felaktiga värde som det som inte fått vatten på sig var det torrt nog för mig.

På samma sätt kan du använda en kulmätare för ved. Lagg en klabbe på något snustorrt ställe inomhus. När den rätt snart är torr kan du jämföra värdena mätaren ger på den klabben du vet är torr, med det värde du får i utetorkad ved av samma sort och storlek. Siffran i sig är ointressant, men om du inte vill lika på öron, näsa, våg eller något annat kan en kulmätare ge dig en rätt bra indikation.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vem menar du skulle vilja begå politiskt självmord och lägga fram en sådan motion?
Tja, nån politiker liknande dom som lagt på extraskatter och tvingat på oss högre inblandning av fulbränsle i bensin och diesel ? ..Nån politiker liknande dom som vill återinföra fastighetsskatt ?

Tror mycket färre skulle klaga på en vedskatt faktiskt.

..Politikernas dumhet är ju uppenbart oändlig..
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Tja, nån politiker liknande dom som lagt på extraskatter och tvingat på oss högre inblandning av fulbränsle i bensin och diesel ? ..Nån politiker liknande dom som vill återinföra fastighetsskatt ?

Tror mycket färre skulle klaga på en vedskatt faktiskt.

..Politikernas dumhet är ju uppenbart oändlig..
Men med det senaste årets energi och bränslepris ökningar är det osannolikt att någon som vill bli återvald eller vill vara med och styra landet skulle komma med ett sådant förslag.
Visst kan det finnas idealister i småpartier som velat införa begränsningar för vanl folk men de lär inte komma i regeringsställning och kan förhoppningsvis falla för 4% spärren nästa ggn om de skulle propagera för en skatt på förnybart klimatneutralt lokalproducerat biobränsle...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vem menar du skulle vilja begå politiskt självmord och lägga fram en sådan motion?
Det återstår att se, men det är min fulla övertygelse att det kommer att försökas.

Antingen i klimatets, ekonomins eller hälsans namn.

Jämför med avgiften du betalar varje gång du köper en mobiltelefon, laptop eller hårddisk.. 75:- för en mobil eller en laptop. Detta för att lagringsmediet möjliggör lagring av piratkopierat material, oavsett om du använder det för det ändamålet eller inte.

Kanske något liknande för vedeldarna..? 5000:- årligen om du har en anordning för eldning av fastbränsle, oavsett om du använder den till eldning av skattat bränsle eller ej. De kommer nog på nåt :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Kanske något liknande för vedeldarna..? 5000:- årligen om du har en anordning för eldning av fastbränsle, oavsett om du använder den till eldning av skattat bränsle eller ej. De kommer nog på nåt :)
Kanske en årlig eldstadsavgift på 250 kronor plus en stämpelskatt på 0,75% av installationskostnaden när en ny eldstad tas i bruk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kanske en årlig eldstadsavgift på 250 kronor plus en stämpelskatt på 0,75% av installationskostnaden när en ny eldstad tas i bruk.
Ge dem inga ideer nu, vi har nog med dumheter från politiker.
Ironi är kul, men även ironi kan tas på allvar.

Och apropå ironi, vad sägs om att alla förslag som läggs politiskt, och som inte är underbyggt via en absolut majoritet av befolkningen säkerställt via folkomröstning meddelst BankiD, den politiker som misslyckas med genomförandet av sitt förslag enligt denna ordning åläggs en avgift av 2x rådande basbelopp samt under återstående mandatperiod indragning av halva politikerarvodet.

Simsalabim. tänk vad mycket goja vi slipper höra från den sidan;)

Kanske ska införa ett nytt ord, vad sägs om "politikloffare" för sådana som kläcker ur sig dåligt genomtänkta förslag, eller inte övertänkta alls.

( mitt eget ovanstående förslag är noga över- respektive genomtänkt över en mugg kaffe...)
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Tack för intrwssant inlägg.
Men kulmätare som säger sig mäta ca 2.5 cm in i materialet.r det inte teovördigt menar du?

Jag menar som indikator. Vilker röcker nör det gäller ved....tycker jag.
Påstående att en ytfuktmätare mäter 2,5 cm in i materialet saknar helt vetenskaplig grund. Det är fysikaliskt omöjligt. Jämförbart med att påstå att jorden är platt.
 
F
Hep Hep skrev:
Kulmätare ger inte någon procentsiffra du ska ta på allvar, men de är inte usla för det. Jag hade fukt i innertaket sedan en vattenläcka på våningen ovanför och vädrade utrymmet uppifrån. Jag ville veta när det var torrt nog och jag kunde lägga tillbaka golvet. Då var en enkel kulmätare kanon, då jag kunde mäta utan att förstöra och när det som varit fuktigt visade samma (förmodligen) felaktiga värde som det som inte fått vatten på sig var det torrt nog för mig.

På samma sätt kan du använda en kulmätare för ved. Lagg en klabbe på något snustorrt ställe inomhus. När den rätt snart är torr kan du jämföra värdena mätaren ger på den klabben du vet är torr, med det värde du får i utetorkad ved av samma sort och storlek. Siffran i sig är ointressant, men om du inte vill lika på öron, näsa, våg eller något annat kan en kulmätare ge dig en rätt bra indikation.
Instämmer helt. Detsamma kan man göra även med en fuktmätare med spetsar. Oavsett om det är en proffs- eller Classe-mätare. Man får efter kort tid erfarenhet genom jämförande med tidigare mätningar om veden är tillräckligt torr eller inte. Det behöver inte vara så vetenskapligt och detaljerat. Har funkat ypperligt så för mig i över 30 år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jämför med avgiften du betalar varje gång du köper en mobiltelefon, laptop eller hårddisk.. 75:- för en mobil eller en laptop. Detta för att lagringsmediet möjliggör lagring av piratkopierat material, oavsett om du använder det för det ändamålet eller inte.
Jag är på petigt humör idag. Det är för att de möjliggör lagring av *privatkopierat* material - dvs. tex en köpt cd-skiva med musik.

Lika sjuk lag för det.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
24h på 105grader :)
Tror man måste vara väldigt nyfiken för att göra det testet under rådande elpriser.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Tror man måste vara väldigt nyfiken för att göra det testet under rådande elpriser.
Är inte detta ett utmärkt tillfälle att prova när det äntligen blåser och är milt i södra Sverige? Nu behöver man ju inte vedspis och kontrakterade eldvakt för att ha råd att testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.