Någon som har koll på var jag köper billiga fönster ?
Kollar blocket men när jag hittar något vettigt är det sålt och dessutom ligger annonserna i flera veckor (HUR SVÅRT ÄR DET ATT TA BORT DOM?)

Byggmax har men vad är det för kvalitet ?

Vilken strl ska man välja ? en- två bågar :confused: det är en djungel.
 
Du ska nog sluta leta och irritera dig på Blockets privatannonser.

Gå in på dom stora tillverkarna/säljarnas hemsidor och plugga på. De om några vet hur du ska mäta, och har tips på det på sina hemsidor.

En båge är ju bara en enda ruta. Två bågar tex. kan vara två öppningsbara fönster i en enda karm.

Sen ang. kvalité så brukar man få vad man betalar för, hur är garantierna på Byggmax?

Jag tror att Varbergs Trä är bland dom billigare.
 
Det beror på vad du menar med "billiga". Menar du enklast möjliga att sätta i en lekstuga eller menar du de mest prisvärda? Menar du billiga i inköp eller ser du på längre sikt och räknar på livslängd, underhållskostnader och energiförbrukning? Ska du ha 1 fönster eller 20? Spelar det någon roll hur stora de är? Tänker du montera dem själv eller måste det vara fönster du kan få monterade?
 
Rivners i Länna har bra kvalitet, snabb leverans och bra pris
 
Jag köpte våra fönster från GOB i Rottne. Det är underhållsfria plastfönster med stålkärna. Vettiga priser och hyfsade leveranstider (jämfört med andra leverantörer vill säga)
 
gluecifer skrev:
Du ska nog sluta leta och irritera dig på Blockets privatannonser.
.
Redan gjort, har inte tid att leta längre ;)

Behöver 10-12 st fönster 8x12 alt 10x12 öppningsbara troligen med en båge.
Montera dem gör vi själva.

Kollade på Hornbach i Gbg de hade obehandlade 8x12 fönster för en tusenlapp vitmålade för 12-hundra. Sen var det kvalitén. Kanske man ska satsa på SP eller Elit som kostar minst det dubbla men garanterar 10år i livslängd eller funkar dessa i 5-10 år. Någon som vet? Vill ju inte slänga pengar i sjön vet ju inte hur länge man bor i huset.

Kanske man ska åka till Polen alt Lettland och köpa alu-fönster, har hört att de går att köpa billigt där. Garantier är det väl dåligt med dock. :confused:

nu har vi iaf tagit ut fönstrena på en gavel iom att vi byter panel och tilläggsisolerar. Bara vardagsrummet hade tre föster alla var i olika strl så vi valde att sätta igen dessa helt för att öppna upp när vi hittat rätt fönster.
 
jag hade personligen aldrig köpt byggmax fönster och defenitivt inte omålade. Det ende dessa fönster duger till
är en friggeboda.
Jag har själv bytt fönster för två veckor sedan och redan har man märkt skillnad. Visst det kostar MEN husets värde höjs ju samtidigt. Nu valde vi treglas Alu fönster som sägs vara relativt underhållsfria. Fönstrena som satt
innan var 2-glas ooh hade gjort sitt efter 50år i bruk.
Man kan nog aldrig motivera med att man ska tjäna in det energimässigt men jag har då fått energibidrag eftersom mina fönster hade ett u-värde under 1,2. Kan ju vara ett plus. Men samtidigt så blir det så mkt bättre komfort. Dom nya håller ute värmen bättre och ger en komfort som är grymt mkt bättre än innan ljudmässigt. Sen så kommer jag slippa allt kallras vid fönstrena till vintern. Sen så är dessa oceaner mkt bättre ur inbrottssynpunkt.....kanske något att tänka på.

Hade jag varit du så hade jag sparat längre och köpt dyrare/bättre fönster.
lycka till
/
M
 
Kolla på PVC-fönster. Ta in priser från några olika leverantörer. De brukar vara på hugget och är sugna på att sälja.
 
Ingen som har köpt fönster i Polen och kan rekommendera nåt lämpligt byggvaruhus eller liknande??
Jag behöver köpa 14 st stora fönster, och tänkte att man kanske kunde komma lite billigare undan.

Jag har kollat runt på forumet, och många talar sig varma om hur billigt det är i Polen, men ingen kan tipsa om ngt bra ställe att handla på... konstigt..
Hittade några länkar, men de funkade ju inte..
 
Byggmax fönster är de samma som de på Bauhaus (Allmogefönster), bara så ni vet. Jag märkte att de jag köpte 2-luft 10x12 med spröjs sedan var en hundring billigare på Bauhaus (Länna). Om man inte är van att måla fönster och inte heller tycker om det, kan 10-12 fönster kännas som en ganska tung börda. Jag kan inget säga om kvaliteten ännu eftersom jag precis plockat in dem, men har verkat OK hittills
 
lordi skrev:
Ingen som har köpt fönster i Polen och kan rekommendera nåt lämpligt byggvaruhus eller liknande??..
Ja vilken utmärkt fråga, jag har även fått för mig att fönster kostar mindre i tyskland...

Är det någon som har goda råd att ge här ?
 
att tänka på är hur olika träslag fungerar. Ett träd som stått i ett annat land och i ett annat klimat "rör" sig på ett specifikt sätt precis som allt trä. Om det sen flyttas till ett annat klimat så kan det kanske röra sig lite eljest...dvs
slå sig......dock så vet jag inte om det gör såå mkt men vem vill ha ett fönster som "kärvar"/"skevar"?!.....
bara en lite tanke....
Sen så har man ju en annan sak. Man tappar ju allt som heter garanti. Här hemma så kan man ju få hjälp av
fönsterleverantörerna med de flesta fel som man kan råka ut för(på plats)......också värt några kronor x-tra.
/
M
 
I de fall någon funderar på att importera fönster från Polen är det säkert PVC-fönster det handlar om. Vi är ganska ensamma om att envisas med träfönster i Norden.

Jag tvivlar på att det är värt besväret att importera fönster för ett enda bygge. Du köper fönsterna av någon svensk importör. Han tar naturligtvis en slant för besväret, men det kan det vara värt.
 
jag har fått för mig att plast åldras rätt fort, blir inte pvc-fönster fula fort?Sen hur har dom löst det med
karmen?Vad är det för material där?Är det bra u-värde på dessa fönster och då menar jag separat
karm och fönster?Kanske är "lika" billigt med ett svenskt alu-fönster som du får energibidrag på????I slutänden..
/
M
 
Enligt tillverkarnas uppgifter är plasten UV-beständig och har en beräknad livslängd på minst 30-40 år. Hur det är med detta kan jag inte bekräfta, men PVC-fönster är ju inte något helt nytt, så det borde finnas äldre referensobjekt.
Karmen är just av PVC, med en stomme av stål.
U-värdet är typiskt 1,1 på hela fönstret, men det finns även fönster med lägre värden. Det finns även PVC-fönster som kvalificerar för energibidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.