Behöver lite synpunkter på två förslag på planlösningar runt ett hörn vi har i köket, det är redan inte allt för stort så det skulle kännas surt att slösa bort dessa 60x60cm utan att använda dom till något. Hörnet ligger mellan skåpet under diskbänken samt där vi har tänkt oss ha kastruller, stekpannor osv

Båda förslagen utgår från stommar från IKEA och förslag 1 1x90cm bänkskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är att sätta in ett bänkhörnskåp som utnyttjar platsen bra. Är det någon som har satt in ett sådant och har några synpunkter?

Andra förslaget är att för förvaringen av kastruller osv så kör man 2 skåp på 40cm med trådbackar 2x40cm bänkskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men då blir svårigheten hur man använder hörnet eftersom det 80cm breda skåpet till vänster har en vägg in mot det utrymmet man annars kunnat använda till förvaring.

Av praktiska skäl gillar jag mer trådbackar till kastruller och stekpannor än roterande plan, även om det skulle utnyttja utymmet bättre, samtidigt skulle jag vilja hitta en lösning som utnyttjar dessa 60x60 cm till tex källsortering med åtkomst från skåpet till vänster.

Har någon ett bättre förslag på hur jag använder mitt svårmöblerade hörn?
 
Tja, hörn i ett kök är ett elände. Vi har ett hörnbänkskåp med halvkarusell. Den är väl ganska OK. Vi använder det till sådant som sällan används, men är skrymmande.

Det finns en ganska smart variant med en ganska komplicerad konstrruktion av trådbackar, som "länkas ut" på skenor. Man drar altså ut de synliga trådbackarna ur skåpet, de drar med sig en inre omgång med trådbackar, allt upphängt i ett system av skenor.

Detta har jag sett hos ett antal kökstillverkare, men det borde gå att köpa löst och montera in i vilket skåp som helst..
 
En läcker lösning:

bjork15-8.jpg
 
pappskallen skrev:
En läcker lösning:

[bild]
Va cooolt!!! Var har du hittat det???

/V
 
Varför inte spis eller diskho i hörnet?
 
Jag vet att kökscentrum i Gbg har en sådan lösning från Eggersman (tror jag det heter), men det borde finnas hos de större köksleverantörerna.
 
Hörnlådor va nått nytt men man kommer ändå att tappa yta då de inte kan fylla ut tårtbitarna som blir brevid lådorna mot de andra skåpen. Själv är jag helnöjd med ett 90*90 skåp med 2 hyllplan från olika håll. Ballingslöv har dessa bla. I detta kommer man åt det mesta utan att tömma hela skåpet.
 
270 graders karusell med en powerport inne i hörnan, så använder man det mesta av utrymmet till något vettigt. Så tänkte vi i alla fall och har TVÅ sådana hörn...
 
Tack för alla svar så här långt, tyvärr är det inget allternativ att sätta spisen i hörnet pga vattendragning vid golvet men avrinningssidan av diskhon kommer att ligga över hörnet, så det är endast förvaringen under som funderingarna gäller. Fler förslag är välkomna dock


Är det någon som har en direktlänk till systemet med trådbackar som dras fram? Surfade runt nu men hittade inget sådant hos någon tillverkare jag såg.
 
Smedstorp har dom vinklade lådorna och trådbackarna som dras ut på skenor, men jag har för mig att det sistnämnda var ganska dyrt.
 
vojma skrev:
Va cooolt!!! Var har du hittat det???

/V
Snickarbyggt kök, det är f.ö mitt eget kök på bilden.

Som någon sa så förlorar man ju tårtbitarna som blir på sidan, men det där med karuseller och "grävadjupt" lösningar tycker jag inte är någon höjdare så jag tog hellre dom döda tårtbitarna !

Handtagen tog jag til en smidesverkstad, så fick dom kapa ett långt handtag och svetsa ihop det i 90 gr. vinkel, problemet var att få tag på massiva handtag då dom flesta använder rör idag, men den som söker skola finna........
 
Om jag förstår saken rätt är kommer ni alltså att ha diskhon närmast till vänster om hörnet?
Det gör det kanske svårt att ha en 270-graders karusell eller pappskallens lösning?

Jag har haft ett skåp som i ditt förslag 1 i två kök efter varandra (dock utan att ha valt det själv). I båda fallen var det dock diskho i den yttre delen av skåpet och därför inga hyllor eller något inne i hörnutrymmet. Det var ganska värdelöst, det blev bara ett utrymme där vi pulade in tomma plastkassar och returkartonger. Så ska man ha ett sånt skåp ska man definitivt en 180-graders karusell, eller de där listiga trådbackarna på skenor om du kan hitta dem, eller något annat som gör hörnutrymmet mer lättåtkomligt.
 
Farzan skrev:
Om jag förstår saken rätt är kommer ni alltså att ha diskhon närmast till vänster om hörnet?
Det gör det kanske svårt att ha en 270-graders karusell eller pappskallens lösning?

Jag har haft ett skåp som i ditt förslag 1 i två kök efter varandra (dock utan att ha valt det själv). I båda fallen var det dock diskho i den yttre delen av skåpet och därför inga hyllor eller något inne i hörnutrymmet. Det var ganska värdelöst, det blev bara ett utrymme där vi pulade in tomma plastkassar och returkartonger. Så ska man ha ett sånt skåp ska man definitivt en 180-graders karusell, eller de där listiga trådbackarna på skenor om du kan hitta dem, eller något annat som gör hörnutrymmet mer lättåtkomligt.
Det stämmer, diskhon kommer vara till vänster i det 80 cm breda skåpet med 2x40 cm dörrar på, blir rätt framför fönstret för bra arbetsljus. Har räknat bort en 270 graders karusell pga detta men en 180 graders skulle nog gå in.

Har nog efter lite funderingar kommit fram till ett tredje alternativ som det nu lutar åt.
Förslag 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där kör jag 2x40 cm breda skåp med trådbackar för kastruller osv (de två till vänster om spisen), är lite skeptisk till att köra karusellen då man tappar plats i "hörnen" och sen så kommer man med placeringen i hörnen bara kunna rotera ut den 90 grader så det längst in ändå kommer bli rätt svårt att komma åt. Dock funderar jag ändå på att köpa ett av IKEA's Bänkhörnskåp på 120x60 cm och använda under diskbänken (hon markerad med X i bilden och avrinningen markerad till höger mot väggen). Då kan jag använda platsen i hörnet för källsortering/återvinning på 120x60 istället för 80x60cm som innan.

Har två öppna frågor kvar innan det blir den lösningen dock.
Den första är vad det är för skillnad på ett skåp i faktum-serien som det uttryckligen står att det är gjort för diskbänk och ett annat skåp. I mitt fall kommer jag montera diskbänken över ett bänkhörnskåp men eftersom jag ska köra infälld diskbänk på 28mm ekskiva blir det ju ingen skillnad mot skåpet. Någon som vet mera här?

Den andra öppna frågan är om det skulle vara möjligt att köra 2x40cm dörrar på bänkhörnskåp istället för den 60cm breda som ikea tycker. Man kommer få flytta staget i mitten på framsidan vilket kan innebära att något förborrat skruvhål kommer fram misstänker jag

// Mats
 
Åtminstonde hos vissa kökslev. har de sk. "diskbänksskåpen" en förberedelse för rör inkoppling i bakkanten. Kan vara en ränna utan botten i bakanten, då med en bit på kanske 10cm som sticker upp framför rännan för att hindra att prylar man förvarar i skåpet ramlar ner. vet ej om Faktum har detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.