Om du ska satsa på nytt rör, så satsa på ett rör i den gamla eternitkanalen. Göra nytt hål i yttertaket låter som gjort för problem om man inte har vanan inne.

jag tyckte det såg ut som eternitkanalen tog slut under isoleringen, stämmer det? Ett tips är handskar till isoleringen så slipper det klia efteråt.
 
ja, det verkar som eterniten går ner till "golvet" som helt enkelt är taket till badrummet. Jag tänker att man kan ju bara borra ett litet hål just vid foten till eternitröret, då ser man ju i badrummet vart exakt eterniten sitter. Sen borrar man upp ett hål där i badrummet och för in ett rör. Eller, varför kan man helt enkelt inte använda den befintliga eterniten som går upp till taket?
 
Idag är det en varm och fin dag. På vinden är det 29 grader och 56% luftfuktighet. Jag ser några luftspalter vid takfoten med generellt är luften stilla. Vad tror ni om mögelstopper?

Mögelstopper installerad mellan takbjälkar på en vind med svart takpapp, träkonstruktion och synliga luftspalter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan en sådan vara bra?
Bild lånad från denna blogg, så tack:

https://nyataket.wordpress.com/2013/06/18/dag-13-tusan-vilken-acklig-insekt/
 
Hej alla! Fortsätter denna tråd då jag har massor bilder och text. Kort summering:

Vi har ingen ventilation i badrum och det har varit mögel på vinden. Jag har nu installerat 6 stycken mögelstoppers på taket. Jag har även öppnat upp plåtboxen på taket och där i ser jag nu 2 stycken eternitrör. Den ena används inte längre då den gick till en toalett som vi inte har kvar. Den andra går rakt ner i golvet på vinden och är den som tidigare gick till en ventilation i badrummet.

Jag har ritat en bild på hur det ser ut och hur jag tänker mig nästa steg.

Man borrar ett hål i badrummet nu när jag vet vart hålet skall vara. Jag trär i ett spiro-rör inuti befintlig eternitrör. Eventuellt lägga i lite isolering inuti eternitröret runt spiro.

Är det något annat att tänka på? Speciellt där nere vid fläkten?

Just ja. På golvet i taket är det nu är fyrkantligt beslag som eternitröret träs fast på

Tacksam för svar

Schematisk bild som visar installation av spiro-rör i eternitrör för ventilation i badrum med fläkt och vinden ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vill väl ha tätt mellan spiro och eternitrör också då så att du inte leder upp fuktig luft i spiroröret som sen både åker ut men även "rinner" ner mellan spiro och eternit och in på vinden? Likaså vill man väl då att det andra eternit-röret är pluggat så du inte leder luft från badrummet ner genom det röret.

Man kan ju få lite knepigt självdrag ibland. Vinden har säkert ventilation på flera ställen och ibland åker luft ut ur detta tomma spiro-rör och ibland åker luft in, beroende på temperatur, väder, vind osv. Så jag skulle åtminstone se till så att det itne kan sugas in luft på vinden just där jag släpper ut fuktig luft.
 
Tack för svar. Jappisolering kommer det bli så mycket jag kan runt spiroröret. Det gula på bilden är befintlig isolering i toppen av denna plåtbox på taket. Plåtboxen är ganska tätt sluten men har några ventiler på sig.

Det finns väl någon slags ventil man kan sätta på toppen av spiro som hindrar luft att åka tillbaks ner i spiro?

Men är principen i skissen ok? Att trä in en spiro i eterniten och sedan isolera så mycket som möjligt?

PS. Det eternitrör som inte är kopplat till något leds inte heller någonstans. Den har ingen effekt men det är nog bäst att ta bort det och fylla med isolering. Alternativet är att koppla det till någon ventil i huset. Vi har ju inga direkta ventiler i resten av huset som det ser ut. Vi borde nog skaffa lite ventiler men steg 1 är att fixa ventilation i badrummet
 
Här kommer förresten en bild på plåtboxen på taket
 
  • Plåtbox monterad på tak med öppning i isoleringen, verktyg och en sko syns runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är två olika fläktar. Den ena får inte skickas rakt upp medans den andra går. Kan det bli problem om man skickar rakt upp? Man bör väl sätta kallras ventil högst upp också va?
 
  • Illustration av två olika fläktinstallationer i hemmiljö, en för självdrag i dusch och en i toalett, med beskrivande text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av installationsinstruktioner för fläktar med illustrationer av korrekt och felaktig montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fixat en "ventilation" tills vi installerar en PAX-fläkt. Dilemmat jag har nu är att jag kontaktat några ventilationsfirmor här men ingen vill komma och kolla om det är ok monterat. Skickar med några bilder. Är det någon som kan se något galet?
Bild på en takventilation med eternitrör, spirorör ned till badrumstak och isolering runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är 2 eternitrör. Den ena används inte längre så det slängde vi i isolering i bara.
Den andra har nu fått ett spirorör som går ända ner till badrummets innertak. Vi har fyllt isolering mellan spiro och eternit
Isoleringsmaterial inlindat runt ett rör på en vind, omgivet av äldre isolering och trästrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vinden har jag nu klätt in eterniten med 2 extra lager ny isolering
Ventilationsutgång i tak med spirorör och temporär ventilkåpa monterad på träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spirorröret går till nederkant av taket
Ventilationsuttag i badrumstak med synlig ring där spirorör möter taket, bredvid dusch och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt på en ventil tills en PAX kommer på plats.

Det ända jag är lite osäsker på är "ringen" vid innertaket. Bör man sätta dit en slags packning där? Brukar sådant ingå när man monterar en fläkt?

Annars tycker jag nog att vi fått till det ok här nu
 
R
Googla på stos ventilation så ser du genomföringen du behöver(y)
 
R RalleB skrev:
Googla på stos ventilation så ser du genomföringen du behöver(y)
Tack, ja något sådant. Men ingår inget liknande i till exempel en PAX-fläkt? Något som tätar lite?

Ser följande på PAX CALIMA installation:

"Fläktens väggpackning har en kortare stos som passar invändigt i Ø100 mm rör"

Hittade även en bild på "stos" i denna tråd:

Hur montera pax-fläkt tätt i 150mm-kanal i badrumet? | Byggahus.se
 
Redigerat:
Denna ingår i pax
 
  • Gilla
Gör om o gör rätt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.