Fairlane
O oldtimersmc skrev:
När man åker förbi en större åker i norr så är den som en villatomt i Östergötland och "traktoräggen" ligger ca 100m isär i den feta östgötska myllan kan man springa på äggen, typ.
Är verkligen åkrarna små i Norrland? En större åker omkring 1000 kvm, en medelstor cirka 500 kvm och en liten omkring 250 kvm?

Jag har ju bara besökt en begränsad del av Norrland, men nog har de åkrarna jag har sett varit större.
 
@
Fairlane Fairlane skrev:
Är verkligen åkrarna små i Norrland? En större åker omkring 1000 kvm, en medelstor cirka 500 kvm och en liten omkring 250 kvm?

Jag har ju bara besökt en begränsad del av Norrland, men nog har de åkrarna jag har sett varit större.
Var tänker du att Norrland börjar? Visste du att Sundsvall i princip ligger mitt i riket. Har du tagit dig från Malmö till Sundsvall - så har du alltså lika mycket mycket kvar innan du kommit längst upp i landet.

Bor du längre norrut så tycker du kanske att "Norrland" börjar vid Sundsvall medans övriga tycker att Norrland börjar där tunnelbanan i Stockholm slutar :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
@ @ndreas skrev:
Var tänker du att Norrland börjar? Visste du att Sundsvall i princip ligger mitt i riket. Har du tagit dig från Malmö till Sundsvall - så har du alltså lila mycket mycket kvar innan du kommit längst upp i landet.

Bor du längre norrut så tycker du kanske att "Norrland" börjar vid Sundsvall medans övriga tycker att Norrland börjar där tunnelbanan i Stockholm slutar :crysmile:
Jo allt är beroende vem man frågar.

Jag skulle nog säga att riktiga norrland börjar någonstans vid Högakusten. Tom Umeå känns lite väl storstad för att vara Norrland ;) Dock en väldigt fin stad (y)
 
Redigerat:
@ @ndreas skrev:
Många klagar över hur orättvisa elpriserna är. Men det finns samtidigt att antal orättvisor som samma personer sannolikt aldrig klagat över . . . .

Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:

Den absoluta majoriteten av all mat som producers i Sverige, produceras i södra Sverige.
Om vi skall använda samma principer som för elen, borde en limpa kosta 250 spänn i norra Sverige..
Och vad en liter rapsolja borde kosta vågar jag inte ens tänka på..

/Link
 
Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:

Den absoluta majoriteten av all mat som producers i Sverige, produceras i södra Sverige.
Om vi skall använda samma principer som för elen, borde en limpa kosta 250 spänn i norra Sverige..
Och vad en liter rapsolja borde kosta vågar jag inte ens tänka på..

/Link
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Thomas S Eiselberg skrev:
Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:

Den absoluta majoriteten av all mat som producers i Sverige, produceras i södra Sverige.
Om vi skall använda samma principer som för elen, borde en limpa kosta 250 spänn i norra Sverige..
Och vad en liter rapsolja borde kosta vågar jag inte ens tänka på..

/Link
Maten är dyrare i norra Sverige på grund av transporten.
 
D Daniel 109 skrev:
Maten är dyrare i norra Sverige på grund av transporten.
Med samma prisskillnad i procent som för el i SE1 kontra SE4.;)
 
kisumisu
T Thomas S Eiselberg skrev:
Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:

Den absoluta majoriteten av all mat som producers i Sverige, produceras i södra Sverige.
Om vi skall använda samma principer som för elen, borde en limpa kosta 250 spänn i norra Sverige..
Och vad en liter rapsolja borde kosta vågar jag inte ens tänka på..

/Link
Maten är ju redan dyrare här uppe! Verkar bli ockdå bara dyrare och dyrare...skulle här en dag handla Bregott och priset var nästan 70kr.
Blev och handla utomlands ;)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Maten är ju redan dyrare här uppe! Verkar bli ockdå bara dyrare och dyrare...
Du får samma fråga
Med samma prisskillnad i procent som för el i SE1 kontra SE4.;)
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Du får samma fråga
Med samma prisskillnad i procent som för el i SE1 kontra SE4.;)
Ingen skulle nog handla då. Skulle bli import :crysmile:
 
Nej, den prisskillnad som transporten kostar.
Det är inte en bra situation. Men en bättre kapacitet skulle i princip enbart få upp priset i norr, men en marginell påverkan i söder. Med den industriutbyggnad som är på gång kommer säkerligen skillnaderna att försvinna även om det inte byggs kablar.
 
kisumisu
Seriöst så är vi ju inte så långt ifrån priserna i söder. Inte i alla fall med Tibber nu när jag jämför.
Idag låg vi på nästan 5kr kWh klockan 8-9
Just nu är det 3.54kr.

Har ni i SE4 ännu mer??

Först vid 22.00 idag börjar vi hamna på normalpriser! 65öre.
23-00 48öre.

Vad det blir på natten och imorgon vet jag inte än.
 
Morgonen tycks ha varit lika dyr i hela Sverige, eftermiddagstopoen blir dyrare i södra än i norra Sverige.
 
kisumisu
Diagram över elpriser i Malmö per timme, med topp på 477,37 öre vid kl 08:00 och en markering att priset inkluderar moms och elcertifikat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över elpriser med en topp på 477 öre mellan 08:00 och 09:00 och snittpris för dagen på 202 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiljer sig bara små korvören.
Är det Tibber som är dyrt och börjat nu fördela priset över hela landet?
 
kisumisu kisumisu skrev:
[bild] [bild]
Skiljer sig bara små korvören.
Är det Tibber som är dyrt och börjat nu fördela priset över hela landet?
Tibber har inget med priset att göra, det sätts på nordpool, för samtliga elområden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.