V
X Xanthopteryx skrev:
Alla tips och råd är ju säkert bra på något sätt, men det viktigaste här är ju att du har köpt ett system, och då skall systemet instrueras och grundinställas för dig. Likaså skall du då få återkoppla och berätta hur det fungerar så att de kan finjustera samt vidareutbilda.

Om nu installatören är ett rikspucko på denna front så kontakta IVT direkt och förklara problemet, att leverantören lämnade dig i sticket. IVT lär vara ganska måna om sitt anseende och gillar nog inte leverantörer som inte följer riktlinjerna.
Så är de väl ändå inte. En injustering efter installation brukar väl va på sin plats. Men att dem sen skulle komma igen o fortsätta om allt fungerar. Lite får väl ts göra själv.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Varför skriver du så när de rekommenderas att man byter? De är ju bara skitsnack.
Värmepumper behöver även den stor volym att jobba med för att få kängre gångtider.
Vem rekommenderar att man byter? Värmepumpen ska ha ca 20l/kW så fungerar den har den det så bör det fungera
 
Q Qunaki skrev:
Ett ett-rörsystem har väl inga justeringar, det är väl två-rör som har det.
Ett-rör har en bypass och fungerar med konvektion (med en flärp), där elementet tar upp den värme den villa ha. I övrigt rullar det vidare till nästa genom bypassen.
Allt är på en slinga, och konvektionen skall hantera det.
Med två-rör så får man justera in det så först elementet stryps mest osv.
Detta är den enda fördelen med ett-rör mot två-rör, ingen justering.
Annars är det bara skit (och vi har det tyvärr i vårt hus)
Mockfjärdshus?
 
Hej, jag du måste ha ett flöde i systemet där du vill ha värme. Är det dessutom ett enrörssytem, kan du inte stänga ner något element. Alla ska stå på max.
Prova det och se vad som händer.
 
Kan hålla med att det är dåligt.Alla skriver här vad du ska göra och inte göra men faktum kvarstår ju att man bara lämnat efter installation. Min känsla är att de flesta installatörer har varken kunnande eller tid att göra det ordentligt.
Även om det är bra att förstå sitt värmesystem så tycker jag att en 90% ig grundinställning bör man förvänta sig, sen går det alltid finslipa...
Men det är inte lätt att lära sig hur pumpen rent tekniskt ska jobba av att bara läsa manualen, det kan jag inte säga....
 
Elpatrone Elpatrone skrev:
När mina element blir kalla på andra våningen brukar jag gå ner i källaren och vrida upp påfyllnadsventilen till värmepannan till 1,0 bar.
Den tappar tryck ibland. Tex när vädret växlar i temperatur snabbt ute. Har en ny IVT..
Mitt hus.har 3 våningar och är från 1939. Så värmen behöver tryckas upp en bit.
Alla element måste också ha öppna ventiler för att vattnet ska kunna cirkulera.
Ett vänligt tips till dig är att kontrollera ditt expansionskärl. Du ska inte behöva fylla på ditt system som du gör.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
O Opus skrev:
Mockfjärdshus?
Nej själva har vi TA-koppel (med röd markering), från början av 80-talet.
Men bara dårar sätter väl det idag....
 
Q Qunaki skrev:
Nej själva har vi TA-koppel (med röd markering), från början av 80-talet.
Men bara dårar sätter väl det idag....
Bra mycke bättre än mockfjärds iaf:D
 
M mattoys skrev:
Eftersom du inte har någon innegivare, så är temperaturen du ställt till 19 grader troligen framledningstemperaturen.
Då kommer kommer du aldrig att få det varmt, ställ den på typ 50-60 grader så borde det fungera bättre.
Nja, RTFM.
 
X
V Villaägarenr1 skrev:
Så är de väl ändå inte. En injustering efter installation brukar väl va på sin plats. Men att dem sen skulle komma igen o fortsätta om allt fungerar. Lite får väl ts göra själv.
Man sade ju tydligen att man skulle återkomma efter dryga halvåret.
Kom ihåg att du även har garantier på arbetet. Har du köpt en tjänst installation av fungerande värmepump så ingår att den skall fungera och att du får erforderlig grundutbildning och grundintrimmning.
 
downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409


Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
Jag hade dragit ett mail till IVT:s regionchef med fråga om de anser att den aktuella återförsäljaren gör ett bra jobb. Sen skulle jag raskt se till att få en innetempgivare på plats (genom en annan återförsäljare). Givaren ska placeras på ett representativt ställe i huset dit sol eller ugnsvärme aldrig når. Detta bör absolut gå att få ordning på men lite svalare än under oljeperioden får du nog räkna med om du inte ska bli ruinerad under elprisvintern 2022/2023
 
A
M mattoys skrev:
Eftersom du inte har någon innegivare, så är temperaturen du ställt till 19 grader troligen framledningstemperaturen.
Då kommer kommer du aldrig att få det varmt, ställ den på typ 50-60 grader så borde det fungera bättre.
Det är väldigt hög framledningstemperatur, den bör inte behövs förrän det är rejält kallt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
Är den typen av element optimalt till frånuftvärmepump, eller bör man ha nåt annat?
Optimalt är det knappast, men det betyder inte att de inte funkar alls. Vi kan väl sammanställa, korrigera och komplettera lite av det som redan skrivits i tråden:

Pumpen i TS verkar vara en vanlig luftvärmepump som jobbar mot ett vattenburet radiatorsystem. Populärt kallad luft/vatten. Men oavsett källa så lär valfri radiator fungera utmärkt. Det har blivit nån sorts facebook-sanning att vissa radiatorer inte skulle fungera, men det är naturligtvis inte sant - däremot kan det vara mer optimalt med större radiatorer.

- Kompressorvärmepumpar jobbar mer effektivt mot lägre temperatur på varma sidan och högre temperatur på kalla sidan. De är alltså som mest effektiva på sensommaren, när värmebehovet är lågt och när det är som varmast i marken/luften/berget/sjön/frånluften eller vad vi nu har för källa.

- Ytterligare en begränsning med värmepumpar, är att de inte klarar av att tillverka hur varmt vatten som helst. Nånstans runt 65°-70° är väl en rimlig gissning på maxnivå. Men då minns vi från förra stycket att utbytet blir dåligt, dvs det går åt mer elektrisk energi per avgiven energi.

- En tredje faktor att ta hänsyn till är att de flesta värmepumpar inte kan justera sin uteffekt - de är antingen igång eller så är de inte det. Det betyder att VP gärna vill ha mycket vatten att jobba emot, så att den slipper starta och stanna så väldigt ofta. Täta start/stopp sliter på pumpen och ger lite sämre effektivitet.

- För att en radiator ska kunna avge tillräcklig energi till omgivningen behöver man antingen ha en varm radiator (tänk vedeldare), eller en stor radiator (tänk golvvärme). Med ökad storlek minskar alltså behovet av temperatur på radiatorvattnet, för att radiatorn ska kunna avge samma effekt till omgivningen.

Givet faktorerna ovan, kan vi konstatera att det är fördelaktigt att ha stora rejäla radiatorer till sin värmepump. Men det betyder inte att det inte skulle fungera alls med små radiatorer - det begränsar bara total effektivitet och maximal uteffekt. Det senare är knappast ett problem så här års, så TS problem handlar med stor sannolikhet om något annat.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 10 till
  • Laddar…
När du har en VP behöver du svalt retuvatten och detta kan du få genom att stänga returkopplet på elementet tills du känner en tydlig temperaturskillnad.
 
B Bengt Henrik skrev:
Är det ett eller två rörsystem?
Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.
B Bengt Henrik skrev:
Är det ett eller två rörsystem?
Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.
Ikke rigtigt; ved 1-strengs system behøver IKKE alle termostater være åbne, derimod vil de sidste i strengen få vand der er kølet af de første da hver radiator sender det kølede vand tilbage i strengen til næste radiator osv. Ved 2-streng systemer får alle radiatorer varmt vand fra den ene streng, og alle radiatorer leder afkølet vand til den anden (retur-) streng …
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.