D Daniel 109 skrev:
Jag?
Haha, det trodde jag först också men inte den här gången! ;) Det var en replik på @Slottsbäcksväktarn där @Kekistan placerade citatet en bit ner under själva svaret.


Ps..
@Kekistan, för att inte skapa onödig förvirring är det bra om du lämnar svaret under citatet.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Jag?
OT:
Du som är 'Allvetare' borde inte behöva fråga...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så du tror att SVK slänger på lite kapacitetsavgifter för att de känner för det?
Tillåt mig tvivla.
Nu diskuterar vi väl läget idag, med samma pris i hela landet. Landet fungerar, ingen fryser och det blir inga flaskhalsavgifter.
Alltså räcker ledningarna till just nu.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är Karlbm som har hakat upp sig på 70%.
Normalt sett ska man använda kabeln till 100%. Men precis som att kablarna norr ut inte kan användas till 100% hela tiden så har man sagt att det är tillåtet att reglera ner effekten till 70%. Är det större problem får man lösa det på andra håll. Eller ha väldigt bra argument för att man måste frångå 70% målet. Det är inte som Karlbm tycks tro, en generell exportbegränsning på 30% för att begränsa prisskillnader.
Problemet är inte 70%, utan att 70% multipliceras med ett godtyckligt antal kablar.
Det är ingen naturlag som bestämt hur mkt kablar vi ska ha utan det är resultat av politiska beslut.
Därmed kan de ändras, liksom tex 70% regeln som är till för att länder inte ska kunna se till sin egen marknad i första hand.
Förstår du nu?
 
  • Gilla
Bengt-54 och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Inte alls orimligt eftersom exportkablarna handlar i samma affärer.

Jag vet inte varför man valt just 70%. Hade varit mer naturligt med 100%. Varför ska man ha en kraftigare kabel än man använder?

Ökad efterfrågan och minskad produktion. Båda driver upp priserna.

Det är den prismodell vi har. Det finns bara ett spotpris i taget. Priset måste täcka den dyraste produktionen annars skulle den producenten inte sälja och då hade det blivit brist.
Ökad efterfrågan och minskad produktion?
I Sverige?

Den prismodell vi har....
Det finns andra som är rimligare och där ingen som inte vill måste producera.
 
M mnils skrev:
Elnät är ingen enkel maskin, det är inte bara att dra lite sladdar hit och dit så får man ström trots att politiker och en massa tyckare tror det. Man behöver svängmassa dit man skickar strömmen och när Ringhals går på låg effekt så minskar även mängden effekt man kan överföra ifrån norr till syd.
Men om det är överbelastat redan nu så borde väl de där roterande strömavbrotten vara här nu?
Naturligtvis finns det mycket kapacitet kvar att utnyttja på hösten.
Och alltså är det en lögn att de höga priserna under sommarhalvåret beror på för klent elnät internt i Sverige.
Ju förr vi kan sluta med rena lögner, desto snabbare kan vi lösa de verkliga problemen.
 
K karlmb skrev:
Ökad efterfrågan och minskad produktion?
I Sverige?

Den prismodell vi har....
Det finns andra som är rimligare och där ingen som inte vill måste producera.
Det konstiga är att du inte lyckats presentera en sådan.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Problemet är inte 70%, utan att 70% multipliceras med ett godtyckligt antal kablar.
Det är ingen naturlag som bestämt hur mkt kablar vi ska ha utan det är resultat av politiska beslut.
Därmed kan de ändras, liksom tex 70% regeln som är till för att länder inte ska kunna se till sin egen marknad i första hand.
Förstår du nu?
Ja, jag har inget problem att förstå. Det är liksom hela vitsen med frihandel.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag har inget problem att förstå. Det är liksom hela vitsen med frihandel.
Nu är vi där igen. Det är inte frihandel utan en öppen men starkt reglerad handel vilket är något helt annat.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag har inget problem att förstå. Det är liksom hela vitsen med frihandel.
Och problemet är att det svenska samhället inte är konstruerat för frihandel utan tanken var att vi skulle producera den el vi själva behövde. Sedan dess har man lagt ner mycket planerbar effekt och, som sagt, infört frihandel.

Det som nu behöver göras är att få EU att även införa frihandel för klimat så att vi kan få kontinentaleuropas milda vintrar men det verkar ingen intresserad av.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
reez och 6 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Och problemet är att det svenska samhället inte är konstruerat för frihandel utan tanken var att vi skulle producera den el vi själva behövde. Sedan dess har man lagt ner mycket planerbar effekt och, som sagt, infört frihandel.

Det som nu behöver göras är att få EU att även införa frihandel för klimat så att vi kan få kontinentaleuropas milda vintrar men det verkar ingen intresserad av.
Som jag förklarade för Daniel är det inte någon fri marknad då handeln är stark reglerad av Elmarknadsförordningen. Men resten är jag med på, upp med lite värme till oss och så kan kontinenten ta över vår vinter. ;)
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Den säger ju i princip att det ska vara frihandel.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det som nu behöver göras är att få EU att även införa frihandel för klimat så att vi kan få kontinentaleuropas milda vintrar men det verkar ingen intresserad av.
Det kommer med den globala uppvärmningen, det tar bara lite tid. Men då får vi både milda vintrar och miljontals klimatflyktingar hit upp till Skandinavien.
 
  • Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Det kommer med den globala uppvärmningen, det tar bara lite tid. Men då får vi både milda vintrar och miljontals klimatflyktingar hit upp till Skandinavien.
Inte om golfströmmen ändras, då kan det bli väldigt kallt här uppe i norr.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.