Hej! Jag tänkte skaffa en motorsåg och vill gärna ha lite bra tips på märke och sort. Jag vill ha en som är lättskött, av bra kvalite (men inte alltför dyr) och slitstark. Jag ska ffa använda den till att såga upp en jättebjörk som jag får hjälp av en firma att fälla, samt därefter fälla en del mindre barrträd på tomten. Och vad är bäst, bränslemotor eller batteri?
 
Jag tycker du ska kika efter en beg Husqvarna 242 eller 346, de är slitstarka, lättservade och bra maskiner
 
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett alternativ kan vara att titta på begagnad kanske?

Själv har jag en riktigt enkel modell, en stiga sp372. Jag tror den bara säljs på Jula. Kostar nu 2300:-, men den brukar komma på rea för 999:- några gånger om året. Det är en enkel maskin men ok den fungerar. Jag har kapat upp ett antal rejäla björkar med den. Tillräckligt tjocka för att jag ska få gå från två håll för att komma igenom.

Jag skulle dock inte köpa den igen, framförallt inte tills det pris den har nu. Delvis för att det inte ens finns en riktig manual till denna den som kommer med är till en annan modell och Jula har skickat en manual i PDF, också av den andra modellen. De har ingen till denna och sågen finns inte ens på Stigas hemsida, vilket är ett lite dåligt tecken tycker jag. Jag tog upp den mest för att visa att sågar man lite så fungerar det med en sådan enkel variant. Om jag inte minns fel så tyckte Maskintok att Biltemas variant fungerade helt ok. Jag kan minnas fel dock. Svärd och kedja från Biltema rekommenderar han iallafall och duger det till honom duger det till de flesta.

Husqvarna, Jonsered och Stihl är väl det många rekommenderar. Jag sågade lite i våras med en elsåg (sladd) från Stihl och tyckte den fick fint.
 
Kloge Kloge skrev:
Denna har bra omdömen, även i en vedgrupp på Facebook

[länk]
Den rekommenderar jag !
Köpte den på "chans" men är grymt imponerad av kapaciteten och så slipper man avgaser och den är betydligt tystare.
Fällt många rejält grova tallar med den så för att kapa upp en björk... Perfekt val !
 
Scout Scout skrev:
Den rekommenderar jag !
Köpte den på "chans" men är grymt imponerad av kapaciteten och så slipper man avgaser och den är betydligt tystare.
Fällt många rejält grova tallar med den så för att kapa upp en björk... Perfekt val !
Har funderat på den ett tag, har en 230v såg vilket funkar bra till min vedkapning så jag hade sluppit kabeln. Hur länge varar batteriet för dig?
Bensinsåg finns inte på kartan
 
AXS
Batteri alla dagar i veckan för det du ska såga. Kör själv hq med kort tunnt svärd.

Jag har dubbla batterier och de håller längre än jag orkar köra.
 
Kloge Kloge skrev:
Har funderat på den ett tag, har en 230v såg vilket funkar bra till min vedkapning så jag hade sluppit kabeln. Hur länge varar batteriet för dig?
Bensinsåg finns inte på kartan
På vedbacken har jag en elsåg men för att fälla kör jag bara med batterisågen.
Jag har köpt en trimmer med samma batteriplattform så har två batterier att växla mellan.
Nu är jag ju kontorsråtta så oftast behöver jag ta en (rejäl) paus när batteriet gett upp... :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
Ska erkänna att av eldrivet så har jag endast kört några sladdanslutna modeller, upplevde dessa som klena om det gällde annat än att såga till litet smått på vedbacken eller beskära träd.

Det var iofs länge sedan, och har sedan dess endast kört rimligt kraftfulla bensindrivna sågar på 2 - 3 kW på vedbacken och för lättare gallring och kvistning. En uppenbar skillnad är kedjehastigheten på en typisk batterisåg ligger på drygt hälften av en vettig bensinmotorsåg. Sedan, lustigt nog, anges inte motoreffekten på batterisågar så det är omöjligt att föreställa sig användningsområden, vikt vs prestanda (avgör användbarhet & hanterbarhet i praktiken).

Finns även aspekten att batterier är riktigt dyra och ska man gå en dag med sågen i skogen så funkar det åtminstone inte för mig med annat än bensin. Bara att tanka och köra vidare.
 
C
Scout Scout skrev:
Fällt många rejält grova tallar med den så för att kapa upp en björk... Perfekt val !
Är inte riktigt med på logiken i jämförelsen där. Det är ju extrem skillnad på hur mycket trä som skall avverkas vid en fällning vs. att kapa upp en stam. Dessutom är tall lättsågat och björk tungsågat.

Skall man bara kapa upp en enstaka stam och sedan bara använda sågen till småarbeten håller jag förvisso med om att en batterisåg kan vara rätt val.
 
Ja, batteridrivet känns för klent för längre arbeten. Jag funderar på en Stihl MS 251, lånade en sådan för några år sedan för att kapa upp en björk som blåst omkull och den fungerade utmärkt. Inte så pigg på att punga ut med 6000:- men får väl se det som en investering.
 
C cpalm skrev:
Är inte riktigt med på logiken i jämförelsen där. Det är ju extrem skillnad på hur mycket trä som skall avverkas vid en fällning vs. att kapa upp en stam. Dessutom är tall lättsågat och björk tungsågat.

Skall man bara kapa upp en enstaka stam och sedan bara använda sågen till småarbeten håller jag förvisso med om att en batterisåg kan vara rätt val.
Liknelsen är att många rejäla tallar motsvarar med råge att kapa upp en björk.
Passar den "en hel dag i skogen" ? Tveksamt om man inte har gott om batterier eller laddningsmöjlighet.
Men batterimaskinerna (som Julas variant ) är oftast "klenare" med bl.a. smalare svärd och kedjor vilket gör att de är snarare hobbymaskiner än gjorda för att skapa en föryngringsyta.
Dock så har jag aldrig testat Husqvarnas eller Stihls batterimaskiner som kanske är mer proffsorienterade.
 
C
Scout Scout skrev:
Dock så har jag aldrig testat Husqvarnas eller Stihls batterimaskiner som kanske är mer proffsorienterade.
Jag har tvärtom bara kört Husqvarnas och Stihls batterimaskiner, och åtminstone de jag använt är riktiga minisågar med väldigt kort svärd och smal kedja. Mycket mindre än Jula-sågen som länkades tidigare. Trots att de dessutom har 9 Ah batteri har de ändå inte superimponerande batteritid. Perfekta för kvistning, röjning och timmerarbeten, men inget jag skulle använda på vedbacken.

Såg att Stihl hade släppt en större batterisåg, MSA 300. Men då kostar det runt 15 lax med 1 batteri och laddare. Runt 20 om man skall ha 2 batterier antar jag.
 
  • Wow
Scout
  • Laddar…
J Jored skrev:
Ja, batteridrivet känns för klent för längre arbeten. Jag funderar på en Stihl MS 251, lånade en sådan för några år sedan för att kapa upp en björk som blåst omkull och den fungerade utmärkt. Inte så pigg på att punga ut med 6000:- men får väl se det som en investering.
Eftersom du ändå skulle ha ut någon att fälla jättebjörken kan du ju be honom kapa upp den, borde inte kosta mycket mer. Borde ta mindre än en kvart. Det blir nog betydligt billigare än att lägga 6000 på en såg. Småbarrträden kan du antagligen ta med yxa/bågsåg. Sen är det ju alltid kul att ha en såg, men om man inte har något större behov av den känns det rätt onödigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.