E_interiör
Hej!
Bor i en 4:a, där detta ni ser på bilden är på väggen i ena sovrummet…
Jag förstår inte varför detta inte sitter ute i vardagsrummet ist? Måste jag dra en nätverkskabel vid dörren ut till mitt vardagsrum då väggen mellan detta sovrum och vardagsrum är betongvägg(bärande) eller kan man koppla in en sådan dosa i vardagsrummet oxå?

Ni kanske tror jag är helt tappad, men så är inte fallet …jag bara avskyr teknikiska prylar
 
  • En väggmonterad Telia-första teleuttag och en fiberkonverterare med tända statuslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inkommande fiber, de har dragit det i den gamla telekanalisationen. Antingen så monterar du din router där, eller så drar du en nätverkskabel till ett lämpligare ställe och placerar routern där istället.
 
Var tar den gråa kabeln i nederkant på bilden vägen?
 
E_interiör
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var tar den gråa kabeln i nederkant på bilden vägen?
Det är min nätverkskabel som är ligger på golv ut i vardagsrummet.
 
Ok, lite oklart vad du vill egentligen, men vill du ha kabeln snyggare dragen eller?
Det går att lösa själv om man är lite händig, annars får du ta dit nån hantverkare, tex elektriker eller svagströmstekniker.
 
Du kan jkanske ta bort ditt Tele-uttag och dra TP-kabel i väggen till ett annat rum den vägen?
 
E_interiör
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det där är inkommande fiber, de har dragit det i den gamla telekanalisationen. Antingen så monterar du din router där, eller så drar du en nätverkskabel till ett lämpligare ställe och placerar routern där istället.
Det är precis det jag undrar om jag kan ändra på.
Då detta är i ett sovrum och jag hade önskat den i vardagsrummet för att slippa ha nätverkskabel från sovrum ut i vardagsrummet.
Blir 8-9 meter kabel i dagsläget mellan rummen.
 
S
Vad hindrar dig att borra hål genom väggen? Behöver ett tillräckligt långt borrstål och en borrhammare.
 
E_interiör
Jag tolkar det som att denna dosa ej går att flytta på något sätt. Så det får bli att dra kabel från sovrummet ut i vardagsrummet.
Synd att dosa inte var i vardagsrummet tycker jag. Men men…det är väl såhär i äldre bostäder.
Blev lite bortskämd när jag bodde i nyproduktion innan.
 
E_interiör
S stugfar skrev:
Vad hindrar dig att borra hål genom väggen? Behöver ett tillräckligt långt borrstål och en borrhammare.
Kommer väl lossna en jäkla massa puts och samt att vad jag läst är det inte ok från HSB att borra igenom bärande väggar…
Det är en helt nyrenoverad lägh.
 
Jag gillar det inte, drar hellre en nätverkskabel. Men massor av hushåll runt om i Sverige har trådlöst mellan TV och router. Telia har sålt mängder av sådana, sitter i var och varannat hus. Verkar fungera helt OK.
 

Bästa svaret

Öppna teledosan och se om det finns ett rör som går till ett annat telejack. Då kan du eventuellt koppla en kabel genom det röret.

I teorin skulle du även kunna flytta den nedre dosan också men det beror på omständigheterna.

Börja med att kolla om det finns fler telefonjack i lägenheten.
 
H hydrolift skrev:
Jag gillar det inte, drar hellre en nätverkskabel. Men massor av hushåll runt om i Sverige har trådlöst mellan TV och router. Telia har sålt mängder av sådana, sitter i var och varannat hus. Verkar fungera helt OK.
Njae, det är inte att rekommendera i en lägenhet. Det brukar fungera "sådär" i längden. Mitt eget rekord är när min TV själv med stora bokstäver sade till mig att ansluta den med en nätverkskabel... ;)

Om man skall dra nätverkskabel i lägenheter så finns det betydligt tunnare och finare kabel att dra än den man köper i affären. En "slim"-kabel är bara 4mm och kan användas upp till 50 meters dragning. Men kräver lite kunskap naturligtvis.

Den är så tunn att den ofta går igenom exv. gamla rör för telefoni.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det där är inkommande fiber, de har dragit det i den gamla telekanalisationen.
Antar att detta handlar om en lägenhet i ett flerbostadshus och att fibern går från något KK-rum i källaren eller liknande. Om vi antar att lägenhet haft flera telefonuttag borde det rent tekniskt gå att byta ut fibern mot en som räcker till något av de andra uttagen genom att nyttja befintlig kanalisation. Antingen ett "närmare" KK-rummet och en kortare fiber eller ett uttag "längre bort" och en längre fiber. Och sedan flyttar man hela rasket till det nya "uttaget".

Om nät-/fastighetsägaren går med på detta är en annan fråga.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det brukar fungera "sådär" i längden.
Det kan också funka utmärkt. Jag kör IP-TV från Telenor med deras egen router och deras egen "WiFi-mottagre" vid TVn. Lösningen har fungerat "rock solid" i flera år. Inget jätteavstånd, kanske en 7-8 meter men "genom" en betongvägg, eller runt hur nu vågorna går...

Men i princip håller jag med @lars_stefan_axelsson. Kabel är alltid att föredra men är det "omöjligt" kan det även fungera bra trådlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.