DonPablo DonPablo skrev:
Så elområdena är rättvisa, ni får väl isolera husen och se över uppvärmningen, som vi i norr fått göra!
Vi är många här i söder som har minst samma isolering och uppvärmning som du har.
Men när jag isolerat huset och sett över uppvärmningen så är du ok med att betala samma elpris som jag betalar, för då är ju allt lika ?
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Jo,intressant nog är det sant om man räknar faktiska kronor. Folkmängden gör det.
[länk]
Precis, och att räkna på annat än per capita är fel.
 
J jasula01 skrev:
Tack för en härlig tråd.
Nu är ju Malmö ingen glesbygd, inte heller någon mindre kommun. Ändå erhåller Malmö mest utjämningsbidrag av alla kommuner i hela Sverige. Visst är det märkligt.
Förvånansvärt låg medelinkomst, beräknat högre kostnader för omsorg och komvux än snittet. Minns inte exakt antal men alla de som jobbar i Danmark betalar inte någon skatt i Sverige. Sedan tror jag Danmark åtminstone till viss del kompenserar Sverige. Gissar att det kommer Malmö till den via utjämningssystemet.
 
D Dilato skrev:
Precis, och att räkna på annat än per capita är fel.
Nja, fel är väl ett starkt ord. Sålänge alla inblandade är medvetna om vilken mätenhet som används så fungerar både per capita eller summan eller någon annan enhet. De två kommunerna är så olika att det är svårt att jämföra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande diesel och bensin så stämmer det inte, den är dyrare i norra Sverige.

Bensinen var 10 öre dyrare i vindeln.
Diesel var 1,12kr dyrare i skåne.

Så rörande diesel så är den dyrare i södra.
Bensin
Screenshot av bränslepriser med Tanka Vindeln station som visar priset på 95 E10 bensin till 20,89 kr.
Prisjämförelse för bränsle med två St1 stationer i Hässleholm, betecknade med adresser och pris på 20,79 kr.
Diesel
Skärmklipp som visar prisinformation för bränsle med texten "St1 Hässleholm Bjärnum: Södra Vägen 25 25,82kr 2/10".
Skylt för Skelleftebränslen i Vindeln med priset 24,70 kr för bensin.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
kisumisu kisumisu skrev:
Vindkraft satsas här i norr och är enorma bråk. Ingen vill heller ha kärnkraftverk som granne osv. Men de sätts hit pga få protester.
Har du frågat de som bor i Forsmark?
Har för mej att de flesta i Forsmark är väldigt positivt inställda till kärnkraften.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Du jämför två olika datum, Vindlarna har inte uppdaterat priserna ännu
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
G
@ @ndreas skrev:
Kanske bättre att låta vinsterna hamna där de genereras... Tänker då t.ex. på vinsterna av el, skog och malm :thinking: . .
Inte till de som investerat? Och om det blir föruster?
 
@
D Dilato skrev:
Vi är många här i söder som har minst samma isolering och uppvärmning som du har.
Men när jag isolerat huset och sett över uppvärmningen så är du ok med att betala samma elpris som jag betalar, för då är ju allt lika ?
Med samma isolering å uppvärmning borde ni inte göra av med så stora mängder energi ändå om man jämför med de som bor längre norrut - vilka både har betydligt kallare och en flera månader längre period med kallt väder...

Men ser blir såklart ändå dyrt just nu utifrån rådande priser.
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
D Dilato skrev:
Vi är många här i söder som har minst samma isolering och uppvärmning som du har.
Men när jag isolerat huset och sett över uppvärmningen så är du ok med att betala samma elpris som jag betalar, för då är ju allt lika ?
Och ni har ju säkert lång vinter som ibland -30°c ute.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
G
Undrar hur mycket Vindel dragit in till staten i form av lagfart, pantbrev och reavinst?
 
kisumisu
G OMathson skrev:
Har du frågat de som bor i Forsmark?
Har för mej att de flesta i Forsmark är väldigt positivt inställda till kärnkraften.
Nej det har jag inte gjort. Men var ett liv när Finland skulle bygga ett för nära oss.
 
D Dilato skrev:
Du jämför två olika datum, Vindlarna har inte uppdaterat priserna ännu
Tog Umeå som ett annat. Hoppsan, det var visst inte dyrare bränsle där uppe som många säger.
Kvitto från St1 Umeå med priset 25,82 kronor, beläget på Formvägen 6.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.