Fairlane
@ @ndreas skrev:
servicenivå i princip obefintlig.....
Saknas skola, förskola, äldreboende och hemtjänst?
Eller är det framförallt kollektivtrafik som du syftar på?

Det blir lite konstigt tycker jag när du jämför villapriser i Umeå och sen resekostnader för att man bor i Vindeln.

Jag säger inte att allt är perfekt, långt ifrån, önskar bara tydlighet
 
  • Gilla
Half-Leif och 1 till
  • Laddar…
Rätta gärna mig om jag har fel.
Jag hade 3,25kr med 20A utan allt extra. Se1 hade 18,28öre
Med min förbrukning på 402kWh så hade jag 1306,5Kronor, motsvarande i en liten by i norra delen motsvarar det 73,5 krona.

En skillnad på 1233 kr. I augusti.

Diesel och bensin är lika dyrt här nere som där uppe.

Jämför småbyar istället för storstad mot småby.
 
  • Gilla
MorpH och 6 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Kanske bättre att låta vinsterna hamna där de genereras... Tänker då t.ex. på vinsterna av el, skog och malm :thinking: . .
Detta är något jag absolut inte är helt emot. Kanske är det dags att återgå till att en del av bolagsskatten är kommunal? Jag tror att det skulle kunna medföra många positiva effekter, såsom att ekonomin i norrlandskommunerna hade förbättrats, men även att mindre kommuner i resten av landet som idag i princip är "sovkommuner" hade motiverats till att försöka få fler företag att etablera sig inom kommunens gränser med effekten att pendlingsbehoven hade minskat då arbetstillfällena inom dessa kommuner hade ökat.
 
  • Gilla
parsen och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Kanske bättre att låta vinsterna hamna där de genereras... Tänker då t.ex. på vinsterna av el, skog och malm :thinking: . .
Varje led i kedjan genererar ju en vinst som redan nu stannar i respektive led. Skogsägaren tar sin vinst på virket. Sågverket tar sin del. Trägrossisten sin. Husfirman eller möbelbyggaren eller vad det nu är.
 
S Stoffy skrev:
Självklart finns dessa skillnader men vi får inte förglömma det kommunala utjämningssystemet som är tänkt att hantera det du beskriver.
Vindeln fick 2021 inte mindre än 30,086:- per inv. i statliga bidrag inom utjämningssystemet, vilket närmar sig de faktiska skatteintäkterna på 46,407:- per inv.
Malmö är också mottagare i systemet o har faktiskt lägre medelinkomst än Vindeln.
En enhetlig kommunalskatt skulle bara innebära att utjämningssystemet blir lite mer omfattande. Det finns inte en chans att småkommuner som ex Vindeln skulle överleva annars.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
P
@ @ndreas skrev:
Många klagar över hur orättvisa elpriserna är. Men det finns samtidigt att antal orättvisor som samma personer sannolikt aldrig klagat över . . . .

Vi gör ett litet räkneexempel med en familj som bor i Vindeln (sex mil utanför Umeå) och en familj i Skåne. I familjen finns två vuxna som tjänar 45 000 kr respektive 30 000 kronor per månad.

I Malmö är kommunalskatten lägre än i Vindeln (surprise!). I Malmö är skattesatsen (2022) 32.24 procent och i Vindeln 34.95 procent. Umeå har förövrigt en skattesats på 34.15 procent. Vindeln är alltså inte något undantag avseende högre skattesatser.

Vi går in i skattetabellerna och tittar vad familjerna får kvar efter att skatterna är betalda:

Vindeln:

45 000 kronor – 12 409 kr = 32 591 kr netto

30 000 kronor – 7 267 kr = 22 733 kr netto

Malmö:

45 000 kr – 11 705 kr = 33 295 kr netto

30 000 kr – 6 856 kr = 23 144 kr netto

I Vindeln får familjen betala 19 676 kr och i Malmö betalar samma familj 18 561. Familjen i Vindeln betalar alltså 1 115 kronor mer i skatt per månad. Det innebär 13 380 kronor per år.

Kollar vi sedan på matpriser så påstås matpriserna i Västerbotten (där Vindeln ligger) vara 7 procent högre än t.ex. Halland. Så om vår familj i Vindeln plöjer ner 8 000 kronor per månad i mat – så borde man i Hallands län klara sig på 7 440 kronor. Det är en skillnad på 560 kronor per månad – eller 6 720 kronor per år.

Kan det också vara så att klimatet skiljer över landet?

Tittar vi t.ex. på nattemperaturerna i Vindeln så ligger de på mellan -2 till -15 grader under oktober till och med april. Under samma period är nattemperaturen i Malmö +3 och +15. I Vindeln (och även i övriga Norrland) har man alltså både en längre period som huset behöver värmas – samtidigt som temperaturerna är betydligt lägre.

Den familj som bor i Vindeln kommer alltså behöva betydligt mer energi för att värma upp sin fastighet. Detta även om de (vilket vår hypotetiska familj sannolikt har) investerat större summor i att få sitt hus energieffektivt än många gjort längre söder ut….

Så när man funderar över hur orättvisa elpriserna är . . . kan man nyansera genom att också fundera över andra orättvisor . . .

Kanske en enhetlig kommunalskatt skulle vara något?
Sen får Malmö ungefär 6 miljarder per år i utjämningsbidrag, för att Malmö inte kan sköta sin ekonomi.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
S
Du tar ju då inte med att man överlag mår mycket bättre i Norrbottens län och kan vara stolta över betydligt lägre sjukfrånvaro pga. psykisk ohälsa än rikssnittet. Det är betydligt fler i södra Sverige som har långvariga sjukskrivningar pga. psykisk ohälsa än i norra Sverige.

Så medans ni betalar ynka 7% mer för maten och får vara nöjda och glada med livet så får folk i södra Sverige nalla av sjukförsäkringen för att kunna köpa en limpa för 7% lägre pris som de sen ska hem och tröstäta medans de betalar elräkningen som är dryga 1200% högre än i norra Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Arp32 och 3 till
  • Laddar…
Det är mycket som går att peka på och skrika "orättvisa"... Och finns det ingen kan man alltid skapa orättvisor. Typ som dra tre streck på en karta och kalla det för "elområden". Jag anser att all elkraft produceras för landet, och bara för man bor nära ett energislags produktionsområde så skall det inte betyda billigare el än för skåningen i Smygehuk. Jag upplever hela debatten som en rökridå vars uppgift är att styra undan uppmärksamheten från bovarna i denna fars. Tyvärr valde de flesta att ge förtroendet åter så nu sitter ligan i Riksdagen i fyra år till.
 
  • Gilla
  • Wow
matsgran och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Sant.... Men inte nått förglömma att norrlänningar har "alltid" betalar högre kommunalskatter samtidigt som den kommunala servicen åtminstone i mindre kommuner är i princip obefintlig.

Elpriserna borde normalisera sig på sikt. Men funderar man över vad denna "familj" fått betala i högre kommunalskatt de senaste 10 åren så. . .
@ @ndreas skrev:
Sant.... Men inte nått förglömma att norrlänningar har "alltid" betalar högre kommunalskatter samtidigt som den kommunala servicen åtminstone i mindre kommuner är i princip obefintlig.

Elpriserna borde normalisera sig på sikt. Men funderar man över vad denna "familj" fått betala i högre kommunalskatt de senaste 10 åren så. . .
@ @ndreas skrev:
Många klagar över hur orättvisa elpriserna är. Men det finns samtidigt att antal orättvisor som samma personer sannolikt aldrig klagat över . . . .

Vi gör ett litet räkneexempel med en familj som bor i Vindeln (sex mil utanför Umeå) och en familj i Skåne. I familjen finns två vuxna som tjänar 45 000 kr respektive 30 000 kronor per månad.

I Malmö är kommunalskatten lägre än i Vindeln (surprise!). I Malmö är skattesatsen (2022) 32.24 procent och i Vindeln 34.95 procent. Umeå har förövrigt en skattesats på 34.15 procent. Vindeln är alltså inte något undantag avseende högre skattesatser.

Vi går in i skattetabellerna och tittar vad familjerna får kvar efter att skatterna är betalda:

Vindeln:

45 000 kronor – 12 409 kr = 32 591 kr netto

30 000 kronor – 7 267 kr = 22 733 kr netto

Malmö:

45 000 kr – 11 705 kr = 33 295 kr netto

30 000 kr – 6 856 kr = 23 144 kr netto

I Vindeln får familjen betala 19 676 kr och i Malmö betalar samma familj 18 561. Familjen i Vindeln betalar alltså 1 115 kronor mer i skatt per månad. Det innebär 13 380 kronor per år.

Kollar vi sedan på matpriser så påstås matpriserna i Västerbotten (där Vindeln ligger) vara 7 procent högre än t.ex. Halland. Så om vår familj i Vindeln plöjer ner 8 000 kronor per månad i mat – så borde man i Hallands län klara sig på 7 440 kronor. Det är en skillnad på 560 kronor per månad – eller 6 720 kronor per år.

Kan det också vara så att klimatet skiljer över landet?

Tittar vi t.ex. på nattemperaturerna i Vindeln så ligger de på mellan -2 till -15 grader under oktober till och med april. Under samma period är nattemperaturen i Malmö +3 och +15. I Vindeln (och även i övriga Norrland) har man alltså både en längre period som huset behöver värmas – samtidigt som temperaturerna är betydligt lägre.

Den familj som bor i Vindeln kommer alltså behöva betydligt mer energi för att värma upp sin fastighet. Detta även om de (vilket vår hypotetiska familj sannolikt har) investerat större summor i att få sitt hus energieffektivt än många gjort längre söder ut….

Så när man funderar över hur orättvisa elpriserna är . . . kan man nyansera genom att också fundera över andra orättvisor . . .

Kanske en enhetlig kommunalskatt skulle vara något?
Samhällsservice torde också vara dyrare i glesbygd och mindre kommuner. Därav att kommuner som t ex kring Stockholm skjuter till med medel till andra kommuner. Annars skulle skatten säkerligen vara högre. I båda Umeå och Malmö.
 
kisumisu
Det bästa vore nog dra elområden per kommun!

Vindkraft satsas här i norr och är enorma bråk. Ingen vill heller ha kärnkraftverk som granne osv. Men de sätts hit pga få protester.

Vore kanske bästa lösningen att dem som vill ha kraftverk nära får även ta del av billig el. Tror det skulle vända och bli då bråk att folk vill ha kraftverk i sin närhet utan tjafs! Hela Stockholms skärgård fullt med vindsnurror :crysmile:
 
  • Gilla
mickewest och 4 till
  • Laddar…
Samhällsservice torde också vara dyrare i glesbygd och mindre kommuner. Därav att kommuner som t ex kring Stockholm skjuter till med medel till andra kommuner. Annars skulle skatten säkerligen vara högre. I båda Umeå och Malmö.
Tack för en härlig tråd.
Nu är ju Malmö ingen glesbygd, inte heller någon mindre kommun. Ändå erhåller Malmö mest utjämningsbidrag av alla kommuner i hela Sverige. Visst är det märkligt.
 
  • Gilla
  • Haha
matsgran och 2 till
  • Laddar…
J jasula01 skrev:
Tack för en härlig tråd.
Nu är ju Malmö ingen glesbygd, inte heller någon mindre kommun. Ändå erhåller Malmö mest utjämningsbidrag av alla kommuner i hela Sverige. Visst är det märkligt.
Ja. Och nej. Borde inte behöva vara så. Men så är det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Rätta gärna mig om jag har fel.
Jag hade 3,25kr med 20A utan allt extra. Se1 hade 18,28öre
Med min förbrukning på 402kWh så hade jag 1306,5Kronor, motsvarande i en liten by i norra delen motsvarar det 73,5 krona.

En skillnad på 1233 kr. I augusti.

Diesel och bensin är lika dyrt här nere som där uppe.

Jämför småbyar istället för storstad mot småby.
Rörande diesel och bensin så stämmer det inte, den är dyrare i norra Sverige.
 
Sörlänningarna klagar om vi i norr får något billigare, de tänker inte på varifrån elen till stor del kommer, de tänker inte att vi har mycket längre perioder av kyla, de tänker inte på att vår möjlighet att åka kollektivt är begränsad. Vi behöver bilen i större utsträckning än vad de gör.
Så elområdena är rättvisa, ni får väl isolera husen och se över uppvärmningen, som vi i norr fått göra!
 
  • Gilla
mickewest och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.