Har en 420 som har låtit lite illa från vänster bakhjul. Idag stod den på gräsmattan och snurrade runt bara.
Det knastrar från vänster bakhjul när man snurrar på det.knappt någon drivning. Plockat bort hjul och det knastrar och låter illa när man snurrar på axeln.
Är det bara att byta motor eller finns det något sätt att rädda den?
Någon som haft något liknande problem?
 
  • Elmotor med anslutna kablar och fästelement, placerad mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att det är ett dåligt lager. Aldrig skruvat robotklippare, men det svarta är väll lagerhuset? Borde gå att köpa och byta
 
Ohchips Ohchips skrev:
Låter som att det är ett dåligt lager. Aldrig skruvat robotklippare, men det svarta är väll lagerhuset? Borde gå att köpa och byta
Jag funderar om det kan vara lagret då den inte verkar driva riktigt. Låter som det är något splines eller nått som hoppar över när man drar på hjulet
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Har en 420 som har låtit lite illa från vänster bakhjul. Idag stod den på gräsmattan och snurrade runt bara.
Det knastrar från vänster bakhjul när man snurrar på det.knappt någon drivning. Plockat bort hjul och det knastrar och låter illa när man snurrar på axeln.
Är det bara att byta motor eller finns det något sätt att rädda den?
Någon som haft något liknande problem?
Andreas,
Jag har kugghjulet som brukar gå sönder, så att du kan förlänga livet på motorn!
Ersättningskugghjul i blått material som används för att förlänga livet på en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skicka ett pm!
 
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
Då låter det som att inlägget ovan är svaret här (y)
 
G GordonE skrev:
Andreas,
Jag har kugghjulet som brukar gå sönder, så att du kan förlänga livet på motorn!
[bild]
Skicka ett pm!
Har du fler kugghjul? Är det 3D-printat kanske eller går det att få tag i någonstans?
 
Hej,
Nej det är i stål. Jo, jag tillverkar då de inte går att få tag i på annat sätt!
 
  • Gilla
Snusan-67
  • Laddar…
C
Kugghjul och annan komponent från en motor markerade med en blå cirkel på ett pappersunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G GordonE skrev:
Hej,
Nej det är i stål. Jo, jag tillverkar då de inte går att få tag i på annat sätt!
Har du denna kugg så skicka ett pm. Har en 450x och beställa hela motorn, men en reservmotor skadar inte
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
C ccByggerBunker skrev:
[bild]
Har du denna kugg så skicka ett pm. Har en 450x och beställa hela motorn, men en reservmotor skadar inte
Jag skickade ett PM.
Så här ser prylarna ut.
Det finns även de stora kugghjulen om det skulle behövas.
Mekaniska delar inklusive axlar, kullager och bultar ligger organiserat på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två små metalliska kugghjul på en ljus yta, avsedda för maskinbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats Åke
  • Laddar…
G GordonE skrev:
Andreas,
Jag har kugghjulet som brukar gå sönder, så att du kan förlänga livet på motorn!
[bild]
Skicka ett pm!
Igår uppstod samma problem med min automower 420... efter en isärtagning stod det klart att detta kugghjul är boven i dramat. Kan du tillverka sådana så önskar jag köpa 2 stycken. Förmodligen är det id'e att byta på andra sidan oxå... Horribelt att man ska behöva byta hela motorn.
Mvh/Andreas i Motala
 
  • Defekt kugghjul från en automower 420 ligger på ett linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Andreas Dahlgren1 skrev:
Igår uppstod samma problem med min automower 420... efter en isärtagning stod det klart att detta kugghjul är boven i dramat. Kan du tillverka sådana så önskar jag köpa 2 stycken. Förmodligen är det id'e att byta på andra sidan oxå... Horribelt att man ska behöva byta hela motorn.
Mvh/Andreas i Motala
Hej Andreas,
Det du söker finns på bilden jag postade för ett tag sedan, man knackar ut den gamla och pressar i den nya bara.
Skicka ett pm så löser jag det åt dig!

Mvh Gordon
 
  • Demonstration av utknackning av gammalt solhjul och inpressning av nytt i verkstadsmiljö med användning av verktyg och skruvstäd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BAOE
  • Laddar…
G GordonE skrev:
Hej Andreas,
Det du söker finns på bilden jag postade för ett tag sedan, man knackar ut den gamla och pressar i den nya bara.
Skicka ett pm så löser jag det åt dig!

Mvh Gordon

G GordonE skrev:
Hej Andreas,
Det du söker finns på bilden jag postade för ett tag sedan, man knackar ut den gamla och pressar i den nya bara.
Skicka ett pm så löser jag det åt dig!

Mvh Gordon
Ursäkta. Men hur skickar man pm till dig?
Mvh daniel
 
Hittade denna tråden när jag sökte på motorproblem.

Jag har en automower 315, 6-8 år gammal. Plötsligt en dag hörde jag missljud från ena drivhjulet. Det är ett knackade ljud, lite som kuggar som kuggar över, eller nåt liknande.
Slå på ljud på filmen så hör ni.
Likadant så klart när klipparen kör själv.

Är det troligt att det räcker att byta kugghjul, eller är det ny motor som gäller?

Å har du fortfarande reservdelar att sälja Gordon?
 
M martinradbo skrev:
Hittade denna tråden när jag sökte på motorproblem.

Jag har en automower 315, 6-8 år gammal. Plötsligt en dag hörde jag missljud från ena drivhjulet. Det är ett knackade ljud, lite som kuggar som kuggar över, eller nåt liknande.
Slå på ljud på filmen så hör ni.
Likadant så klart när klipparen kör själv.

Är det troligt att det räcker att byta kugghjul, eller är det ny motor som gäller?

Å har du fortfarande reservdelar att sälja Gordon?
[video]
Hej Martin,
Jag har en del kugghjul till dessa motorer också, skicka ett pm så får du lite mer info.
Mvh Gordon
 
Har en 430x som stannade igår klagade på "Höger drivmotor blockerad", plockade isär den idag och konstaterade att motor var totalt låst, gissar på fukt kommit in och lager skurit, planetväxel verkar iaf ok. Går det att plocka isär själva motorn och byta lager?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.