Hej,

Har en slänt vid min tomtgräns (angränsande mot kommunal väg, och prickad mark som det brukar vara) som jag vill konvertera till någon typ av plan yta i höjd med min befintliga tomt. Slänten är 1 m djup vid lägsta punkten, ca 2 m bred.

Att göra en städmur som är så hög (1m) har jag förstått inte går att göra så nära inpå tomtgräns. Däremot undrar jag om det går att göra en altan? Altanen blir ju bara 1 m hög, ej fylld under. En kommunhandläggare meddelade att altan som är under 1,2 m hög är inte bygglovpliktig. Men när jag sen berättade att detta gäller en slänt vid tomtgräns så blev han osäker!

Vad tror ni, kan jag/kan jag inte bygga altanen utan bygglov? Tack.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
I princip bara att bygga, ett lågt trädäck av denna typ kräver inte bygglov och kan byggas hela vägen ut till tomtgränsen. Jag antar att du med kommunal väg menar en vanlig kommunal gata i ett detaljplanerat område. Sen har du ju utöver bygglovsfrågan som inte är aktuell här, trafiksäkerheten att tänka på också så att du inte blockerar sikttrianglar och liknande för korsningar och utfarter.
 
  • Gilla
SimH och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I princip bara att bygga, ett lågt trädäck av denna typ kräver inte bygglov och kan byggas hela vägen ut till tomtgränsen. Jag antar att du med kommunal väg menar en vanlig kommunal gata i ett detaljplanerat område. Sen har du ju utöver bygglovsfrågan som inte är aktuell här, trafiksäkerheten att tänka på också så att du inte blockerar sikttrianglar och liknande för korsningar och utfarter.
Tack för svar!

Bifogar en bild så vi inte missförstår varandra. Rödmarkerad yta är där jag vill bygga altanen (blir på plintar men det kanske är orelevant). Sedan häck framför så altanen kommer varken synas eller störa gatan utanför.

Kan det finnas kommunala skillnader? (bor i Huddinge). Om du kan peka mig till var denna regel står (att man kan bygga ända ut till tomtgräns) vore jag mycket tacksam.
 
  • Luftfoto av hus med rödmarkerad yta vid hörntomt, planerad plats för altanbygge, med häck längs gatan.
Claes Sörmland
Det är med största sannolikhet bara att bygga. Jag ser inte hur en kommun skulle kunna utöka lovplikten via detaljplanen i detta fall.

Det finns inte en massa regler som säger vad som inte kräver bygglov utan för att förstå juridiken får du titta på vad som istället kräver bygglov. Trädäck nära marken kräver i sig inte bygglov. Om trädäcket blir så pass högt att man kan uppehålla sig i utrymmet under det så räknas det som en byggnad och kräver bygglov. Om jag förstår dig rätt så ska ditt trädäck inte ha ett utrymme som går över 1 m från markens yta och då är detta inget problem.

Läs mer här för att förstå juridiken:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack för svar!

Bifogar en bild så vi inte missförstår varandra. Rödmarkerad yta är där jag vill bygga altanen (blir på plintar men det kanske är orelevant). Sedan häck framför så altanen kommer varken synas eller störa gatan utanför.

Kan det finnas kommunala skillnader? (bor i Huddinge). Om du kan peka mig till var denna regel står (att man kan bygga ända ut till tomtgräns) vore jag mycket tacksam.
vad är poängen med att ha ett trädäck så nära tomtgränsen ? det kommer inte se bra ut. Finns det något skäl ?
 
Ser ut som att det är en utfart till vägen i den hörnan. I så fall får inte häck/altan sticka upp mer än 80cm från gatan 2,5m åt varje håll från hörnet pga sikttriangel så att låta häcken växa upp och bilda insynsskydd kan bli problem. Står ”bör” i denna broschyr men vet att vår kommun ibland skickar ut info att man måste klippa häcken vid korsningar iaf annars gör kommunen det.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
BirgitS
N nyss ny husägare skrev:
Ser ut som att det är en utfart till vägen i den hörnan. I så fall får inte häck/altan sticka upp mer än 80cm från gatan 2,5m åt varje håll från hörnet pga sikttriangel så att låta häcken växa upp och bilda insynsskydd kan bli problem. Står ”bör” i denna broschyr men vet att vår kommun ibland skickar ut info att man måste klippa häcken vid korsningar iaf annars gör kommunen det.
I hörnan har jag min egen uppfart (syns inte så bra på bild). Kommungatan endast längst långsidan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är med största sannolikhet bara att bygga. Jag ser inte hur en kommun skulle kunna utöka lovplikten via detaljplanen i detta fall.

Det finns inte en massa regler som säger vad som inte kräver bygglov utan för att förstå juridiken får du titta på vad som istället kräver bygglov. Trädäck nära marken kräver i sig inte bygglov. Om trädäcket blir så pass högt att man kan uppehålla sig i utrymmet under det så räknas det som en byggnad och kräver bygglov. Om jag förstår dig rätt så ska ditt trädäck inte ha ett utrymme som går över 1 m från markens yta och då är detta inget problem.

Läs mer här för att förstå juridiken:
[länk]
Jag är med på juridiken kring altan.

Dock så funderade jag på ifall 4,5 m regeln från tomtgräns kan ogiltiggöra detta (detta är som sagt precis vid tomtgräns)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
vad är poängen med att ha ett trädäck så nära tomtgränsen ? det kommer inte se bra ut. Finns det något skäl ?
Skälet är att få till en plan yta som förlänger trädgården ända ut, istället för en obrukbar slänt. Sedan kommer häcken (som nu är hög) som skapar insynsskydd gentemot gatan. Kommer också avsluta med en låg staket runt hela altanen för att skapa mer säkerhet och så folk inte trillar ner i häcken.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Skälet är att få till en plan yta som förlänger trädgården ända ut, istället för en obrukbar slänt. Sedan kommer häcken (som nu är hög) som skapar insynsskydd gentemot gatan. Kommer också avsluta med en låg staket runt hela altanen för att skapa mer säkerhet och så folk inte trillar ner i häcken.
hur mycket yta får du ut av Häcken ? Alltså hur djup är den ?
 
Ska det klassas som trädäck så ska den vara nära marken. Dessa 70cm är sannolikt en lokal tolkning av nära marken. Den här är högre och räknas som altan. Då kan man inte bygga var som helst utan lov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Sam1981 Sam1981 skrev:
I hörnan har jag min egen uppfart (syns inte så bra på bild). Kommungatan endast längst långsidan.
Som synes av länkarna så gäller 70/80 cm höjd bredvid din egen uppfart i 2,5 m.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag är med på juridiken kring altan.

Dock så funderade jag på ifall 4,5 m regeln från tomtgräns kan ogiltiggöra detta (detta är som sagt precis vid tomtgräns)
Nej, det ställer inte till det. Men som har kommit upp i tråden kan sikttriangeln för gata-utfart ställa till det om trädäcket är för högt. Men det är inte en bygglovsfråga utan en trafiksäkerhetsfråga. Kommunen kan agera mot uppstickande saker som din häck och eventuellt ditt trädäck via tillsynen om de tycker det är trafikfarligt. Rätt ovanligt, hela Sverige är fullt av häckar och buskage som blockerar sikttrianglar vid utfarter. Vid korsningar är nog en och annan kommun hårdare med sikttriangeln.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.