Ställ en loftsäng i sovrum 2 så kan man i alla fall ha ett skrivbord och någon byrå under.
Typ sån här;
Sen flytta ut dörren och vända den så kanske det går att ha en byrå i invikningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Äsch klart det går med förvaring om man vill.
Lilla sovrummet, ställ sängen mot "södra" väggen (ögonmåttet säger det går) och vips, plats för en garderob där huvud ändan är ritad nu. Kostar golvyta såklart men man måste ju inte heller ha djungelträdet som tar upp endel plats.

Större sovrummet, är svårare, radiatorn omöjliggör ju nästan all annan möblering än den som är förevisad, men hade man kunnat få golvvärme eller kan leva med att sova vid radiatorn och ändå få runt värmen i rummet så... huvudändan av sängen in i nischen, garderob vid sidan i nischen och ett något mindre skrivbord mot toaletten så har man också golvyta kvar.

Annars är det väl höjden man får jobba med, inte min favorit men det går ju. Även högre säng med rejäla lådor under funkar ju.
 
Folk bor på 10kvm så det är klart man kan hitta lösningar, nu handla det ju mer om en nybyggnation som gör en dålig planlösning alt. försöker ge sken av att vara större än den är genom att inte inkludera dem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag måste erkänna mig förvånad över att en sådan bostad ens är tillåten. Inget städskåp, inget linneskåp, inga garderober - ingen förvaring förutom köket visas på ritningen. Det är bara att göra halvrummet om 5,5 kvm till klädkammare för hushållets kläder etc.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Jag måste erkänna mig förvånad över att en sådan bostad ens är tillåten. Inget städskåp, inget linneskåp, inga garderober - ingen förvaring förutom köket visas på ritningen. Det är bara att göra halvrummet om 5,5 kvm till klädkammare för hushållets kläder etc.
Jag undrar också lägenheten är laglig.

Kraven som finns i BBR 3:2 är ju plats för ytterkläder vid entré och det har denna lägenhet. Sen finns ett krav på utrymmen för förvaring och det kan ju lösas med ett vinds- eller källarförråd för en bostadsrättslägenhet i ett flerfamiljshus.

Det finns också krav på inredning för förvaring och frågan är om denna lägenhet når detta?

BBR 3:52 ger ju tekniska egenskapskrav för BBR 3:2:

"Bostäder ska dimensioneras, disponeras, inredas och utrustas med hänsyn till sin långsiktiga användning. Den kravnivå som anges i avsnitt 3:2 ska eftersträvas. "

TS kan ju begära ut bygglovshandlingarna från kommunen och se hur lägenheten redovisades på bygglovsritningarna. Kanske ser den annorlunda ut än på försäljningsritningen? Inte första gången...
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog stått på mig att jag köpt en 4:a på 87m2 och fått en 3:a på 87 m2 och kräva ersättning därefter.

Kan ju handla om massa pengar när det är dags att flytta.


Man kan ju hoppas att det är ett sovrum och inte en ombyggd garderob med frånluft som ventilation.
 
Vi bor i en lägenhet med liknande storlek. Totalt har vi 12 fullstora garderober/städskåp/linneskåp och hade gärna haft fler...
 
P
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Ja, det är nog lite dåligt med väggar och garderober. Men fina fönster. Det är inga altandörrar utan sånadär franska balkonger.
Måste ni ha dörr till lilla rummet? Det ligger ju lite avsides så ett draperi eller skärm skulle ge lite mer yta i själva rummet. Själv har jag en trea om 65,9 kvadratmeter och det var inritat två 60-garderober i hela lägenheten. En var i hallen och en i det större sovrummet så jag valde bort dessa och satte upp en vanlig hatthylla i hallen med skohylla under och gjorde om lilla sovrummet till klädkammare och städskåp plus allmän förvaring av prylar som inte fick plats i det lilla köket med minimalt med skåp. Moderna lägenheter har alldeles för lite förvaringsytor. Alla ska tydligen vara nygifta utan ägodelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.