A AkutLumbago skrev:
Det är nog du som inte fattar ett sk-t.
3000 per månad nu i vinter per husägare är MINDRE än vad samma husägare betalar i moms på elen till staten.
Har du hittat en länk som bevisar din absurda lögn att låginkomsttagare i Sverige som jobbar heltid har 13000 kr ut netto i medellön?
Då syftade jag på dem som har ingångslön (som man har i ca 6 år innan man har medellön) undersköterskor, kassapersonal, diskare, resurspersonal på dagis, städare, servitörer, administrativa personal mfl
Och jag har redan länkat flera gånger. Tyvärr har undersköterskor en ingångslön på 17500 kr.
Och sedan förstår jag inte din upprördhet angående att elbidrag måste inkomstbeprövas då jag i flera inlägg har jag skrivit att ett rimligt inkomsttak (med bidragstrappa) för hushåll med två vuxna inte överstiga kan en månadsinkomst på 100 000 kr! Är inte det ett generöst tak? Herregud hur mycket tjänar du själv och ändaå ska ha bidrag? Är det inte bättre att de grannar som verkligen behöver hjälp får det ordentligt?
Nu tänker jag inte svara på samma fråga om och om igen. Ursäkta mig men du är nog dement OCH girig!
 
BirgitS
L Lakritsianen skrev:
Men det förstår du väl själv om varje husägare skulle få bidrag på ca 3000 kr/ månaden i 6 månader och på det behöver även företagare hjälp med elräkningar så kommer inte dessa " extra pengar" att räcka.
Redan för en månad sen hade Svenska kraftnät fått in 90 miljarder kr extra i flaskhalsavgifter som de inte kan använda, det motsvarar alltså närmare 9000 kr per person. Sen har då staten fått in ökade momsintäkter osv.
 
  • Gilla
Finporslin och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Då syftade jag på dem som har ingångslön (som man har i ca 6 år innan man har medellön) undersköterskor, kassapersonal, diskare, resurspersonal på dagis, städare, servitörer, administrativa personal mfl
Och jag har redan länkat flera gånger. Tyvärr har undersköterskor en ingångslön på 17500 kr.
Och sedan förstår jag inte din upprördhet angående att elbidrag måste inkomstbeprövas då jag i flera inlägg har jag skrivit att ett rimligt inkomsttak (med bidragstrappa) för hushåll med två vuxna inte överstiga kan en månadsinkomst på 100 000 kr! Är inte det ett generöst tak? Herregud hur mycket tjänar du själv och ändaå ska ha bidrag? Är det inte bättre att de grannar som verkligen behöver hjälp får det ordentligt?
Nu tänker jag inte svara på samma fråga om och om igen. Ursäkta mig men du är nog dement OCH girig!
Det handlar inte om bidrag och det bör även du förstå. Det handlar om att vi blivit mjölkade ordentlig och förtjänar att få återbetalning!
 
  • Gilla
MiaV och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det handlar inte om bidrag och det bör även du förstå. Det handlar om att vi blivit mjölkade ordentlig och förtjänar att få återbetalning!
Tyvärr finns det ingen som kan betala tillbaka det som mjölkats.

De resurserna är borta. Bortslösade och försnillade under flera årtionden av misstyre.

Alla eventuella ”stödåtgärder” kommer vi att få betala för själva. :(
 
L Lakritsianen skrev:
De som har ekonomiska resuser och klarar av att betala sin elrälningar för stå över helt enkelt om det ska gå ihop.
Högkostnadsskyddet på el kommer EJ baseras på inkomst utan på pris/förbrukning!
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
De resurserna är borta. Bortslösade och försnillade under flera årtionden av misstyre.
Det här är alltså nya pengar, inga som blivit bortslösade tidigare. Bla. flaskhalspengarna.
Histogram över flaskhalsintäkter för elområden i Sverige, med en kraftig ökning under 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Det här är alltså nya pengar, inga som blivit bortslösade tidigare. Bla. flaskhalspengarna.
[bild]
Man kan dela ut de pengarna till folk, och det enda det åstadkommer är att driva upp priset.

Väldigt förenklat: Om gemene man är beredd att betala X kronor per kWh och får Y kronor per kWh i bidrag, så blir priset X+Y per kWh. Eftersom gemene man fortfarande betalar X kronor.

Pengar är inte detsamma som resurser, pengar är bara ett bytesmedel.

Sen finns det vissa som vinner och vissa som förlorar när man fipplar med bidrag hit och dit, men då handlar det bara om att hoppas att man lyckas blåsa sina medmänniskor för egen vinning.
 
G
Kilrain Kilrain skrev:
Man kan dela ut de pengarna till folk, och det enda det åstadkommer är att driva upp priset.

Väldigt förenklat: Om gemene man är beredd att betala X kronor per kWh och får Y kronor per kWh i bidrag, så blir priset X+Y per kWh. Eftersom gemene man fortfarande betalar X kronor.

Pengar är inte detsamma som resurser, pengar är bara ett bytesmedel.

Sen finns det vissa som vinner och vissa som förlorar när man fipplar med bidrag hit och dit, men då handlar det bara om att hoppas att man lyckas blåsa sina medmänniskor för egen vinning.
Visst är det så men X-Y där Y är i sek från Riksgälden och det finns andra X i euro oc h Sverige exporterar en hel del "kan" det funka då X kan vara i båda valutorna.
 
L Lakritsianen skrev:
Källa på motsatsen! Att vi har pengar i överflöd!
Det är du som blundat eller slagit dövörat till då det har varit uppe många gånger på nyheterna, både tv, radio och tidningen.
Här har du förstahandskällan
Mer kraftfullt högkostnadsskydd när elpriserna ökar - Regeringen.se
90 miljarder är alltså inget som tas från skattkistan som våra löner och handel har bistått med. Utan så mycket extra som vi betalt in.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Redan för en månad sen hade Svenska kraftnät fått in 90 miljarder kr extra i flaskhalsavgifter som de inte kan använda, det motsvarar alltså närmare 9000 kr per person. Sen har då staten fått in ökade momsintäkter osv.
Ja nu behöver ju företagare också, främst tillverkningsindustri och de använder ca 95%( har ingen exskt siffra) av all el i Sverige annars stannar sverige. Och vem vet kommunal verksamhet och myndigheter kanske också måste få stöd pga höga hyror. Sedan vet vi inte hur länge det kommer pågå!
 
Lill72 Lill72 skrev:
Här finns rätt siffror.
[länk]
Alltså 34% och inte 95%. Fel med flera hundra procent alltså :rolleyes:
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Här finns rätt siffror.
[länk]
Ok men där är alla bostäder med! Ska fastighetsägare som hyr ut hyreslägenheter också ha bidrag? Och bostadsrätter?
"Industri och service med mera står för majoriteten av elanvändningen i Sverige, totalt 95 procent. I service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet."
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/elektricitet-i-sverige/
Oavsett så är många drabbade och all VILL HA men frågan är vilka behöver för att klara sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.