B
Viktor.J Viktor.J skrev:
Iallafall är det svårt att ta någon på allvar som inte kan stava ett namn rätt även om han skriver av det
Din stavning kommer av att du känner dig så Viktig va?
 
  • Haha
Box of rain
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om det är finska pinnar du inte känner till så är det väldigt goda kakor.

[bild]

Eftersom det är fredag får jag väl tillägga att jag alltid brukar "vända" på det och säga pilska finnar...
Dom är nog goda och kan hända finns dom i Finland under något annat namn. Men det verkar vara ett svenskt bakverk. Jag har inte stött på dom i Finland under dom ca 20 åren jag bott här.
 
oshu oshu skrev:
Kanske så att du inte vet i vilken kontext invektivet har använts under historien? Att i ordets innebörd så pekades inte bara en grupp ut som kulturellt och biologiskt avvikande; utan invektivet innehöll också en bedömning av gruppens och individens värde.
Och vad är rasism om inte det?

Så ja, du bör inte använda t-ordet. Men inte för att jag säger det utan för att du vill visa hänsyn och omtanke till din nästa.
Men misströsta inte; för du kommer klara det. Precis som du klarade av skiftet till chokladboll.
Jag som har några procent sameblod i mig och är uppväxt i Lappland, hur kränkt borde jag känna mig?
 
Box of rain Box of rain skrev:
Trams.:rofl:
Detta forum är inte flashback. Här försöker man ha viss nivå av respekt.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Din stavning kommer av att du känner dig så Viktig va?
Jag är osäker på vad du vill med dina inlägg. Du svamlar om att ta sig själv på allvar men verkar inte kunna stava mitt namn rätt fast det finn framför dig. Sedan blir du sur för att man påpekar ironin i det du skriver. Men uppenbareligen har jag sårat dig på något sätt. Och du är bevisligen en känslig person , så beskriv (försök beskriva så man förstår) vad jag sa som sårade dig så kan vi se om jag ber om ursäkt och göra din lördag lite bättre.
 
B
mikethebik mikethebik skrev:
Jojo, välkommen till det nya Sverige. tragiskt eller kanske tragikomiskt hur vissa formligen lusläser allt för att hitta en anledning att kalla någon för rasist. Ynkligt!

Och till veden, jag är glad att jag bor på landsbygden där vedeldning både är accepterat i tätorten och mycket vanligt på bygda'.
Här där i princip alla är vana eldare är sureldning inget problem, vedtjuvar eller "vedloffare" (kul uttryck, inget jag hört tidigare) har vi heller inte än så länge. så de flesta här sitter lugnt i båten.

Det är taget från nått forum på Fejjan.

Jag vill tipsa alla som lurats köpa blött. Eller valt att köpa blött att torka det ute på lastpallar och lägga typ plåt eller skivor på toppen. Då är det skyddat från regn och markfukt och kommer troligen vara torrt och fint till december i alla fall.

Torka inte i bod eller garage eller källare om det inte är riktigt tort.
Det behövs vind och genomströmning.
När det är hyffsat torrt. Under 30% kanske.
Då kan man dra in i bod eller garage.
Sen tar man in ett dygn innan man eldar.
Då är det inga problem.

Ved torkar på 2 månader året runt om man gör som jag beskriver.

Lastpallar under, plåt el liknande över.
 
Nej, det gör det inte. Nu och fram till december är det hög luftfuktighet ute. Då torkar det dåligt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B byron v2 skrev:
Det är taget från nått forum på Fejjan.

Jag vill tipsa alla som lurats köpa blött. Eller valt att köpa blött att torka det ute på lastpallar och lägga typ plåt eller skivor på toppen. Då är det skyddat från regn och markfukt och kommer troligen vara torrt och fint till december i alla fall.

Torka inte i bod eller garage eller källare om det inte är riktigt tort.
Det behövs vind och genomströmning.
När det är hyffsat torrt. Under 30% kanske.
Då kan man dra in i bod eller garage.
Sen tar man in ett dygn innan man eldar.
Då är det inga problem.

Ved torkar på 2 månader året runt om man gör som jag beskriver.

Lastpallar under, plåt el liknande över.
Under 30% kanske?
Du vill under 20% och det tar tid när luftfuktigheten är hög ute.
På våren är det tänkbart att klara att torka vet på två månader, beroende på luftfuktighet, vind, hur det ligger och vad man börjar med för luftfuktighet och givetvis beroende på storlek på vedklabbarna.

Jag kan iofs testa att klyva lite ved idag och mäta fukthalten på den och sen testa hur det ser ut om 2 månader. När jag kollar hur det ser ut om två månader så mäter jag inte i ytan utan klyver den mitt itu och mäter inuti. Jag gissar att det inte kommer vara torrt nog att elda, men då eldar jag iofs inte heller med ved med 30%-fuktighet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
E Eld skrev:
Köper man ved från okänd/osäker källa är det ju enkelt att kolla fukthalten med en billig fuktmätare från tex Jula.
Vet inte vilken du syftar på men dom jag testat är ganska opålitliga/värdelösa, det ger mer att använda det gamla sättet att slå två trän emot varann och bedöma ljudet.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vet inte vilken du syftar på men dom jag testat är ganska opålitliga/värdelösa, det ger mer att använda det gamla sättet att slå två trän emot varann och bedöma ljudet.
Vilka har du testat som är opålitliga/värdelösa?
 
V Vardagsrum skrev:
Vilka har du testat som är opålitliga/värdelösa?
Jag vet inte exakt vilka det var, men typen som har vå spetsar.

Mäter man på tre ställen på samma vedklabbe får mantre olika svar, om veden är fuktig på utsidan men torr inuti (vanligt på vintern med utomhusförvarad ved) kommer dom påstå att veden är fuktig, är det sur ved som torkat på ytan (tex av solsken) psåtår dom att den är torr.

Försökte hitta den som jag ska ha kvar nånstans för att se vad det var för fabrikat, men hittade den tyvärr inte, gul är den iaf :)
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
K
Det är väldigt få som säljer ved som sin enda inkomst. Har det gått bra att med förtjänst sälja ved för 500 kr/kubik tidigare lär det gå för 600 idag trots inflation allt annat är trams.

Men vi får väl se hur det ser ut till våren. Vi köpte blandved i norra skåne i augusti för 600 kr stjälpt inkl lån av släp.
 
K Kallebo skrev:
Det är väldigt få som säljer ved som sin enda inkomst. Har det gått bra att med förtjänst sälja ved för 500 kr/kubik tidigare lär det gå för 600 idag trots inflation allt annat är trams.
Samtidigt får man tänka på att ifall man säljer ved för 500 kr/kubik så har man antagligen en rätt låg timlön, antagligen under vad något fackförbund i Sverige skulle acceptera. Sen kanske det ofta säljs svart så då kanske timlönen blir lite bättre, men knappast i nivå med vad någon skulle acceptera för ett vanligt jobb. Det är ofta ganska många steg innan veden är torr och redo för försäljning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane
GlennB GlennB skrev:
Jag vet inte exakt vilka det var, men typen som har vå spetsar.

Mäter man på tre ställen på samma vedklabbe får mantre olika svar, om veden är fuktig på utsidan men torr inuti (vanligt på vintern med utomhusförvarad ved) kommer dom påstå att veden är fuktig, är det sur ved som torkat på ytan (tex av solsken) psåtår dom att den är torr.

Försökte hitta den som jag ska ha kvar nånstans för att se vad det var för fabrikat, men hittade den tyvärr inte, gul är den iaf :)
Jag har en sådan, noname för att mäta veden. Fungerar utmärkt. Jag får i stort samma värde om jag mäter tre gånger.
Jag mäter aldrig ytan, den är ointressant. Jag tar en klabbe ur högen, klyver den mitt itu och möter på insidan. Sen antar jag att resten av vedklabbarna är ungefär likadana.
Sen kanske den har ett mötfel på 10%, men det kvittar för ändamålet. Står det 20% eller lägre så ser jag det som eldningsbart. Den kanske det egentligen är 18% eller 22% men det spelar mindre roll.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
J
Noterade idag att Coop tog 169kr för en 40liters vedsäck.

Prisvärt... njaaa... några säckar för att man absolut måste sett ur beredskapsynpunkt funkar väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.