C cbrolin skrev:
Kärnkraft är hållbart i tusentals år. Om EU klassar naturgas som hållbart är det idioter som gör det. Naturgas är hållbar i minus 30 år eftersom vi redan bränt för mycket fossil.
Det är väl samma idioter som godkänner både gasen och kärnkraften?

Om vi inte ska få elräkningar på 16000kr börvi nog inrikta oss på uppvärmning med biobränslen oavsett om det är i nya rökgasrenade kraftvärmeverk för städernas behov eller ved för resten av landet, den el vi kan producera behövs nog till industrin/välfärde/hushållsström/fordonsladdning.

Att tro att vi kan producera så mycket elkraft så vi kan täcka Europas energi underskott de kommande 10åren är nog naivt, men vi kan minska fosilanvändningen med vår export.
Vi i Sverige och våra grannar i Tyskland och förmodligen även Danmark behöver bygga ny baskraft som inte släpper ut så mycket koldioxid och fungerar 24/7.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi får nog förbereda oss på flera svåra år tror jag. Jag skulle säga detta är samma som vid början av oljekrisen på 70 talet. Det gick inte över på en kort stund heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi får nog förbereda oss på flera svåra år tror jag. Jag skulle säga detta är samma som vid början av oljekrisen på 70 talet. Det gick inte över på en kort stund heller.
Nä, det tog till 1985 innan Sverige byggt sig Europas förmodligen bästa elförsörjning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, det tog till 1985 innan Sverige byggt sig Europas förmodligen bästa elförsörjning.
Sen ganska precis 30 år senare hade man lyckats förstöra allt igen.

Är det något vi verkligen inte har brist på är det korkade politiker, tyvärr kan man inte värma hus med sådana..
 
  • Gilla
baal och 9 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Sen ganska precis 30 år senare hade man lyckats förstöra allt igen.

Är det något vi verkligen inte har brist på är det korkade politiker, tyvärr kan man inte värma hus med sådana..
Jodå, en politiker ger ifrån sig 0,1kWh, du får väl bjuda in kommunstyrelsen på arbetsmöte om du inte har råd med elräkningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vänta tills vi får minusgrader
 
  • Tecknad bild av ett par frusna personer inomhus utan el och en man som reflekterar över energiöverskottet på sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 12 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Vänta tills vi får minusgrader
Med allt fosilt som nu bränns då varken vi ellerTyskarna behållit våra reaktorer borde jorden snabbt bli varmare och minusgraderna kanske bara är ett minne?
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast då krävs ju att vi faktiskt exporterar ?
Länder existerar inte i ett vacuum (om man inte vill ha det som Nordkorea), man handlar med varandra....el och annat.
Inom EU eller utanför (Norge har också höga elpriser tex)

Sen är det ju på sikt väldigt bra om vi kan exportera ännu mer fossilfri el och skynda på omställningen...klimateffekterna börjar bli väldigt märkbara med rekord på rekord av "100 års stormar" :(
Ja, klart vi ska exportera och dra in inkomster om vi kan.
Bara att vi slutar att betala samma pris här hemma.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Är du verkligen så egoistisk? Sverige har näst bäst förutsättning i Europa för att producera klimatneutral el, men du vill inte hjälpa de mindre bemedlade, inte ens om de betalar för det. Och trots det tycker du att de mindre bemedlade ska hjälpa oss när vi får det svårt!
Vad pratar du om? Vilka vill jag inte hjälpa?
 
F fribygg skrev:
Tja, har vi tur kanske norrmännen kan och vill sälja till os, . jag betvivlar att det kommer vara tillräckligt för att hålla Sverige ljust och varmt samtliga timmar den kommande uppvärmningsäsongen.
Varför inte?
2020 fungerade allt mkt bra. Enda skillnaden mot idag är att vi nu har ännu mer vindkraft och att Norge begåvats med 2 feta kablar mot kontinenten.
 
K karlmb skrev:
Varför inte?
2020 fungerade allt mkt bra. Enda skillnaden mot idag är att vi nu har ännu mer vindkraft och att Norge begåvats med 2 feta kablar mot kontinenten.
Ja, när det blåser har vi mer el, men Norrmännen har ju goda möjligheter att exportera som du konstaterar.
Vi har ju för få vattenkraftverk/reaktorer i drift, och ont om älvar att bygga ut.
 
Magnus E K
K karlmb skrev:
Varför inte?
2020 fungerade allt mkt bra. Enda skillnaden mot idag är att vi nu har ännu mer vindkraft och att Norge begåvats med 2 feta kablar mot kontinenten.
Har du "vattenmagasinsförnekare" på ditt visitkort?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad pratar du om? Vilka vill jag inte hjälpa?
Du klagar ju i nästan varje av dina inlägg på att vi har för mycket exportkapacitet. Det är ju via dessa kablar vi kan hjälpa våra stackars grannländer.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att vi inte får ha ett separat pris dör export. Men det skulle ju ändå inte göra någon skillnad. Det fins ingen begränsning mellan SE4 och ledningarna i fråga.
Det går väl att lösa.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har du "vattenmagasinsförnekare" på ditt visitkort?
Va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.