Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med en fogsvans och en skruvdragare så har jag gjort konstruktionen till ett staket på en söndagseftermiddag tänker jag. Lägre och lite mer luft.
:)
Absolut. Men vete sjutton om det blir så mycket vackrare om man tar bort varannan horisontell bråda. De ser lite för breda ut för min smak. Ribbor är snyggare i så fall.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med en fogsvans och en skruvdragare
Går det inte snabbare med en vanlig motorsåg? :cool:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Går det inte snabbare med en vanlig motorsåg? :cool:
Blir så fult. Ännu fulare med tigersåg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
:)
Absolut. Men vete sjutton om det blir så mycket vackrare om man tar bort varannan horisontell bråda. De ser lite för breda ut för min smak. Ribbor är snyggare i så fall.
Tänkte mer att det lämnar den bygglovskrävande definitionen på plank. Antar att det är det som grannen kommer att oroa sig över när han inser att byggsanktionsavgiften ligger ett nämndmöte bort.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Blir så fult. Ännu fulare med tigersåg.
Fult??? Fast visst, man måste ju ha lite sågvana. :p

Två träskulpturer av älgar stående på en träplatta i högt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte mer att det lämnar den bygglovskrävande definitionen på plank. Antar att det är det som grannen kommer att oroa sig över när han inser att byggsanktionsavgiften ligger ett nämndmöte bort.
Låter mer som en granne som kommer att överklaga ända upp till HD
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis, man kan söka bygglov på annans mark, man måste inte själv vara ägare. Brukar i praktiken gälla hyresgäster eller brf-medlemmar som vill göra något på tomten de bor på och använder. Kommunen kan vilja ha in ett nyttjanderättskontrakt för att ge startbesked. Men själva lovet kan du rent hypotetiskt söka och få igenom för kungens trädgård eller vilken mark som helst utan att ägaren är tillfrågad.
oh! Det kan förklara varför någon dåre sökte bygglov för ett lusthus på en åkerplätt där jag äger typ 1/12 av lagfarten (eller vad man ska säga) utan att fråga mer än en av oss delägare
 
Eaum
Alfredo Alfredo skrev:
Vad gäller egentligen? TS skriver, som jag tolkar det, att det är en bostadsrättsförening medan @kardborre påstår motsatsen.

Är det en BRF borde föreningen/styrelsen kunna ha synpunkter. Vad anser de? Kan man inte kräva att de helt enkelt avlägsnar svartbygget på bostadsrättshavarens bekostnad eller har de givit tillstånd till planket?
Det var BRF tidigare, men om jag inte är helt fel ute så är det ombildat sedan en tid tillbaka, så jag tror att TS menar samfällighetsföringen där det bara står "förening".
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Heja er! Bra gjort. Man ska inte hålla på och valsa runt en haverist, det bara stjäl tid och löser inget.

Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej alla: en uppdatering om detta fall. Efter att ha reflekterat en hel del och med tanken att försöka ha en bra grannsämja så pratade vi med grannen för att göra lite ändringar på vår sida av plank så att allt kunde bli bra för alla. Vi förklarade för honom att kommunen och föreningen förklarat för oss att han inte får bygga så här och att vi kunde lämna in ett formellt klagomål men att vi inte ville göra det. bara förbättra utseendet på vår sida och öka säkerheten. (Sänk höjden på staketet precis framför så att vår entré är synlig för förbipasserande bilar och cyklar.) Men han insisterar på att han har rätt till planket och kommer inte att sänka det en tum. och att vi kan prata med kommunen om vi vill. Nu är vi här, min man och jag, och undrar hur en person kan vara sådan. Och naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
 
  • Gilla
Tslindgren och 2 till
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Planket är nästan 9m långt och vi bad honom måla vår sida vit för att matcha resten av vårt staket, tillåtelse att plantera klätterväxter och minska höjden på plankan precis vid ingången så att bilarna har synlighet för dem som går ut ur stängslet. (han skulle fortfarande ha 7,5 meter av plank den höjd som han vill ha). Och underhåll av planket skulle bli gemensamt. Han sa att han forskat och tror att han har rätt till planket utan bygglov och att om vi vill raportera, tror han att han vinner fallet. :thinking: Vi formaliserade ett klagomål.
Var har han forskat då?
Skulle vara intressant att höra vilka källor han har
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej alla: en uppdatering om detta fall.
:
naturligtvis har vi redan formaliserat klagomålet och skickat in det till kommunen.
Surgubbe. Då förtjänar han en anmälan. För sådär kan man ju inte ha det.

Visserligen har alla radhusen på gatan nedanför vår det så, men det beror på att de redan i original byggdes med ett förråd mot gångbanan. De har lärt sig att alltid böja ut huvudet och titta innan de lämnar sin tomt, och grannarna vet var det bor småbarn.
 
S Sir Duke skrev:
Du bör vara försiktig med att villkora och säga kanske till planket. Kräv inte att få det målat, kräv inte att få ha krokar på er sida etc. Utan antingen kämpar du för att få bort det som huvudstrategi, eller så är det okej som det är. Att grannen inte vill förhandla och jämka och bygga ett plank som du gillar vet du ju redan. Ge honom ingen öppning till att få behålla det.
Tycker tvärtom att det var väldigt bra att förslå kompromisser som man kan acceptera, det är så man odlar grannsämja, inte genom att sätta hårt mot hårt.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tycker tvärtom att det var väldigt bra att förslå kompromisser som man kan acceptera, det är så man odlar grannsämja, inte genom att sätta hårt mot hårt.
Generellt bra med kompromisser. Men jag pratar bara om det här fallet. Grannsämjan är ju redan förlorad eller har aldrig funnits.

Och att be folk följa regler är inte att sätta hårt mot hårt eller kriga. Å andra sidan verkar grannen inte förstå något annat språk så anmälan var rimlig och blev också gjord.

Kompromisser och villkor kan vara riskabla. "Planket är för högt/för tätt/för långt/för nära etc - men inte om jag får bestämma färg..." Antingen är bygget ok som det är där det står, eller så är det inte. Tänk på att det är ju ingen samägd byggnation, utan bara grannens plank. Han eller nästa ägare kanske inte sköter underhållet alls eller väljer en annan kulör nästa gång. Kommunen kommer inte hjälpa dig då.

Så därav tipset att välja EN strategi - antingen få bort det olagliga planket, ELLER ha det kvar med krokar. Inte driva båda spåren. Både av taktiska och pedagogiska skäl.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Hej! Hur går det för er?
 
  • Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
Hej,efter månader av att ha fått svaret att planket behöver bygglov står den fortfarande kvar. Vi fick precis höra att grannen måste ta bort den. Hur som helst, efter månader utan att prata, började grannen med verbal aggression som för två veckor sedan kulminerade i fysisk aggression och han slog mig i ögat framför vår 04-åriga dotter när jag gick på morgonen för att lämna henne i skolan.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
HeyJon och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.