M Myckling skrev:
Kan inte påstå att jag känner mig lurad av elektrikern som monterade den men visst är det lite märkligt att de "alltid monterar plejddimmers eftersom de ju kostar marginellt mer än en vanlig dimmer".
Det där är ett ständigt återkommande argument hos samtliga elektriker som installerar Plejd, att de är marginellt dyrare och lika gärna kan montera några såna. Och vips så har man en kund som oftast omedvetet committat sig till att fortsätta samma produktserie då grejerna by design inte är kompatibla med nånting annat. En lysande affärsidé.

Det är ingen slump att varenda tillverkare av skruvdragare och liknande verktyg har en egen batteriserie. Har man ett par Ryobi-produkter och är hyfsat nöjd med dem så kommer man inte åka til Byggmax och spontanköpa en Bosch när man kommer på att man behöver en sticksåg.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S sprucetwig skrev:
Det är klart elektriker och gemene man är nöjda med Plejd, de kan ju ingenting om hemautomation. Plejd används i första hand för att ersätta dumma dimmrar och astrour och då är det ju helt okej produkter.

Det finns väl ingen produktkategori där marknadsledaren är den som "finsmakarna" föredrar.
Det har aldrig slagit dig att Plejds kunder är helt ointresserade av din bild av hur hemautomation skall vara?

Det är inte många varken äldre eller yngre som är speciellt intresserade av den nivån av automation.

Det är därför Plejd går så bra och har en otroligt hög kundnöjdhet. De fokuserar på kundnyttan.

Det verkar vara mest de som inte använder plejd som klagar, rätt märkligt faktiskt.

Så frågan är då varför man ger sig in i trådar med ämnen man är ointresserad av och klagar häcken av sig.

Get a life! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det sätter ju fingret på en del av problematiken med proprietära lösningar där en liten firma av prestige eller ideologiska skäl eller inkompetens har bestämt sig för att de ska uppfinna allt själva trots att uppfinningarna redan finns.

Resten av världen har sedan länge besämt sig för att runda hjul är det bästa. På Plejd tror man inte på att ta del av omvärldens kunskaper och utveckling så där sitter man fortfarande efter flera år och gnuggar geniknölarna och funderar på vilken form som hjul ska ha för att rulla lätt.

Allt medan fanclubben försöker intala sig själva:
"Det kanske tar ett tag men när hjulet kommer så kommer det ha den bästa formen av alla, så det är helt klart värt att vänta!"
Ja, visst. Plejd har annonserat att dom ska släppa en golvvärmetermostat för elektrisk golvvärme också (vilket dom tidigare sagt dom aldrig ska göra för att dom är ett belysningssystem) och då när vi börjar snacka värmestyrning, temperaturmätning och visualisering så börjar vi verkligen snacka om att det blir komplicerat om man ska uppfinna allt på nytt! Det kommer snabbt saknas funktioner som användarna kommer börja efterfråga.

Men jag ska säga att jag är inte helt negativ till Plejd. Jag installerar själv Plejd då och då som Serviceelektriker. Plejd är en fantastisk produkt som är lättinstallerad, lättanvänd och deras dimmerpuck är en av dom bästa. Innan Plejd kom så fick man pröva lite olika dumma dimmerpuckar hos kund för att få en bra dimring och när Plejd kom så blev den som en universial-dimmer som funkade överallt.

Plejd löste även ett annat vanligt problem på ett enkelt och relativt billigt sätt. Nämligen att styra ytterbelysning på ett äldre hus som har strömbrytare för ytterbelysning spridda runt huset. Där kunde man enkelt lägga en puck bakom strömbrytarna och sedan sy ihop ytterbelysningarna i appen att tändas automatiskt.
Tidigare för att lösa samma problem så fick man borra ut på fasaden och sätta ett skymningsrelä vid varje belysning eller dra i en tändtråd från varje lampa till elcentralen och där sätta flera relän som kunde styras av ett astrour i elcentralen.

Så att installera några puckar för att styra ytterbelysning eller belysningen vid en badrumsrenovering eller dyl. är helt rätt ändamål för Plejd. Det jag motsätter mig främst är när man bygger ett helt nytt hus och sätter in 50 proprietära puckar som endast kan styra belysning.
Det är så långt ifrån framtidssäkrat man kan komma. Både möjligheterna för integration och livslängden på sitt smarta system.
Att man sätter in produkter vars livslängd inte bestäms av när hårdvaran går sönder, utan när tillverkaren slutar stödja produkterna i sin app (se Sonos eller valfri äldre smart TV).

//Patrik
 
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 11 till
  • Laddar…
Nissens
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, visst. Plejd har annonserat att dom ska släppa en golvvärmetermostat för elektrisk golvvärme också (vilket dom tidigare sagt dom aldrig ska göra för att dom är ett belysningssystem) och då när vi börjar snacka värmestyrning, temperaturmätning och visualisering så börjar vi verkligen snacka om att det blir komplicerat om man ska uppfinna allt på nytt! Det kommer snabbt saknas funktioner som användarna kommer börja efterfråga.

Men jag ska säga att jag är inte helt negativ till Plejd. Jag installerar själv Plejd då och då som Serviceelektriker. Plejd är en fantastisk produkt som är lättinstallerad, lättanvänd och deras dimmerpuck är en av dom bästa. Innan Plejd kom så fick man pröva lite olika dumma dimmerpuckar hos kund för att få en bra dimring och när Plejd kom så blev den som en universial-dimmer som funkade överallt.

Plejd löste även ett annat vanligt problem på ett enkelt och relativt billigt sätt. Nämligen att styra ytterbelysning på ett äldre hus som har strömbrytare för ytterbelysning spridda runt huset. Där kunde man enkelt lägga en puck bakom strömbrytarna och sedan sy ihop ytterbelysningarna i appen att tändas automatiskt.
Tidigare för att lösa samma problem så fick man borra ut på fasaden och sätta ett skymningsrelä vid varje belysning eller dra i en tändtråd från varje lampa till elcentralen och där sätta flera relän som kunde styras av ett astrour i elcentralen.

Så att installera några puckar för att styra ytterbelysning eller belysningen vid en badrumsrenovering eller dyl. är helt rätt ändamål för Plejd. Det jag motsätter mig främst är när man bygger ett helt nytt hus och sätter in 50 proprietära puckar som endast kan styra belysning.
Det är så långt ifrån framtidssäkrat man kan komma. Både möjligheterna för integration och livslängden på sitt smarta system.
Att man sätter in produkter vars livslängd inte bestäms av när hårdvaran går sönder, utan när tillverkaren slutar stödja produkterna i sin app (se Sonos eller valfri äldre smart TV).

//Patrik
Det mest balanserade och initierade inlägget jag sett om Plejd i den här tråden! :)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Å herregud vad dyrt. Å andra sidan kan man behöva kissa mycket på den toan efter att ha sålt en av sina njurar till investeringen...
Har du inte råd med 150 spänn, så är det inte mycket du har råd med…
 
  • ORNO CR-261 infälld rörelsedetektor, vit, visas på en online-shopping-sida med pris och kundomdömen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det mest balanserade och initierade inlägget jag sett om Plejd i den här tråden! :)
Tack! Det finns alltid för- och nackdelar och olika system passar för olika ändanmål. :)

//Patrik
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du inte råd med 150 spänn, så är det inte mycket du har råd med…
Men varför köpa en dyr Plejd OCH en rörelsesensor när man kan köpa en billigare Shelly som har just timerfunktion?
Inställningsmeny för timerfunktion med alternativ för auto på och av i en smart enhets app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men varför köpa en dyr Plejd OCH en rörelsesensor när man kan köpa en billigare Shelly som har just timerfunktion?
[bild]
För att Plejds dimmer sannolikt är den bästa på marknaden, och att TS redan har den. Dessutom tänder en närvarodetektor även ljuset, till skillnad från din Shelly.

Dessutom är det en stor nackdel att göra fasta installationer beroende av wifi. Det är den största nackdelen med Shelly.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Har du inte råd med 150 spänn, så är det inte mycket du har råd med…
Kan du swisha?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
För att Plejds dimmer sannolikt är den bästa på marknaden, och att TS redan har den. Dessutom tänder en närvarodetektor även ljuset, till skillnad från din Shelly.

Dessutom är det en stor nackdel att göra fasta installationer beroende av wifi. Det är den största nackdelen med Shelly.
Det är snarare en ännu större nackdel att göra annat än fasta installationer beroende av wifi. Apropå att uttala sig om saker man är ointresserad av. Det var därför ZigBee togs fram. Wifi äter batterier snabbare än en elektriker hinner säga Plejd. En modern router klarar med lätthet hundratals wifipuckar samtidigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har aldrig slagit dig att Plejds kunder är helt ointresserade av din bild av hur hemautomation skall vara?

Det är inte många varken äldre eller yngre som är speciellt intresserade av den nivån av automation.

Det är därför Plejd går så bra och har en otroligt hög kundnöjdhet. De fokuserar på kundnyttan.

Det verkar vara mest de som inte använder plejd som klagar, rätt märkligt faktiskt.

Så frågan är då varför man ger sig in i trådar med ämnen man är ointresserad av och klagar häcken av sig.

Get a life! :)
Men då är vi där igen. Nej, det är ganska få som är så intresserade av hemautomation att de bryr sig vad elektrikern stoppar in. Men är man det minsta intresserad så är det bra att välja något annat så man lätt kan bygga vidare utan att behöva byta ut allt.

Eftersom folk som läser på Byggahus och söker sig till den här delen av forumet är mer intresserad än gemene man är det ju bra om det finns korrekt information och inte bara lovsånger.

Nej, den stora frågan är varför du känner dig tvungen att ta Plejd i försvar eftesom alla andra i den här tråden verkar rätt överens om Plejds brister och styrkor.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pdov
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Det jag motsätter mig främst är när man bygger ett helt nytt hus och sätter in 50 proprietära puckar som endast kan styra belysning.
Det är så långt ifrån framtidssäkrat man kan komma. Både möjligheterna för integration och livslängden på sitt smarta system.

//Patrik
Tack Patrik för ett bra inlägg i tråden.

Vad skulle du vilja föreslå för system i dagsläget om man ska bygga ett helt nytt hus? Känner du att det finns något framtidssäkert system på marknaden?
 
Rent allmänt så är timer för att släcka på badrum en helt värdelös lösning, kul när någon gått in på badrummet, glömmer släcka, nästa man kommer in och skall ta sig en dusch (lampan är redan tänd å timern tickar), plötsligt blir det mörkt i badrummet när man står i duschen, rörelsesensor är den rätta vägen att gå. Timer kan man sätta i förråd osv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Tack Patrik för ett bra inlägg i tråden.

Vad skulle du vilja föreslå för system i dagsläget om man ska bygga ett helt nytt hus? Känner du att det finns något framtidssäkert system på marknaden?
KNX är det jag förespråkar, det är en fabrikatsobunden standard för fastighetsautomation som funnits i 30 år. Finns hittills 500 tillverkare av produkter som alla går att kombineras fritt.

Här finns en liten Youtube-film som jag gjort från en enkel 1-plansvilla med KNX.


//Patrik
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
nåja det finns fördelar och nackdelar med plejd. Hemma har jag just nu en blandning av plejd och IKEA trådfri.
IKEA prylarna är ju kopplade till Homekit och skillanden i funktion är ju absurd.
Så rent krasst ska man tända släcka en lampa eller behöver astrour så är nog plejd lagom. men när man vill börja bygga scenatron som att tända och släcka när alla lämnat huset, timers etc så är ju Plejd inte att rekomendera.
Nu satte elektrikern in Plejd eftersom det är det han kan typ och jag har kompletterat med mer Plejd men om inte Plejd verkade vara på gång på riktigt med Homekit så hade jag antingen sagt åt elektrikern att montera in shelly eller bytt elektriker.
Med det sagt så är min fru som inte är ett dugg intresserad av automation jättenöjd med Plej och appen och att kunna tända släcka lampor med mobilen så det är ju helt klart olika målgrupper.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.