JanneJanne123
Och då hittade du Russia Today och stannade där?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Efter statskuppen 2014 avskaffade Ukraina omedelbart rätten att prata ryska och behålla sin kultur. Då ville Donbass och Krim lämna Ukraina, bli självständiga och möjligen gå upp i Ryssland. Putin gick inte med på det, han sökte en diplomatisk lösning för Donbass och Krim hade en legitim folkomröstning och beslöt att inlemmas i Ryssland, vilket självklart Ryssland var med på, annars hade Nato lagt beslag på deras flottbas i Sevastopol. Ukraina började omedelbart att beskjuta Donbass, vilket ledde till Minskavtalet 2015 som lovade autonomi inom Ukraina för Donbass (liksom de provinserna som en gång tillhört Polen, Ungern och Rumänien) Detta beslöts i Säkerhetsrådet och Tyskland och Frankrike stod som garanter. Varken Ukraina, Rtskland eller Frankrike brydde sig utan Donbass blev beskjutet i 8 år med 14000 döda. Inför hotet om invasion i Donbass, hot om att skaffa kärnvapen och bli medlem i nato med kärnvapenmissiler 7 minuters flygtid från Moskva valde då Ryssland att företa sin speciella militära operation och där är vi. Mellan 2014 och 2022 har Nato upprustat och skapat en mycket stor, Europas största, armé. Kriget är anstiftat av USA/Nato med ukrainas unga män som kanonmat, vilket är tragiskt. Och ja, jag håller på Ryssland och anser att de hade rätt. De försökte med diplomati i 8 år men ingen lyssnade. Och nu har sannolikt USA sprängt NS1 och 2, vilket förstör för Europa, främst Tyskland. Men USA får leverera mycket dyr LNG. Vi är utsatta för en massiv antirysk propaganda från våra vanlige medier, inte minst SVT. Men det finn andra källor som tur är. Läs på!
Men snälla människa, ta dig upp ur den ryska propagandabubbla du fallit ned i.

1. Ingen rätt att prata ryska har avskaffats, de flesta i Ukraina, särskilt den östra delen är rysktalande.
2. Ryssland invaderade Ukraina 2014, det var inga "små gröna män".
3.. Inget östeuropeiskt land som gått med i Nato har kärnvapen, det har aldrig varit aktuellt att placera kärnvapen i Ukraina, Norge, Danmark eller Baltikum. NATO är en försvarallians. Hade Ryssland sett NATO som ett hot hade de inte plockat bort trupper och luftförsvar från St Petersburg och den finska gränsen.
4. Det finns många skäl till kriget men främst är det att Ryssland inte kan acceptera Ukraina som självständigt och framgångsrikt då det skulle hota Putins diktatur, ur Dugins Foundations of Geopolitics:
"Ukraine should be annexed by Russia because "Ukraine as a state has no geopolitical meaning, no particular cultural import or universal significance, no geographic uniqueness, no ethnic exclusiveness, its certain territorial ambitions represents an enormous danger for all of Eurasia and, without resolving the Ukrainian problem, it is in general senseless to speak about continental politics". Ukraine should not be allowed to remain independent, unless it is cordon sanitaire, which would be inadmissible.[9]"

5. Kriget kostar USA enorma summor, att sälja lite LNG är knappast något som väger upp emot att tappa handel med Europa när vi faller ned i en recession, S&P 500 är ned 22% i år.

6. Ryssland är ensamt ansvariga för kriget. NATO rustar upp den Ukrainska armén nu, innan så hade de väldigt lite NATO material så jag vet inte var du hittat på att de rustat upp mellan 2014-2022 förutom träning. Och vad spelar det för roll? Ukraina är ett självständigt land som Ryssland inte har något överhuvudtaget att göra med.

Snälla se den här föreläsningen så kanske dina ögon öppnas lite.

Har jag fel om jag gissar att du även är en motståndare till Covidvaccinet?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Som sagt, ingen meningsfull konversation. Klart slut!
 
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rolfan skrev:
Du skulle kunna få 100 länkar, men jag nöjer med mig en, som du kan följa i 14 dagar, om du vill.
[länk]
Så av de 100 länkarna väljer du ut Anders Romelsjös blog? Mannen som beskrivs som ”Kremls
största propagandist”. Då kan man lätt hålla sig för skratt när man tänker på vilka andra 99 länkar du sitter och läser på kvällarna.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rolfan skrev:
Som sagt, ingen meningsfull konversation. Klart slut!
Du svarar ju inte på det väsentliga, du säger att du håller på Ryssland. Innebär det då alltså att du försvarar våldtäkterna på ukrainska kvinnor? Terrorbombningarna som pågår i hela Ukraina? Den enorma fegheten att i skydd av ett kärnkraftverk beskjuta ukrainska städer så att Ukrainarna inte kan skjuta tillbaka?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Känns inte meningsfullt att fortsätta konversationen. Var och en får väl tro vad han vill. Det är just fristående rapportering jag har sökt mig till.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du svarar ju inte på det väsentliga, du säger att du håller på Ryssland. Innebär det då alltså att du försvarar våldtäkterna på ukrainska kvinnor? Terrorbombningarna som pågår i hela Ukraina? Den enorma fegheten att i skydd av ett kärnkraftverk beskjuta ukrainska städer så att Ukrainarna inte kan skjuta tillbaka?
Klassiska ”läs på, tro vad ni vill, lita inte på media”. Hahah allt du skriver är 100% Ryssland propaganda din tomte. Ditt finns zillioner med fake-konton på Facebook, twitter, instagram etc. Utan en människa bakom som pumpar ut exakt samma smörja som har blivit Debunkad gång på gång av fria seriösa medier. Så antingen är du en bit eller….
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Klassiska ”läs på, tro vad ni vill, lita inte på media”. Hahah allt du skriver är 100% Ryssland propaganda din tomte. Ditt finns zillioner med fake-konton på Facebook, twitter, instagram etc. Utan en människa bakom som pumpar ut exakt samma smörja som har blivit Debunkad gång på gång av fria seriösa medier. Så antingen är du en bit eller….
Viktor. Du svamlar ganska mycket och kommer med ren historieförfalskning vad gäller andra världskriget. Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om där. Det gagnar inte det du vill ha sagt vad gäller det som hänt nu. Du kan mycket väl ha rätt i att Ryssland ligger bakom detta. Men ingen vet än så länge. Och smartare personer än du tar det lite lugnare vad gäller slutsatser. Och man ska inte skicka ut invektiv så som du gör, bristen på intellekt lyser med starkt sken.
 
  • Gilla
andeck1
  • Laddar…
Snailman
O [old rusty] skrev:
En av två
Ryssarna:
För att hota, mobba, anektera annat land eller för att kunna spela norge-ledningen och sen säga "vi råkade också ut för det!!1!".

USA:
Dom har sagt att NS2 aldrig skulle bli av om Ryssland gick in i Ukraina. Kanske bara ett sent uppfyllt löfte? Nu när Tyskland verkar klara denna vintern.

Lite 50:50 för min del. Skulle inte bli förvånad oavsett vem av dom två.

Högoddsare: Schweiz. :)
Usa säljer dessutom gas dyrt till Tyskland som fraktas från usa på fartyg.
 
Snailman Snailman skrev:
Usa säljer dessutom gas dyrt till Tyskland som fraktas från usa på fartyg.
Ok, visa mig balansräkningen för USAs gasexport!
Vad kostar frakten med manskap, bränsle och drift?
Vad kostar det att fylla båten i hamn i USA?
Vad säljer de den för?

Jag vågar nästan lova att det inte är någon guldgruva de har öppnat!
 
M Mulvaden skrev:
Viktor. Du svamlar ganska mycket och kommer med ren historieförfalskning vad gäller andra världskriget. Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om där. Det gagnar inte det du vill ha sagt vad gäller det som hänt nu. Du kan mycket väl ha rätt i att Ryssland ligger bakom detta. Men ingen vet än så länge. Och smartare personer än du tar det lite lugnare vad gäller slutsatser. Och man ska inte skicka ut invektiv så som du gör, bristen på intellekt lyser med starkt sken.
Fint att vi drar ut alla troll i ljuset!

Jag har inget emot att någon som stödjer Ryssland eller flummiga konspirationsteorier kallt mig för icke intellektuell eller svamlare. Det ligger ju i sakens natur att ni tycker jag är korkad då vi uppenbart inte tror på samma ”fakta”.

De smarta personer/källor som jag har läst, typ FOI och the Times senast igår pekar ut Ryssland. Hittills har ingen annan än trollkonton på twitter (och bygga hus då) hävdat att det är USA. Övriga i tråden får dra slutsatser om orsaken till det.

Precis som de andra kontona som skrivit i tråden med knapphändiga inlägg så gnager du på med whataboutism om historie förvanskning. Det är en semantisk skillnad att säga att usa gick med i kriget pga att de kände sig hotade av Tyskland och att Tyskland förklarade krig mot USA. Det är ju märkligt vilken fokus den skrivningen har fått med tanke på alla ”kokoo-teorier” och rena lögner som ni spridit. Det är uppenbart att det är whataboutism för att försöka misskreditera mig och styra bort ämnet. Undrar vad Kreml betalar för det?
 
  • Gilla
Foxpaint och 5 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Usa säljer dessutom gas dyrt till Tyskland som fraktas från usa på fartyg.
redan diskuterats i tråden
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, så Sverige och Norge sprängde?

Eller tror du på allvar att USA utför en halvavancerad dykoperation och spränger gasledningar på fyra ställen i syfte att tjäna några ören på båtexport av gas?
Ok... he he he.. :crysmile:
Bortse från export av gas, när elpriserna går upp över hela Europa och fabriker drar ner på produktioner kanske en del av denna flyttas till .. USA ?
Det är där en del av pengarna ligger, det behöver inte vara att de vill sälja gas.
 
A
M magnre skrev:
Bortse från export av gas, när elpriserna går upp över hela Europa och fabriker drar ner på produktioner kanske en del av denna flyttas till .. USA ?
Det är där en del av pengarna ligger, det behöver inte vara att de vill sälja gas.
Ja, för USA är ju verkligen förstahandsvalet utanför EU när det gäller produktion och förädling? Så verklighetsfrånvända kommentarer i den här tråden så att man baxnar. Eller är det folk som legat i koma sen 60-talet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.