Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Fick notis tidigare i veckan om att jag kan boka fjärde dosen. Det fanns inga tider här i närheten utan hänvisning till närmsta vaccinationscentral som är ett par mil bort. Lägger inte gärna över en timma av min arbetstid på att åka dit, men ska ta det nån gång under hösten här när det passar.

Jag förstår att de behöver effektivisera, men det är ju nära på noll "kundfokus".
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fick min fjärde idag och nu får man den uppdaterade varianten.
Har blivit erbjuden en 5.e (!) men är tveksam då jag fick Phizer efter 3 st Moderna, och blev sjuk.
Verkar mera som att storebror köpt på sig en massa olika som det vill omsätta innan bäst före datumet.
 
BirgitS
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Verkar mera som att storebror köpt på sig en massa olika som det vill omsätta innan bäst före datumet.
Det finns den gamla sortens vaccin kvar och ändå ger man nu påfyllnadsdoser med det uppdaterade vaccinet. Det verkar som att man räknar med att behöva slänga den gamla sorten.

Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Har blivit erbjuden en 5.e (!) men är tveksam då jag fick Phizer efter 3 st Moderna, och blev sjuk.
Det var tråkigt :(
Jag har hört en del som blev lite sämre av fjärde dosen, särskilt om det hade gått kort tid sen tredje dosen eller om de nyligen hade haft covid. Men väldigt individuellt.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Verkar mera som att storebror köpt på sig en massa olika som det vill omsätta innan bäst före datumet.
"Storebror" förlorar pengar på att befolkningen blir sjuk. Det är därför han tycker att det är bra att du vaccinerar dig.

Jag har flera stycken i min bekantskapskrets som blivit riktigt dåliga i Covid under sommaren. Några av dem var sjuka så sent som 6 månader tidigare.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Här är alla typ lika sjuka, oavsett vaccinering el ej (vissa med 2 doser.. andra med 5).

Tack och lov verkar de flesta klara sig igenom covid med en ”redig förkylning” (peppar peppar)

Mamma klarade sig igenom alla åren på jobbet (jobbar inom vård) och var på fester o handlade i butikerna.. utan att få covid. En vecka in i sjukskrivning fick hon covid :oops: (var dålig i tre dagar, sen ok)

Maken har covid nu.. efter en konferens :( han bor i uthuset i hopp om att jag ska slippa få det.. (han äter härnere, men jag fixar/lägger upp mat. Han munskydd (han har hosta) och sitter en bit bort /framför mig när han är nere.

Hoppas jag klarar mig !
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Dos 4 tagen så fort som det gick. 5g here i come. Pew pew!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Har tagit nr4 och är tveksam till den 5.e då jag fick märkliga bieffekter senast. Kanske togs den för nära nr3?
Kommer att avslöjas efter ca 10 år vad de "preparerat" oss med.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
BirgitS
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Har tagit nr4 och är tveksam till den 5.e då jag fick märkliga bieffekter senast. Kanske togs den för nära nr3?
Kommer att avslöjas efter ca 10 år vad de "preparerat" oss med.
Kan du beskriva de märkliga bieffekterna?
 
Tog fjärde dosen i måndags eftersom arbetsgivaren fixat dropin. Samtliga doser Pfizer. Har inte känt av någon biverkning av senaste dosen, inte ens trötthet eller lite ont vid injektionsstället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Femte i förra veckan, lite öm i armen några timmar. Har varit fyra månader mellan 3-4-5'an.
Kör på med vad som rekommenderas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du beskriva de märkliga bieffekterna?
Kan berätta lite om mina.

Alla tre gav mig högfrekventa tjut i öronen/huvudet.. började mattas av efter nån månad.. så de var lagom nästan borta tills det var dags att ta nästa dos. Så började det om igen.. andra gången satt det längre och även om det mattats av.. så var det kvar på tredje. Tredje dosen verkar inte ha höjt volymen.. men ljudet som fanns är kvar. Kommenterade det, när de frågade.. men verkade inte så brydda.

Hade efter första dosen ont i benet, på ett ställe... i. 5 veckor . Där var de lite oroliga.. misstänkte nått proppliknande. Men jag hade störtkoll på känslan och hur jag kunde röra alla delar. Så de lätt mig bevaka det själv. Efter andra sprutan var det samma sak fast i armen (inte nålsticket). Tredje dosen tror jag inte jag fick nån sån skum grej av..

De två första var P och sista dosen tror jag var M

Två första gav mig ont i armen jag tagit sprutan i, musklerna i den armen.. försvann efter en dag. Första kom smygande på kvällen.. andra gången blev jag mer snopen.. kunde inte greppa bildörren.. 40 min efter sprutan!

Tredje dosen fick jag crashcourse i förkylning/sjukdom.. helsänkt en dag (el två). Trött, feber seg i kroppen.

Det är lite lurigt veta vad som är vad nu.. i eftersläpande problem då jag op av annat mitt i smeten (mellan dos 2 o 3). Som kan ha påverkat vissa saker.. (svårt att veta om de är kvar som bieffekt av vaccinet, eller av hela operationgrejen).
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag har inte haft några ovanliga biverkningar utan bara öm hud och ont i muskeln vid stickstället i 2 dagar. Sambon fick sjukdomskänsla, typ som vid feber, under en dag efter tredje dosen.
 
Hoppar över att ta fler doser, då jag tagit tre sprutor och haft Covid två gånger redan, första gången före första sprutan och då orkade jag jobba hela tiden. Andra gången var jag bara lite snorig en dag. Nya rekommendationen är ju att friska mellan 12 och 65 inte behöver ta fler sprutor.
 
A
Har precis tagit fjärde sprutan, med det uppdaterade Pfizer-vaccinet. Sjuknärvaro är uppenbarligen OK igen, och tågen på morgonen är rena snor- och hostfesterna. Vill inte riskera att bli allvarligare sjuk i vinter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Beroende på hur man ser på risk och förkylningar är det mer sannolikt att det är vanligt förkylning eller så tycker man den relativa risken att det trots allt kan vara covid är 33%, vilket kanske leder till vaccination.

Think you have Covid? It’s more likely to be a cold
A study suggests around 0.3 per cent of people in Britain are currently fighting off colds, compared with about 0.1 per cent for Covid-19

People feeling under the weather are three times more likely to be suffering from a cold than coronavirus, new figures suggest... (låst artikel)

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/10/07/think-have-covid-likely-cold/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.