J Jens33 skrev:
Jo, ändå vinner de mer på kriget än fred.
1- USA kommer att exportera gas till Europa som aldrig förr.
2- Dollars värde ökar vilket gynnar utländska investeringar där.
3- Deras vapen industri går varm.
4- När handel mellan EU och Ryssland minskar gynnas USA ut av att ersätta gapet.
5- Det geopolitiska intresset är värt enormt mycket för USA.
1: Vore intressant av alla Geoploitiska proffs att veta hur mycket USA tjänar på gasen ? Hade varit intressant att se hur stor andel av europas gasbehov som USA kan förse de närmsta 10 åren.... sätt det sedan i relation till USA´s ekonomiska kraft så kommer även du inse att det är en fis i rymden.

2: Så man spränger NS för att öka dollarns värde.... suck....

3: USA är världens i särklass starkaste militär. Att de skickar ner 16 +16 HIMARS till Ukraina är brus på ytan. Dessutom har ju ryssland gett mer vapen och ammunition. värdelöst argument, men sätt det gärna i kontext för mig. Men till slut är det samma omvända argument som alltid. Ryssland invaderar ett land, omvärlden stärker sin försvarsförmåga och det är på något sätt USA´s fel för visa av systemen kommer från USA? :crysmile:

4: Handeln mellan Ryssland och EU är låg och i princip endast energiråvaror. Men det är inte USA´s fel. Det är Rysslands styre som genererar enorma mängder med Brain drain som gör att Ryssland tyvärr inte kan förädla något. Detta argumentet är undegär som att säga "USA sänkte estonia för att mongoliet inte har ekonomisk handel med EU". Samma som punkt 1, det är USA´s fel att väst vill ha amerikanska produkter och inte värdelösa produkter från en skurkstat.

5: Geopolitiska intressen. På vilket sätt stärker det USA´s intressen att skada vital infrastruktur hos sina allierade ?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J
Emma242 skrev:
USA har ingen gasexport värd att nämna. Pipelines finns bara till Kanada och Mexiko. Den norra står främst för import. Några försumbara skvättar LNG går via fartyg framförallt till Asien. Det mesta som produceras slukas av den inhemska marknaden.
EU och Ryssland har knappt haft någon handel på många år, förutom vodka och gas.

Du lever i en fantasivärld.
Det tror jag inte på. Med tanke på det som står på sida 3;

https://webgate.ec.europa.eu/isdb_results/factsheets/country/details_russia_en.pdf
 
A
J Jens33 skrev:
Det tror jag inte på. Med tanke på det som står på sida 3;

[länk]
Läste du ens dokumentet själv? Där står det att import är 7,7% och export 4,1 % av totala handeln utanför EU, varav det mesta är bränsle.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J
Viktor.J Viktor.J skrev:
1: Vore intressant av alla Geoploitiska proffs att veta hur mycket USA tjänar på gasen ? Hade varit intressant att se hur stor andel av europas gasbehov som USA kan förse de närmsta 10 åren.... sätt det sedan i relation till USA´s ekonomiska kraft så kommer även du inse att det är en fis i rymden.

2: Så man spränger NS för att öka dollarns värde.... suck....

3: USA är världens i särklass starkaste militär. Att de skickar ner 16 +16 HIMARS till Ukraina är brus på ytan. Dessutom har ju ryssland gett mer vapen och ammunition. värdelöst argument, men sätt det gärna i kontext för mig. Men till slut är det samma omvända argument som alltid. Ryssland invaderar ett land, omvärlden stärker sin försvarsförmåga och det är på något sätt USA´s fel för visa av systemen kommer från USA? :crysmile:

4: Handeln mellan Ryssland och EU är låg och i princip endast energiråvaror. Men det är inte USA´s fel. Det är Rysslands styre som genererar enorma mängder med Brain drain som gör att Ryssland tyvärr inte kan förädla något. Detta argumentet är undegär som att säga "USA sänkte estonia för att mongoliet inte har ekonomisk handel med EU". Samma som punkt 1, det är USA´s fel att väst vill ha amerikanska produkter och inte värdelösa produkter från en skurkstat.

5: Geopolitiska intressen. På vilket sätt stärker det USA´s intressen att skada vital infrastruktur hos sina allierade ?
Apropå USAs gas export till Eu läs artikel nedan:
https://www.reuters.com/business/energy/us-becomes-top-lng-exporter-first-half-2022-eia-2022-07-25/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
J Jens33 skrev:
Apropå USAs gas export till Eu läs artikel nedan:
[länk]
Fast det är från pissnivåer till pissnivåer. LNG är dessutom ett väldigt dyrt och komplicerat sätt att transportera gas. Det finns ingen som helst möjlighet att ersätta den ryska gasen med båtar med fryst gas från USA. Som knappt har något till övers. Med ditt resonemang så är det mer rimligt att Norge sprängde ledningarna, varför propagerar du inte för det i stället?
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad är det du vill ha sagt? Är Putin ett oskyldigt offer här eller vad ska vyerna vidgas till?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad är det du vill ha sagt? Är Putin ett oskyldigt offer här eller vad ska vyerna vidgas till?
Jag anser det viktigt att ta del av flera olika medier. Kollar gärna själv på The Hill eller Forering Affairs. I detta fallet har samma uppgifter kommit från 2 helt olika håll. Sedan är det upp till dig att avgöra vad är mest sannolikt. Jag har lärt mig att pengarna styr det mesta.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
om det är någon som är nyfiken på en av Rysslands propaganda och konspirationsteoriers metodik för att få fäste så kan ni läsa om Gish Gallop, det Jens33 gör är urtypen av detta.

- bomba ut påståenden, att de är felaktiga spelar ingen roll. Mängden ska göra att du som läsare börjar tvivla på "vad som är rätt".
- Bemöt inte påståendena utan fortsätt pumpa ut vilseledande information som ska skapa skepsis.
- Motståndaren orkar inte bemöta alla dumma påståenden / den som gör Gish gallop kan inte bemöta dom själv.
- Kvar blir en sörja av påståenden som gjort att svagsinta individer som inte gillar fakta börjar "tvivla".

https://en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Jag anser det viktigt att ta del av flera olika medier. Kollar gärna själv på The Hill eller Forering Affairs. I detta fallet har samma uppgifter kommit från 2 helt olika håll. Sedan är det upp till dig att avgöra vad är mest sannolikt. Jag har lärt mig att pengarna styr det mesta.
Ja då är det ju perfekt att titta på ett av världens mest korrupta och icke-fria länder. - Ryssland.. Herregud.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för historielektionen. USA hade redan långt tidigare gått in med stöd innan de blev angripna i Pearl harbor, som var gnistan. Tror nog inte USA ville se ett Europa som underkastar sig Hitler.

Det är enorm skillnad att stödja ett land och att själv gå med i kriget. Jämför hur Sverige stöttade Finland, men vi var aldrig i krig med Sovjetunionen. Det USA gjorde var ungefär som med Ukraina, man skickade varor eller snarare sålde för det handlade inte om gåvor. Sen trixade de lite med hur England skulle betala då de inte hade möjlighet att göra det direkt.

Presidenten ville garanterat förklara Tyskland krig, men han kunde inte få senat/representanthus med sig. Vilket kanske inte var så konstigt då tre stora invandrargrupper var tyskar, italienare och irländare. Irländarna avskydde oftast engelsmännen och tyskar och italienare var väl ofta inte jätteförtjusta att bekriga sina släktingar oavsett vad de tyckte om deras politik. Sen var nog många andra väljare inte helt förtjusta att skicka sina söner/män ut i krig på andra sidan jorden. Så det hade varit en rejäl uppförsbacke att få igenom en krigsförklaring mot Tyskland.

Visst var Pearl Harbor gnistan. Men den gnistan fick Tyskland att förklara krig mot USA och inte tvärtom, hade de inte gjort det är det troligt att USA satsat fullt mot Japanerna istället, det var ju de som anfallit USA.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är enorm skillnad att stödja ett land och att själv gå med i kriget. Jämför hur Sverige stöttade Finland, men vi var aldrig i krig med Sovjetunionen. Det USA gjorde var ungefär som med Ukraina, man skickade varor eller snarare sålde för det handlade inte om gåvor. Sen trixade de lite med hur England skulle betala då de inte hade möjlighet att göra det direkt.

Presidenten ville garanterat förklara Tyskland krig, men han kunde inte få senat/representanthus med sig. Vilket kanske inte var så konstigt då tre stora invandrargrupper var tyskar, italienare och irländare. Irländarna avskydde oftast engelsmännen och tyskar och italienare var väl ofta inte jätteförtjusta att bekriga sina släktingar oavsett vad de tyckte om deras politik. Sen var nog många andra väljare inte helt förtjusta att skicka sina söner/män ut i krig på andra sidan jorden. Så det hade varit en rejäl uppförsbacke att få igenom en krigsförklaring mot Tyskland.

Visst var Pearl Harbor gnistan. Men den gnistan fick Tyskland att förklara krig mot USA och inte tvärtom, hade de inte gjort det är det troligt att USA satsat fullt mot Japanerna istället, det var ju de som anfallit USA.
Det är möjligt att vi menar ungefär samma sak men med olika nyanser. Många hävdar att USA hade blivit indragna ändå. Hur som, så hoppas jag att vi båda är överens om att USA inte deltog i VK2 för "personliga" ekonomiska intressen som det syftades på i tråden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är möjligt att vi menar ungefär samma sak men med olika nyanser. Många hävdar att USA hade blivit indragna ändå. Hur som, så hoppas jag att vi båda är överens om att USA inte deltog i VK2 för "personliga" ekonomiska intressen som det syftades på i tråden.
USA deltog för att Tyskland förklarade krig mot dem. Svårare än så är det inte. Jag blir bara lite trött när man som du skönmålar händelser. Håll dig till fakta det tjänar du på för om du använder direkta hittepån när det gäller USAs roll i andra världskriget så kan det kasta tvivel om alla annat du skriver även om du då har rätt. Bäst att alltid hålla sig till sanningen.

Det blir t.ex. lätt absurt när det säga att USA gick med i VK2 för att bekämpa rasism, med tanke på att de själva hade apartheidliknande system mot svarta, samt att deras propaganda mot japaner var uppenbart rasistisk. Bara att inse att alla länder har lik i garderoberna.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det blir t.ex. lätt absurt när det säga att USA gick med i VK2 för att bekämpa rasism, med tanke på att de själva hade apartheidliknande system mot svarta, samt att deras propaganda mot japaner var uppenbart rasistisk. Bara att inse att alla länder har lik i garderoberna.
Jag skrev att USA gick med i VK2 för att Tyskland mördade 6 miljoner judar och hotade USA och dess allierade, allt är sant. Du menar att det framförallt är det sistnämnda att Tyskland förklarade krig mot USA, jag säger inte att det är fel men det betyder inte att de jag skrev är "falskt". Jag skrev hota för att jag utgår ifrån att om Tyskland deklarerat krig mot USA och USA inte känt sig hotade hade de inte engagerat sig som de gjorde. Så du kan sova lugnt.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag skrev att USA gick med i VK2 för att Tyskland mördade 6 miljoner judar och hotade USA och dess allierade, allt är sant.
Du fortsätter med dina hittepån. Ta det lite lugnt och läs på lite om USAs inträde i andra världskriget i något seriöst historiskt verk. Att du bara upprepar dina lögner sänker din trovärdighet till noll.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du fortsätter med dina hittepån. Ta det lite lugnt och läs på lite om USAs inträde i andra världskriget i något seriöst historiskt verk. Att du bara upprepar dina lögner sänker din trovärdighet till noll.
Antingen så är du inte läskunnig eller så försöker du misskreditera mig med falska påståenden. När Tyskland förklarade krig mot USA 11 december så utgjorde de de facto ett hot mot USA och dess allierade, som jag skrev. Oavsett om det är läsförståelsen eller en annan agenda bakom dina inlägg spelar ingen roll. Som tur är verkar de flesta andra tråden kunna läsa.
 
  • Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.