Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sovrum är ju inte en teknisk term.

I lagstiftningsvärlden heter det utrymme för sömn och vila. Läs Boverkets sammanställning av lagstiftningen här:

[länk]
tack för länken.
 
BirgitS
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Nä, hela lägenheten är 87 m2.
Varav två rum tar 12 kvm. Är de andra två rummen väldigt stora?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur litet det känns beror nog på hur mycket man försöker klämma in i rummet, försöker man få dit både säng och normalstort skrivbord så känns det nog både litet och trångt.

Nu är det ju ofta så att om man ska klaga så måste det ske när man får reda på att det finns något att klaga på och inte efter flera månader.
:) Du har alldeles rätt. Jag har skrivit ett mail där jag påpekar att ett rum ska väl vara 7 m2, men fått undvikande svar. Men just nu är det större focus på avgiftshöjningar pga ändrat ränteläge. Så jag vill inte dra upp detta ämne just nu. Men du har rätt såklart.
Och jag tackar för alla svar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varav två rum tar 12 kvm. Är de andra två rummen väldigt stora?
Det hade varit intessant att se hela planlösningen. Det låter ju helt befängt med två rum stora som garderober, medans de övriga måste vara gigantiska.
 
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Nä planlösningen går inte att ändra på nu. Och det är inte en förändring jag är ute efter, det förstår jag inte går. Utan mer vad som är "rätt" och ifall jag ev har rätt till typ lägre pris eller någon form av ersättning.
Men det är inte så att jag kommer gå på krigsstigen, mer att höra mig för vad som egentligen gäller.

Ang passagen, det har jag också tänkt på, det lilla utrymmet kunde de ha utnyttjat bättre. Kanske kan man använda det på något smart sätt... :thinking:
Om ett rum egentligen, lagligt, inte har ngn minimumyta, men i mäklarnas standarder skall defineras som 7 kvm så kanske bolaget har sålt i denna 4a fel (det borde varit en 3,5a).
Men det visste du ju då å andra sidan när du skrev på, givet att du hade tillgång till ritningarna då ?

Så om dom inte vill visa goodwill så tror jag inte du har mycket att komma med som efterkrav för att det "känns" litet ?

Det du skulle kunna göra är om du vill ändra på något innan dom är färdiga, om innerväggarna kan flyttas, eller dörren in til sovrummet så att garderoberna är med tex - och på så sätt betala lite mindre för den ändringen nu än när lägenheten är färdig ? Och i en sådan fäörhandling kanske du skulle kunna få något prisavdrag för att bygga om med argumentationen att lägenheten just nu ,menligt mäklardefinitionen, faktiskt egentligen bara är en 3,5a ?

Jag tror du har bra mycket större chans att få en billigare ombyggnad än någon ersättning när du väl flyttat in....men det är mina 50 öre :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varav två rum tar 12 kvm. Är de andra två rummen väldigt stora?
Här kommer en ritning på hela lägenheten. Den ska vara 87m2
Svartvit ritning av en lägenhet på 87 kvadratmeter med tre sovrum, kök, vardagsrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om ett rum egentligen, lagligt, inte har ngn minimumyta, men i mäklarnas standarder skall defineras som 7 kvm så kanske bolaget har sålt i denna 4a fel (det borde varit en 3,5a).
Men det visste du ju då å andra sidan när du skrev på, givet att du hade tillgång till ritningarna då ?

Så om dom inte vill visa goodwill så tror jag inte du har mycket att komma med som efterkrav för att det "känns" litet ?

Det du skulle kunna göra är om du vill ändra på något innan dom är fördiga, om innerväggarna kan flyttas tex - och på så sätt betala lite mindre för den ändringen nu än när lägenheten är färdig ? Och i en sådan fäörhandling kanske du skulle kunna få något prisavdrag för att bygga om med argumentationen att lägenheten just nu ,menligt mäklardefinitionen, faktiskt egentligen bara är en 3,5a ?

Jag tror du har bra mycket större chans att få en billigare ombyggnad än någon ersättning när du väl flyttat in....men det är mina 50 öre :)

Du får gärna 50 öre för dina tankar, de är kloka.

Det är precis så jag tänker, att de marknadsfört den lite fel, borde varit 3,5 rum.

Ang ritningar
Jag har aldrig fått några ritningar med mått. Såklart har jag (som inrednings och snickeri intresserad) bett om det ett par gånger, både innan jag skrev förhandskontraktet men även efter. Först sa de att de inte hade alla mått färdiga... ?? som om de skulle kunna börja bygga ett bostadshus utan ritningar... men det är inte alltid man får bra svar från mäklare. Det kom i alla fall aldrig någon ritning med mått.

Så vad jag har gjort är att printa ritningen och mäta utifrån kända mått. Dvs kyl, frys, diskmaskin är ju 60 cm.

Ang ersättning/goodwill
Och visst kommer det isåfall vara en utmaning att försöka få till något, det förstår jag. Och det är därför jag samlar in bra tips här i tråden. Kanske något annat liknande fall.

Ang ombyggnad så vet jag inte, vissa väggar är betong. Men mellanväggen mellan de två små sovrummen går säkert att flytta. Frågan är isåfall om det är värt att ha två små, eller ett pytte och ett "normalt".
Det lutar isåfall åt att inte göra några ändringar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Har du storleken för de andra rummen?
Det där ser ju ut som minimimått på allt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du storleken för de andra rummen?
Det där ser ju ut som minimimått på allt.
Ang ritningar
Jag har aldrig fått några ritningar med mått. Såklart har jag (som inrednings och snickeri intresserad) bett om det ett par gånger, både innan jag skrev förhandskontraktet men även efter. Först sa de att de inte hade alla mått färdiga... ?? som om de skulle kunna börja bygga ett bostadshus utan ritningar... men det är inte alltid man får bra svar från mäklare. Det kom i alla fall aldrig någon ritning med mått.

Så vad jag har gjort är att printa ritningen och mäta utifrån kända mått. Dvs kyl, frys, diskmaskin är ju 60 cm.
 
BirgitS
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Så vad jag har gjort är att printa ritningen och mäta utifrån kända mått. Dvs kyl, frys, diskmaskin är ju 60 cm.
Vad får du får mått om du mäter allt som är innanför ytterväggar och lägenhetsskiljande väggar?
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Ang ombyggnad så vet jag inte, vissa väggar är betong. Men mellanväggen mellan de två små sovrummen går säkert att flytta. Frågan är isåfall om det är värt att ha två små, eller ett pytte och ett "normalt".
Det lutar isåfall åt att inte göra några ändringar.
En sak är att t.ex. flytta dörren till stora sovrummet så att skrivbordsplatsen blir en del av sovrummet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad får du får mått om du mäter allt som är innanför ytterväggar och lägenhetsskiljande väggar?

En sak är att t.ex. flytta dörren till stora sovrummet så att skrivbordsplatsen blir en del av sovrummet.
Ang mått?
Menar du mäta allt för att få fram en totalyta/BOA? det har jag inte gjort? Jag hoppas verkligen att totalytan 87 m2 stämmer.. :surprised:

Ang flytta dörren till stora sovrummet?
Fast det gör ju inte det minsta sovrummet större? Jag tänkte ha ett skrivbord där, verkar ju smart lösning, då "skräpet" på skrivbordet inte syns från varken sovrum eller vardagsrum. Bara när man går där emellan. :)
 
Redigerat:
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Här kommer en ritning på hela lägenheten. Den ska vara 87m2
[bild]
Jag får nog ta tillbaka mitt tidigare inlägg. Jag inser att även jag hade kunnat bli lurad av den planritningen. Även om sängen tar halva utrymmet av rummet.

Men nu är jag lite förvirrad. Ska lägenheten vara 87 eller 78m2.
 
A AG A skrev:
Jag får nog ta tillbaka mitt tidigare inlägg. Jag inser att även jag hade kunnat bli lurad av den planritningen. Även om sängen tar halva utrymmet av rummet.

Men nu är jag lite förvirrad. Ska lägenheten vara 87 eller 78m2.
Ha ha... Även jag är förvirrad. 87 ska de det vara...!!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vem är det du har kontakt med? Jag tänker att om det är mäklaren så kanske du ska försöka komma i direktkontakt med byggfirman - de lär garanterat ha en måttsatt ritning du kan få kopia på. Ev kan det finnas underlag hos kommunen som levererats för bygglovet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Nä planlösningen går inte att ändra på nu. Och det är inte en förändring jag är ute efter, det förstår jag inte går. Utan mer vad som är "rätt" och ifall jag ev har rätt till typ lägre pris eller någon form av ersättning.
Men det är inte så att jag kommer gå på krigsstigen, mer att höra mig för vad som egentligen gäller.

Ang passagen, det har jag också tänkt på, det lilla utrymmet kunde de ha utnyttjat bättre. Kanske kan man använda det på något smart sätt... :thinking:
Ja man kan nog inte använda det utrymmet till så mycket mer än sätta grunda hylllor/sidebord/byrå i nishen på högersidan. Det är därför jag föreslog att flytta dörren så den är utanför passagen då öppnas dörren inåt där och du kan bättre utnyttja och möblera i nuvarande sovrum 2 då ingen dörr öppnas där. Alternativt låt dörren vara där den är men att den öppnas ut i passagen.

Kanske du kan få till som ”kompensation” för den bristfälliga marknadsföringen men annars inte så svårt att lösa själv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.