J Jens33 skrev:
Jag har en annan teori. Det enda land som vinner på kriget mellan EU och ryssarna är USA. De vinner lika mycket som de gjorde efter andra världskriget.
De är inte drabbad alls av energi krisen och vinner på att EU utför ett krig mot Ryssland utan att en enda amerikansk soldat är involverad. Kostnaden ska EU ta oxå.
Det är så jag resonerar.
"Jens" du ser att jag svarar dig. Kan du inte bemöta det istället för att fortsätta sprida dynga?
Du menar alltså att USA var med i VK2 för att de ville tjäna på det, inte för att Hitler mördade 6 miljoner Judar och hotade hela västvärlden och USA´s allierade? Och nu så har USA tvingat ryssland att döda och våldta civila i Ukraina.

"Det är bara så jag resonerar" .... snälla sluta resonera...
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Din konspirationsteori fixar ju ryssland själva med att invadera ett land med 40 miljoner invånare som är väldigt väldigt sugna på frihet efter decennier av sovjetiskt förtryck. Med sig har landet mängder med andra länder med samma historik. Typisk rysk proppaganda att angripa och hota alla sina grannländer och sedan skrika "alla andra vill oss ont, vi är snälla"... Suck.

Herre gud, är folk verkligen så här trötta på livet att man går på vad som helst för lite "spänning".. För det enda som en konspirationsteori kan ge är ju spänning. Vad finns i haven ? vem styr världen ? är 2-pac död?
Påstår du att The Hill och Forering Affairs och de dokument jag hänvisade till är konspirationsteorier så är mitt råd att själv se det på YT.
 
L Lasse Ln skrev:
Påstår du att The Hill och Forering Affairs och de dokument jag hänvisade till är konspirationsteorier så är mitt råd att själv se det på YT.
Självklart är det den teoerin som du ger sken av och använder "the hill" som alibi som jag avser. YT, menar du Youtube ? perfekt. Det ringa inga varningsklockor....
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Med Putin som president behövs ingen hjälp utifrån för att försvaga Ryssland.
De har gjort det själva med bravur.
Jag hänvisade dig till kända medier i USA, det kan vara värt för alla att vidga sina vyer.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Jag hänvisade dig till kända medier i USA, det kan vara värt för alla att vidga sina vyer.
Jo tack, vi läser dagligen om tortyrkällare och massgravar som grävs upp i Ukraina. Hur ryska pojkar blir sprängda när de motvilligt slåss för Putin. Men det är klart om "vidga sina vyer" innefattar, ett "dokument" publicerat i en tidning "typ the hill" var det nog som någon på youtube tolkat som att Ukraina och Ryssland visst vill ha fredshandlingar men USA vill inte för e vill fortsätta pumpa ut bistånd och skicka robotar för miljarder.... då avstår jag nog.

Och det är väl självklart att många länder vill se ett ryssland på knäna. De har succesivt begått brott mot folkrätten i decennier. Hade man agerat tidigare hade vi inte haft den skiten som vi sitter i nu. Så det är ju inget konstigt (för de flesta normala) att inte vilja ha krig och lidelse och därmed vilja försvaga problembarnet i klassen.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Påstår du att The Hill och Forering Affairs och de dokument jag hänvisade till är konspirationsteorier så är mitt råd att själv se det på YT.
Det finns inga konspirationsteorier på YouTube alltså? Bra att veta…
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 5 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jo tack, vi läser dagligen om tortyrkällare och massgravar som grävs upp i Ukraina. Hur ryska pojkar blir sprängda när de motvilligt slåss för Putin. Men det är klart om "vidga sina vyer" innefattar, ett "dokument" publicerat i en tidning "typ the hill" var det nog som någon på youtube tolkat som att Ukraina och Ryssland visst vill ha fredshandlingar men USA vill inte för e vill fortsätta pumpa ut bistånd och skicka robotar för miljarder.... då avstår jag nog.

Och det är väl självklart att många länder vill se ett ryssland på knäna. De har succesivt begått brott mot folkrätten i decennier. Hade man agerat tidigare hade vi inte haft den skiten som vi sitter i nu. Så det är ju inget konstigt (för de flesta normala) att inte vilja ha krig och lidelse och därmed vilja försvaga problembarnet i klassen.
Jag tycker synd om dig om du inte vågar bredda dina vyer.
 
  • Wow
  • Haha
Foxpaint och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vad är det du vill ha sagt? Är Putin ett oskyldigt offer här eller vad ska vyerna vidgas till?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Jag tycker synd om dig om du inte vågar bredda dina vyer.
haha ja det brukar ju vara foliehattarnas vanliga argumentation, välutbildade människor som förlitar sig på vetenskapligt bevisade fakta går att avfärda med "du vågar inte se sanningen" i olika format. Problemet är bara att "alla vi" hade vidgat våra vyer om det fanns något att vidga mot, problemet med alla konspirationsteorier som drar klick på Youtube är att de är snömos. Det är rappakalja skapat av idiot för idioter för att tjäna pengar på klick.
 
  • Gilla
  • Älska
Klacken och 8 till
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Jag tycker synd om dig om du inte vågar bredda dina vyer.
Det är bra att ha ett öppet sinne, man ska bara vara försiktig så att det inte är så öppet att hjärnan trillar ut...
 
  • Gilla
  • Älska
Foxpaint och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
J Jens33 skrev:
Jag har en annan teori. Det enda land som vinner på kriget mellan EU och ryssarna är USA. De vinner lika mycket som de gjorde efter andra världskriget.
De är inte drabbad alls av energi krisen och vinner på att EU utför ett krig mot Ryssland utan att en enda amerikansk soldat är involverad. Kostnaden ska EU ta oxå.
Det är så jag resonerar.
Såhär ser det ut världen utanför konspirationen.

( källa: https://www.europaportalen.se/2022/08/eu-langt-efter-usa-i-stod-till-ukraina#:~:text=USA är med sina dryg,till knappt 28 miljarder euro.)

USA är med sina dryg 44 miljarder euro i stöd den överlägset största bidragsgivaren till Ukraina – motsvarande cirka 53 procent av den totala summan på drygt 84 miljarder euro som sammanlagt 40 länder har bidragit med. EU-institutionernas och EU-ländernas totala åtaganden uppgår till knappt 28 miljarder euro.

Sen ger USA 1miljard USD till i militärt stöd för bara för några timmar sedan.
https://www.gp.se/nyheter/världen/ukraina-får-ökat-militärt-bistånd-från-usa-1.82006344
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du menar alltså att USA var med i VK2 för att de ville tjäna på det, inte för att Hitler mördade 6 miljoner Judar och hotade hela västvärlden och USA´s allierade?
Du bör nog läsa på lite om VK2 istället för att komma med fria fantasier.
Det var faktiskt Tyskland som förklarade USA krig. Hade de inte gjort det är det mycket tveksamt att USA hade gjort det på egen hand då de just blivit anfallna av Japan och hade nog satt in alla krafter mot Japan istället. Det ekonomiska stödet till England/Sovjet hade dock säkert fortsatt.
 
J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
De miljarder dollar USA plöjer in i vapen och stöd till Ukraina räknas inte eller?
Jo, ändå vinner de mer på kriget än fred.
1- USA kommer att exportera gas till Europa som aldrig förr.
2- Dollars värde ökar vilket gynnar utländska investeringar där.
3- Deras vapen industri går varm.
4- När handel mellan EU och Ryssland minskar gynnas USA ut av att ersätta gapet.
5- Det geopolitiska intresset är värt enormt mycket för USA.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Ivica Kr och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du bör nog läsa på lite om VK2 istället för att komma med fria fantasier.
Det var faktiskt Tyskland som förklarade USA krig. Hade de inte gjort det är det mycket tveksamt att USA hade gjort det på egen hand då de just blivit anfallna av Japan och hade nog satt in alla krafter mot Japan istället. Det ekonomiska stödet till England/Sovjet hade dock säkert fortsatt.
Tack för historielektionen. USA hade redan långt tidigare gått in med stöd innan de blev angripna i Pearl harbor, som var gnistan. Tror nog inte USA ville se ett Europa som underkastar sig Hitler.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
J Jens33 skrev:
Jo, ändå vinner de mer på kriget än fred.
1- USA kommer att exportera gas till Europa som aldrig förr.
2- Dollars värde ökar vilket gynnar utländska investeringar där.
3- Deras vapen industri går varm.
4- När handel mellan EU och Ryssland minskar gynnas USA ut av att ersätta gapet.
5- Det geopolitiska intresset är värt enormt mycket för USA.
USA har ingen gasexport värd att nämna. Pipelines finns bara till Kanada och Mexiko. Den norra står främst för import. Några försumbara skvättar LNG går via fartyg framförallt till Asien. Det mesta som produceras slukas av den inhemska marknaden.

EU och Ryssland har knappt haft någon handel på många år, förutom vodka och gas.

Du lever i en fantasivärld.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.