B
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jag äger även min egen uppfart…
Okej! (y)
 
K
Elpatrone Elpatrone skrev:
Nu har jag gjort så här. Med god marginal för kissehundar. Åsikter? .:p:cool:

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gör om och gör rätt, sätt "pinnarna" i en rät linje.
Mitt estetiska sinne får spatt när jag ser det där.
Annars är det bra. ☺️
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 10 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ett rimligt antagande stads/landskapsarkitekten har koll på lantmäteriets utsättning!
Det skulle jag inte lita en sekund på.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bus1t skrev:
Min erfarenhet säger mig att du har fel =) Har haft denna diskussion såååå många gånger och alla tycker sig ha rätt :rofl:

DU kan ABSOLUT ha rätt. Men utan kartor så har JAG ingen aning! Bilderna på din slänt säger mig inget alls.

Och jag struntar i det med! Hoppas du har rätt så de kan justera åtagandet för UE så det blir ok för alla parter.

Återigen- kontakta din kommun/väghållare.
Och ofta hjälper inte ens kartor eftersom de digitaliserade gränserna är hej kom och hjälp i äldre områden. Det som krävs är att leta gränsmarkeringar och läsa gamla förrättningshandlingar. Ganska långt ifrån den där parkförvaltningssnubben med en röjsåg.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Gör om och gör rätt, sätt "pinnarna" i en rät linje.
Mitt estetiska sinne får spatt när jag ser det där.
Annars är det bra. ☺️
Jag orkade inte få ner de rakt. Det var stenar o skit under…. Jag satte de så också lite ojämnt jag vet vilka ställen hundar brukar kissa. Har själv en.
Är ju onödigt om de hela tiden kissar på plaströren…:devilish:
 
Med tanke hur gränserna är ritade i hitta.se, så håller jag det för otroligt att gränserna är väl markerade, utan där skall det nog till en fastighetsbestämning.
 
M -MH- skrev:
Med tanke hur gränserna är ritade i hitta.se, så håller jag det för otroligt att gränserna är väl markerade, utan där skall det nog till en fastighetsbestämning.
Äsch. Nu får ni ge er. Jag vet vilken tomt/fastighet jag äger. Lantmäteriet har inte fel. Samt att jag skrivit tidigare i tråden att jag bytt ut min mur. Då hade jag en del kontakt med kommunen hur tomtgränsen går. In på centimetrarna faktiskt. För jag ville lägga makadam innanför för att skydda den nya muren. Men det gick jag inte. För den gamla muren gick exakt på tomtgränsen. Marken utanför muren(där trottoaren är ) är reserverad för kommunens service. Elledningar, vatten, fiber mm.:devilish:
 
  • Gilla
svanstrom och 3 till
  • Laddar…
Men vet du var gränsmarkeringarna sitter?

Tror du Lantmäteriet vet var dina gräsmarkeringar sitter?
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och ofta hjälper inte ens kartor eftersom de digitaliserade gränserna är hej kom och hjälp i äldre områden. Det som krävs är att leta gränsmarkeringar och läsa gamla förrättningshandlingar. Ganska långt ifrån den där parkförvaltningssnubben med en röjsåg.
Verkligen! Men tyvärr kolla många på kartor från hitta.se -Eniro osv. Men visst behövs ibland pinnar. Sällan man behöver ner på den nivån för att reda ut frågorna dock. Men det händer absolut.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Men vet du var gränsmarkeringarna sitter?

Tror du Lantmäteriet vet var dina gräsmarkeringar sitter?
Ge dig. Det är en villatomt i en storstad det handlar om. :mad:
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Verkligen! Men tyvärr kolla många på kartor från hitta.se -Eniro osv. Men visst behövs ibland pinnar. Sällan man behöver ner på den nivån för att reda ut frågorna dock. Men det händer absolut.
Men. Vad fan. Jag skriver ju att jag redan en gång tidigare noga gått igenom min tomtgräns åt det hållet tillsammans med bygglov på kommunen. När jag bytte ut min mur. Jag vet exakt på centimetrarna hur min tomt går. Den nya muren är mätt med måttband t om. Och kommunen asfalterade trottoaren på nytt efter att muren byggts.Då de grävt ner elledningar. :devilish:
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
hsd
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jag har sett kartan de hänvisar till. Den finns på min kommuns hemsida. Samt att landskapsarkitekten skickade den till mig redan i våras. Därför är jag tvärsäker på att jag har rätt. Även om Daniel mfl inte tror på mig. :crysmile::cool:
Kissehundar , är det någon ny ras eller bara blandras ;)
 
  • Haha
BlackDragon
  • Laddar…
O
Elpatrone Elpatrone skrev:
Äsch. Nu får ni ge er. Jag vet vilken tomt/fastighet jag äger. Lantmäteriet har inte fel. Samt att jag skrivit tidigare i tråden att jag bytt ut min mur. Då hade jag en del kontakt med kommunen hur tomtgränsen går. In på centimetrarna faktiskt. För jag ville lägga makadam innanför för att skydda den nya muren. Men det gick jag inte. För den gamla muren gick exakt på tomtgränsen. Marken utanför muren(där trottoaren är ) är reserverad för kommunens service. Elledningar, vatten, fiber mm.:devilish:
Det där låter märkligt, hur motiverade kommunen att du inte fick ha makadam innanför muren? Enligt kommunen står ju på muren på din tomt, det har dom ju konstaterat med en precision på centimetrar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kissehundar , är det någon ny ras eller bara blandras ;)
:crysmile:
 
O och en till skrev:
Det där låter märkligt, hur motiverade kommunen att du inte fick ha makadam innanför muren? Enligt kommunen står ju på muren på din tomt, det har dom ju konstaterat med en precision på centimetrar.
Det finns stora uppvuxna tujor alldeles bakom muren. Muren kunde enbart byggas framför tujorna. Tujorna vill jag inte ta bort få jag tycker om dom och så skyddar de från insyn i min trädgård.
Den gamla muren var en cementmur. Och hade ingen makadam alls bakom.

Alldeles framför muren måste kommunen ha tillgång till marken för kommunservice. Men jag har lite lite makadam och gummiduk bakom den nya muren. Inte så många cm som det ska vara för att få det optimalt. Och skydda muren. Därför vet jag exakt på cm var min tomtgräns går åt det hållet. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.