Jag har lite funderingar på hur man bäst skapar ett verktyg eller metod för att rita en valfritt måttsatt superellips. Dels för att välja rätt storlek till ett BM soffbord med hjälp av en spånplattemall och dels för att tillverka ett köksbord i ett material och storlek BM inte erbjuder (oljad bok 180x100).
Med hjälp av kompisen möbelsnickaren testade vi en metod han sett, med fyra symmetriskt satta axlar och en tunn stålvajer med ögla där en penna löper. Det blev väl förvisso en superellips, men det var som att famla i blindo måttmässigt. Yttermåttet kan man räkna fram lätt, men rundningen gick vi bet på.
Det finns också mallverktyg att använda som ger en utskrivbar fil, men det blir ett jäkla pusslande.
Skall man kanske fokusera på en ”kvartsmall” i masonit istället för hela bordet?

Någon som testat själv eller sett hur Bruno Mathsons snickeri gör?

Göra mallar: http://www.procato.com/superellipse/
Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Superellips
 
Redigerat:
Jag har jobbat med liknande saker och vi hade en storformatsskrivare vi skrev ut mallar på.

Ett lokalt tryckeri borde kunna skriva ut en CAD-fil för en rimlig slant.
 
Jo, den möjligheten har jag också och har övervägt.
 
Intressant problem. Fyra spik och ett snöre-metoden borde väl vara enklast att jobba med om du vill prova dig fram, eller vill du duplicera BM-formen? Börja med en liten modell typ skala 1:10?
 
H henkepenk skrev:
Intressant problem. Fyra spik och ett snöre-metoden borde väl vara enklast att jobba med om du vill prova dig fram, eller vill du duplicera BM-formen? Börja med en liten modell typ skala 1:10?
Vi gjorde det, möbelsnickaren och jag, men det blev för många parametrar att justera och alla (höjd, längd, vajerlängd) arbetar mot varandra. Med lite (mycket) tålamod kanske vi hade hittat fram. Kanske göra ett antal tabellvärden och interpolera fram metoden. ;)
Jag skall testa med kvartsellips från en utskriven mall och se hur det funkar. Önskvärt vore som sagt att kunna rita omkretsen direkt på bordskivematerialet.
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Bäst är väl att ge en CAD-fil till en snickare som fräser ut skivan?
 
Här är en gubbe som gjort en smart jigg för ellipser. Från 7:00 så använder han den.
Det är kanske lättare att hitta parametrarna för den superellips-ekvation du vill ha än med fyra pinnar+trådmetoden?
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
… smart jigg för ellipser …
En gammal och väl beprövad metod, men den ger ju inga superellipser …
 
Om du har en mindre bild i rätt form, går det kanske att använda projektor eller en gammal ovherhead-apparat för att överföra bilden till större skala.
 
Kan det vara så svårt att räkna på? Vilka parametrar är det du inte får till?
 
Letade upp en gammal Excel-fil med ett beräkningsmakro som jag gjorde av en annan anledning än att göra ett Bruno Mathsson-bord som med rätt parametrar för längd och bredd (120 resp 80 cm) och en exponent på 2.5 ger koordinaterna för bordet:
Koordinatdiagram med superellips som visar potentiell form för Bruno Mathsson-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle ju gå att läsa ut varje x/y-koordinat och pricka in det på en skiva även om det är pyssligt.
Koordinatsystemet är förstås i millimeter kan tilläggas...
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Letade upp en gammal Excel-fil med ett beräkningsmakro som jag gjorde av en annan anledning än att göra ett Bruno Mathsson-bord som med rätt parametrar för längd och bredd (120 resp 80 cm) och en exponent på 2.5 ger koordinaterna för bordet:
...
Det skulle ju gå att läsa ut varje x/y-koordinat och pricka in det på en skiva även om det är pyssligt.
Koordinatsystemet är förstås i millimeter kan tilläggas...
http://www.procato.com/superellipse/
Länken jag klistrade in ovan ger mig allt jag behöver i vektorformat och möjligheter att påverka kurvaturen. Detta kan sedan skrivas ut som mall. Har testat med en ”kvart” 140x100 hos en kompis med storformatsplotter. Bökigt om jag vill testa andra storlekar eller värden på ”n”. Det funkar ju hyfsat, men helst vill jag kunna sätta valfritt mått direkt på materialet som med ellipsverktyget ovan.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[länk]
Länken jag klistrade in ovan ger mig allt jag behöver i vektorformat och möjligheter att påverka kurvaturen. Detta kan sedan skrivas ut som mall. Har testat med en ”kvart” 140x100 hos en kompis med storformatsplotter. Bökigt om jag vill testa andra storlekar eller värden på ”n”. Det funkar ju hyfsat, men helst vill jag kunna sätta valfritt mått direkt på materialet som med ellipsverktyget ovan.
Hade inte du fått ett Javaprogram för ungefär detta?
 
  • Älska
Johan Gunverth
  • Laddar…
PEvensen PEvensen skrev:
Hade inte du fått ett Javaprogram för ungefär detta?
”Ungefär detta” var en målande beskrivning på att inte vara helt nöjd. ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”Ungefär detta” var en målande beskrivning på att inte vara helt nöjd. ;)
Äsch. Mitt program ritade ju mycket roligare former. Framförallt ger det ett enkelt mekaniskt sätt att konstruera formerna. Att få det att rita superellipser istället vore easy peasy.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.