Hejsan, jag behöver lite hjälp här. Jag har skrivit under och köpt en lägenhet i ett nybyggnation. Vid köpet fick man inte måtten på ritningarna, men jag har ju köpt 4 rum och kök. Nu visar det sig att ett av rummen bara är 5.5m2.
Jag vet ju att ett rum får vara hur litet som helst, men finns det inga regler för hur stort ett rum ska vara för att kallas sovrum. Dvs marknadsföras som ett sovrum.
Se bild sovrum 2
 
  • Ritning av sovrum 2 och 3 med möbler, inklusive sängar och skrivbord, i ett planritningsperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kasst att inte få måtten men ritningen visar ju att det är ett litet rum så ni kan väl inte vara helt tagna på sängen? Sängen är ju 90*200 och man ser att det går in två sånna men inte jätte mycket mer så hur stor förvänta ni er?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det är riktigt att man ser ju att det är ett litet rum på ritningen, men jag trodde absolut att det skulle vara 7 m2. Jag hade fått för mig att det är det minsta ett rum ska vara för att få kallas sovrum. Jag tycker att 5,5 känns extremt litet. Jag är nog lite besviken, känns som om jag fått en 3,5.

Men min fråga gäller mer om någon känner till regler hur litet ett sovrum får vara för att kunna marknadsföras som ett sovrum?

Byggmässigt så får ju ett rum vara i princip hur litet som helst, det är alltså okay att bygga litet rum. Men får man marknadsföra ett 5,5 rum som "sovrum" liksom,..
 

Bästa svaret

Kanske något av nytt om du vill ta vidare. 7kvm verkar ju nämnas i lantmäteriets definition och verkar ju vara något Fastighetsmäklarinspektionen håller med om.

”Någon generellt gällande legaldefinition för vad som utgör ett rum finns inte men Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) gör en bedömning som ligger i linje med Lantmäteriets definition för hur en lägenhet ska benämnas i lägenhetsregistret, definitionen är följande:

Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå om matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.”
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/hur-manga-rum-ar-det-egentligen

https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=20-0453

 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Om Fmi har skrivit så, så och om det varit en mäklare inblandad i den här affären, så bör du anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Även om mäklaren fälls där så ger det ingen automatisk rätt till skadestånd för dig. Men det kan öppna möjligheter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, nu har jag lite mer på fötterna. Det är inte förrän i feb som lägenheten blir klar och jag får se den. Jag får vänta till jag får tillgång till lägenheten och kan se rummet. Tänker fortfarande att de kanske har fel och att det är ett rum som är lite större för det låter så litet med 5,5.
 
BirgitS
Ja, ett rum som är 5,5 kvm är litet vilket också framgår av ritningen där det inte går in just något mer än säng, sängbord och stol. Sovrummet till höger ser ut att kunna vara 7 kvm. Inte lär rummet eller lägenheten bli större medan huset byggs så vill du få någon ändring till stånd är det ju synnerligen viktigt att du kontaktar mäklaren omedelbart. Du kan ju inte komma och klaga nästa år på rumsstorleken när du nu har fått besked om att det är 5,5 kvm.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Ja vill du få till en förändring så hade jag nog inte heller väntat till det är färdigbyggt, det kanske går att göra förändringar i planlösning om du lägger fram det redan nu.

Oklart vad ”passagen” utanför sovrum två är till för men t.ex. skulle sovrumsdörren kunna flyttas ut ett steg och göra rummet större.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Du måste ju ändå vetat hur många m2 lägenheten var på totalt. Jag vet inte, men gissar på ca 30-35m2. Köper man en 4:a på så otroligt liten yta, kan man inte förvänta sig större rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, ett rum som är 5,5 kvm är litet vilket också framgår av ritningen där det inte går in just något mer än säng, sängbord och stol. Sovrummet till höger ser ut att kunna vara 7 kvm. Inte lär rummet eller lägenheten bli större medan huset byggs så vill du få någon ändring till stånd är det ju synnerligen viktigt att du kontaktar mäklaren omedelbart. Du kan ju inte komma och klaga nästa år på rumsstorleken när du nu har fått besked om att det är 5,5 kvm.
Ja, du har rätt, jag borde nog det.
Jag förstår ju att det inte kommer att gå att ändra. Så min tanke är väl att om rummet känns alldeles för litet och att det "egentligen" är fel av dem att marknadsföra sig så, att jag skulle kunna få kompensation i efterhand. Just nu vet jag inte om jag orkar bråka.
 
M MsTake skrev:
Ja vill du få till en förändring så hade jag nog inte heller väntat till det är färdigbyggt, det kanske går att göra förändringar i planlösning om du lägger fram det redan nu.

Oklart vad ”passagen” utanför sovrum två är till för men t.ex. skulle sovrumsdörren kunna flyttas ut ett steg och göra rummet större.
Nä planlösningen går inte att ändra på nu. Och det är inte en förändring jag är ute efter, det förstår jag inte går. Utan mer vad som är "rätt" och ifall jag ev har rätt till typ lägre pris eller någon form av ersättning.
Men det är inte så att jag kommer gå på krigsstigen, mer att höra mig för vad som egentligen gäller.

Ang passagen, det har jag också tänkt på, det lilla utrymmet kunde de ha utnyttjat bättre. Kanske kan man använda det på något smart sätt... :thinking:
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du måste ju ändå vetat hur många m2 lägenheten var på totalt. Jag vet inte, men gissar på ca 30-35m2. Köper man en 4:a på så otroligt liten yta, kan man inte förvänta sig större rum.
Nä, hela lägenheten är 87 m2.
Bilden på ritningen är bara den delen där de två små rummen är. :)
 
BirgitS
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Så min tanke är väl att om rummet känns alldeles för litet och att det "egentligen" är fel av dem att marknadsföra sig så, att jag skulle kunna få kompensation i efterhand. Just nu vet jag inte om jag orkar bråka.
Hur litet det känns beror nog på hur mycket man försöker klämma in i rummet, försöker man få dit både säng och normalstort skrivbord så känns det nog både litet och trångt.

Nu är det ju ofta så att om man ska klaga så måste det ske när man får reda på att det finns något att klaga på och inte efter flera månader.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Ja det har jag också tänkt på, det lilla utrymmet kunde de ha utnyttjat bättre. Kanske kan man använda det på något smart sätt... :thinking:
Det kanske går att ha grunda hyllor i passagen, det ser ju ut som någon sorts nisch.
 
  • Gilla
m1cke83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.