Svärföräldrarna på besök i några dagar, så då går det lite fortare än när jag jobbar själv samtidigt som jag jagar en 1,5-åring…

Idag blev formen till slut färdigbyggd, alla skarvar i kantelementen fogskummade och golvvärmeförläggningen påbörjad.

Nybyggd form för betongplatta med isolering och påbörjad läggning av golvvärmerör utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min sexåring hjälpte till att spika cellplastspik:
Barn hjälper till att spika cellplastspik i byggprojekt för golvvärmeinstallation utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorrn borde jag hinna färdigt med golvvärmen samt börja med formen för kantbalkarna för carporten.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Det börjar närma sig. Formen är i princip färdig nu, golvvärmen är ihopkopplad och provtryckt. Imorrn ska jag åka och handla armering och sedan lägga den. Sedan ska jag ta hem ett gruslass till och motfylla…sedan är det klart för att gjuta!

Färdigställd betongform för gjutning med synlig golvvärme och omgivande grus på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Armeringsjärn och nät lagda. Körde med korta järn på näten istället för byglar. Har även tömt vattnet ur golvvärmen ifall minusgraderna kommer.

Fick även hem virket som ligger under presenningen i blivande carporten.
Armeringsjärn på byggplats, virke under blå presenning, grusgrund och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har byggt ett lock till golvrännan och gjutit fast den ca 1cm under golvnivå.
Armeringsjärn och nät på isolering för en framtida garageplatta med virke under presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag fått offert på betong från Swerock
Faktura för byggmaterial med specifikation av SWEEXP55 betong och tillägg, total summa inklusive moms 15,210 kr.

Hade bett om SKB men fick pris på S4, dvs halvflyt. De sa att de inte brukade köra SKB till garageplattor, men att det givetvis gick att leverera för 1570 exkl moms, dvs drygt 2000 kr mer i totalt.

Tänkte först att jag kör på enligt förslag men ju mer jag tänker på det desto drygare känns det med alla moment som tillkommer…så just nu lutar jag åt SKB.
Någon som har någon input i frågan?

Har preliminärbokat leverans nästa onsdag.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog övervägt att lägga avloppsrännan mer än 1cm under golvnivå. Det är en ganska stor yta som ska ha fall på en bilparkering och man vill inte få bakfall i några områden. I de garage jag byggt har jag lagt brunnar/rännor ca 3cm under golvnivå och det har blivit bra.

Angående betongen.
SKB brukar man inte glätta, vilket kan vara en stor nackdel på ett garagegolv. Personligen tycker jag att det är smidigt med ett förseglat betonggolv i ett garage, och för att få en fin och lättstädad yta så krävs då antingen en glättad eller slipad yta. Glättar man direkt vid gjutningen så slipper man jobbet och kostnaden med att slipa.
 
  • Gilla
Simper och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag skulle nog övervägt att lägga avloppsrännan mer än 1cm under golvnivå. Det är en ganska stor yta som ska ha fall på en bilparkering och man vill inte få bakfall i några områden. I de garage jag byggt har jag lagt brunnar/rännor ca 3cm under golvnivå och det har blivit bra.
Jag hör vad du säger, men det är för sent nu. Den är dock närmare 1,5 cm under golvnivå. Dessutom kommer det typ aldrig stå en bil i det här garaget, mest en massa verktyg och maskiner :rofl:
 
  • Gilla
h3nk3 och 1 till
  • Laddar…
Förberett det mesta inför gjutning på tisdag.

Armeringsnäten låg inte riktigt som jag ville mot kantelementen så jag 3d-printade några distanser för att lösa problemet:
3D-utskrift av distanser för armeringsnät liggande på ett glasbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en 3d-printad svart distans för armeringsnät vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-printad distans som håller armeringsnät mot kantelement inför betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag motfyllt formen nästan överallt, har lite småfix kvar imorrn. Eftersom jag bestämt mig för SKB så har jag sett över formen ännu en gång och tätat alla glipor större än nån mm med fogskum.
 
  • Byggarbetsplats med grundformar och armeringsnät täckt av blå presenning, en grävmaskin och motfyllnad med grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Hej och hå, imorrn kl 10 är det dags!

Har gått igenom gjutformen och kollat att den ser bra ut, vilket den gjorde. Fixerade golvvärmerören lite bättre samt tog 2st 2-tums järnrör á 1,3m och släggade ner i backen längst ut på kantbalken. Tänkte att det kan ju inte skada.

Sedan insåg jag att det är en dålig idé att gjuta igen bultskallarna till locket på avloppsrännan…så jag tillverkade 2 proppar och tryckte dit.
3D-utskriven grå propp i en hand, tillverkad för att täcka avloppsrännans bultskallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform med insatta järnrör och 3D-printade proppar till avloppsrännans bultskallar, före gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15 min från tanke till förverkligande…det är smidigt med 3d-skrivare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonas.hamidi och 8 till
  • Laddar…
Pust och stön, nu är det gjort.

Att lossa all betong och få en jämn platta var en baggis. Betongbilen var här i c:a 35 minuter. Sedan var det ett jäkla blaskande att få till fallet till golvrännan. Fick vänta längre än jag räknat med innan betongen brunnit tillräckligt för att inte rinna tillbaka, och det innebar att jag fick täcka ganska sent vilket gav en del krympsprickor.

Tror jag fick till det skapligt till slut, men jag måste nog slipa lite imorrn när det brunnit mer.

Tog bara bild innan jag började med golvrännan:
Nyligen gjuten betongplatta med formar och tom yta redo för golvränna, omgiven av byggmaterial och grått väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
h3nk3 och 7 till
  • Laddar…
Inspekterade fallet idag och det var helt ok. Det är en liten svacka till vänster men det ska nog gå att ordna i efterhand. Vattnet rinner ner i rännan iaf!

Nyutgjuten betongplatta med svacka till vänster, ränna och en röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan är också helt ok, lite mer betonghud och sprickor än när jag gjöt i källaren, men inget jag inte kan leva med.
 
  • Gilla
h3nk3 och 3 till
  • Laddar…
Bjussar på lite bilder jag tog med värmekameran nyss:

Plattan och ena kantbalken:
Värmekamerabild som visar en varm kantbalk och byggplatta med temperaturen 10,2 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattan när jag vikt undan plasten:
Värmekamerabild visar olika temperaturzoner på en byggplatta med 16,8 grader markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En plasttunna jag fyllde med överbliven betong:
Värmekamerabild av en plasttunna med överbliven betong, temperaturvisning på 15,2 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utetempen var 9 grader när bilderna togs.
 
  • Gilla
h3nk3 och 3 till
  • Laddar…
Kopplade ihop dagvattenledningarna från garaget till närmaste hörnet på huset.

Fram till det lodräta röret hade jag grävt tidigare och proppat igen.
Orange dagvattenledningar anslutna i en grävd ränna, som sträcker sig under marken i en trång utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare under altanen
Nygrävd dagvattenledning som går under en altan, synlig jordgrop och rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan vidare (sett från andra hållet)
En orange dagvattenledning i en snäv och djup grävd gräv, omgiven av jordväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan ihop med husets dagvattensystem som går iväg till en gammal tvåkammarbrunn som inte längre är i bruk.
Rostigt dagvattenrör i en smal, grävd rörgrav under en träkonstruktion, synligt grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt 8 meter långt och ca 1 meter djupt.

Dra åt helvete vilket jävla skitgöra säger jag bara. Fick ju nästan gräva liggande ett tag med en minimal spade för att det var så lågt. Sedan fick man brottas rejält med rören för att få ihop den i den minimala rörgraven…

Men nu är det gjort iaf! Somnar ovaggad ikväll.
 
  • Gilla
  • Wow
joakimbrodd och 10 till
  • Laddar…
Riktigt intressant tråd att följa, kör hårt. Har inget mer att tillägga förutom att grävandet såg mysigt ut
 
  • Gilla
relier och 1 till
  • Laddar…
Angående litet fall i garaget, jag tror inte du ska gråta över det om du inte regelbundet ska spola mycket vatten där inne.

jag har själv ordentligt fall i garaget och det är irriterande som fan att golvet inte är i våg när man gör annat än att blaska med vatten, vilket jag typiskt för utomhus ändå. Har faktiskt övervägt att flytspackla hela golvet plant med bara en liten lokal ränna i mitten med fall mot brunnen…..och sedan använda gummiraka vid behov.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Angående litet fall i garaget, jag tror inte du ska gråta över det om du inte regelbundet ska spola mycket vatten där inne.

jag har själv ordentligt fall i garaget och det är irriterande som fan att golvet inte är i våg när man gör annat än att blaska med vatten, vilket jag typiskt för utomhus ändå. Har faktiskt övervägt att flytspackla hela golvet plant med bara en liten lokal ränna i mitten med fall mot brunnen…..och sedan använda gummiraka vid behov.
Nä, jag kommer ytterst sällan blöta ner golvet, för det kommer bli mer verkstad än garage i praktiken.

Idag täckte jag av plattan och rev gjutformarna för kantbalken.
Nybyggd, jämn betongplatta för verkstad med gjutformar borttagna och kantbalk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd betongplatta med revna gjutformar för kantbalk på en byggarbetsplats, omgivet av trädgård och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattan ser överlag jämn och fin ut. Lite småsprickor etc, och en liten grop vid golvbrunnen men det duger helt klart till att börja med.

Sågade även till lite syllar och la på plats. Köpte en battericirkelsåg (Bosch GKS 18V-57G) och kommer nog använda den framför gersågen, smidigt att kunna kapa till direkt på virkeshögen.

Blev dock lite osäker på vars man skulle placera syllen, då fibercementskivan sticker upp några mm här och var på kantelementen. Det känns som att jag kommer krossa den med vikten från garaget om jag ställer syllen längst ut. Hittade dock en instruktion från Bewi som visade att centrumlast 30 mm av syllen skulle placeras 70mm från ytterkant. Eftersom jag har ~150mm virke så innebär ju det isåfall att syllen ska förskjutas 1cm in mot plattan och därmed är det frågetecknet uträtat!

Till veckan blir det att kapa till och börja spika ihop väggblock, hoppas sonen är väldigt trött efter förskolan så jag får något gjort :seenoevil:
 
  • Gilla
h3nk3 och 3 till
  • Laddar…
E
Om kantelementen sticker upp så går det att flexa ner väldigt enkelt. Placeringen av syllen styrs av måttet på bygglov om sånt finnes, eller åtminstone måtten på ritningarna. Spännande projekt, ska bli kul att följa.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.