H
Oklart om detta ska in i VVS eller här. Men jag menar på att detta är mer en teknikfråga än vattenfråga.

Jag har egen brunn med tillhörande pump som står i ett pumprum dvs det är Jet Pump som drar upp vatten via ledning (dryga 10m). Den fyller sedan min 100L hydrofor med hjälp av en tryckgivare. Går den under ~2 bar pumpar den upp till ~4 bar. Detta fungerar klockrent och har gjort i många år.

Problemet som uppstod häromnatten var att nivån i brunnen var så pass låg att den pumpade torrt ett par timmar = smält inrede. Detta har hänt vid ett tillfälle innan men då var det på dagen och jag hann få stopp på den. Brunnen fyller sig själv dagligen och jag har en extra anläggning som pumpar vatten till huvudbrunnen via manuell start av mig. Detta är i sig inga problem då det är väldigt ovanligt men det har hänt.

Det jag vill försöka åtgärda är att den inte går längre än t ex 10 minuter. Då vill jag att "något" ska säga "stopp, nu har pumpen gått på max i 5 minuter = onormalt och strömmen bryts". Normal pumptid är cirka 3-5 minuter beroende på om vattnet används under tiden (t ex dusch).

En tanke jag själv avfärdat är en nivågivare i brunnen som då säger till sidopumpen att pumpa. Jag undviker dock detta då jag vill ha koll på pumparna.
En annan tanke var att ha en nivågivare i brunnen som vid låg nivå bryter strömmen till stora Jet Pumpen men då det är nedgrävt kan jag inte dra kabel mellan.
Om pumpen hade överhettningsskydd hade det nog även löst ut, men det har den inte och ny pump undviker jag helst (reparerade denna för under 800kr). Ny pump med samma kapacitet (plus överhettning) kostar väldigt mycket.

Så till er som orkat läsa så långt:
Vet ni om det finns någon smart lösning t ex en timer som vid påslag av pump (genom tryckgivare) börjar en klocka. Går den längre än 10 min slår den av

eller...

Kanske en smart sensor som känner av att den förbrukat maximal watt för länge och stänger av.

eller...

Kanske en smart tryckgivare som har någon form av sensor inbyggd.

eller...

Kanske någon form av termostat som "klistras" på chassit till pumpen som känner av värmen, räcker med några få grader då den normalt sett är väldigt kall pga vattnet.

Någon som har sett liknande lösningar eller har en annan tanke?'

Edit: Det är en 3-fas pump

Tack!
 
Ett motorskydd hjälper ju inte i detta fallet, och borde redan finnas.
Beroende på hur det ser ut idag kan det lösas ganska enkelt, är pumpen styrd via en konktaktor med 230V manöverspänning?

Då kan ett multirelä kopplas parallellt med kontaktorns manöver och ställas på tillslagsfördröjning med lämplig tid. Koppla sedan kontaktorn via tidreläets C - NC.

https://www.automation24.se/analogt-flerfunktionellt-tidrelae-selec-600xu-a-1-cu
 
H
S stugfar skrev:
Är något på denna sida billigt nog? 407 kr?
[länk]
Bra priser! Men det finns givetvis ett motorskydd, men vad var din tanke med det dvs har du någon trick som skulle kunna åtgärda detta problem?
 
H
alm82 alm82 skrev:
Ett motorskydd hjälper ju inte i detta fallet, och borde redan finnas.
Beroende på hur det ser ut idag kan det lösas ganska enkelt, är pumpen styrd via en konktaktor med 230V manöverspänning?

Då kan ett multirelä kopplas parallellt med kontaktorns manöver och ställas på tillslagsfördröjning med lämplig tid. Koppla sedan kontaktorn via tidreläets C - NC.

[länk]
Absolut sitter det ett motorskydd!

Ditt tips skall undersökas, jag återkopplar till dig. Tack!!

funkar dessa till 3-fas förresten?
 
Redigerat:
alm82 alm82 skrev:
Ett motorskydd hjälper ju inte i detta fallet, och borde redan finnas.
Beroende på hur det ser ut idag kan det lösas ganska enkelt, är pumpen styrd via en konktaktor med 230V manöverspänning?

Då kan ett multirelä kopplas parallellt med kontaktorns manöver och ställas på tillslagsfördröjning med lämplig tid. Koppla sedan kontaktorn via tidreläets C - NC.

[länk]
Grundtanken dvs tidrelä är rätt men inkopplingen bör tänkas över igen. På det sättet startar det om igen direkt och skyddar inte mot lång gångtid.
 
H
GK100 GK100 skrev:
Grundtanken dvs tidrelä är rätt men inkopplingen bör tänkas över igen. På det sättet startar det om igen direkt och skyddar inte mot lång gångtid.
Det är också sant, så länge trycket är under brytnivå så kommer den stå öppen.
 
S
H Hybenos skrev:
Bra priser! Men det finns givetvis ett motorskydd, men vad var din tanke med det dvs har du någon trick som skulle kunna åtgärda detta problem?
Ursäkta, verkar inte bättre än att jag läste ditt informativa inlägg lite för snabbt.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H Hybenos skrev:
Det är också sant, så länge trycket är under brytnivå så kommer den stå öppen.
Du är nära en lösning bara att koppla på lite annat sätt. Har du redan kontaktorstyrning behöver du bara tidrelä och en brytande knapp. En liten box att montera det i också om det inte finns plats redan.
 
H
S stugfar skrev:
Ursäkta, verkar inte bättre än att jag läste ditt informativa inlägg lite för snabbt.
Ingen fara! det blev längre än vad jag först tänkte :D

Tack ändå!
 
S
H Hybenos skrev:
En annan tanke var att ha en nivågivare i brunnen som vid låg nivå bryter strömmen till stora Jet Pumpen men då det är nedgrävt kan jag inte dra kabel mellan.
Den här lösningen är väl standardlösningen. Skumt att det inte går.

Annars kanske det vore ett alternativ att mäta om hydroforen innehåller vatten..? https://www.m.nu/arduino-shields/ni...MI5tSKgfC2-gIV1PhRCh1KywIGEAQYFSABEgKLDfD_BwE
 
GK100 GK100 skrev:
Grundtanken dvs tidrelä är rätt men inkopplingen bör tänkas över igen. På det sättet startar det om igen direkt och skyddar inte mot lång gångtid.
Hur tänker du att det inte skyddar mot lång gångtid? Tidreläet kommer dra efter att manövern varit aktiv "för länge" och då bryta bort manövern till kontaktorn, detta håller i sig tills tidreläet nollställs vilket händer då manövern från tryckbrytaren går ner eller matningen bryts.
 
alm82 alm82 skrev:
Hur tänker du att det inte skyddar mot lång gångtid? Tidreläet kommer dra efter att manövern varit aktiv "för länge" och då bryta bort manövern till kontaktorn, detta håller i sig tills tidreläet nollställs vilket händer då manövern från tryckbrytaren går ner eller matningen bryts.
Det beror på om man som jag ev övertolkar det du skrev om parallellt med kontaktorns manöver. Jag förstår hur du menar men strikt manövrerar tryckstömbrytaren tidreläet som i sin tur kopplar manöver till kontaktorn.

Oavsett dessa petitesser är det vettigt att lägga en brytande knapp före tidreläet så TS kan "reseta" timeouten.
 
Ja det var lite otydligt i mitt första inlägg :)
Men en brytare innan är smart. Elkopplingsschema som visar manöver från tryckbrytare med tidrelä och befälkontaktor.
 
H
GK100 GK100 skrev:
Det beror på om man som jag ev övertolkar det du skrev om parallellt med kontaktorns manöver. Jag förstår hur du menar men strikt manövrerar tryckstömbrytaren tidreläet som i sin tur kopplar manöver till kontaktorn.

Oavsett dessa petitesser är det vettigt att lägga en brytande knapp före tidreläet så TS kan "reseta" timeouten.
alm82 alm82 skrev:
Ja det var lite otydligt i mitt första inlägg :)
Men en brytare innan är smart.[bild]
Detta börjar bli väldigt intressant! Växer mer och mer fram en plan för mig.

Ska titta lite på produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.