Läcker alltid lite lite grann luft genom gummit och med åren tar luften i bälgen slut. Dags att fylla på nytt och hoppas bälgen klarar det. Annars, det vanliga, nytt kärl.
 
alm82 alm82 skrev:
Är väl möjligt att luften läckt ut genom ventilen, prova att pumpa i lite luft.
Hur vet man hur mycket man ska pumpa in?

Vad kan det bero på tror du att pannan inte värmer upp vattnet i radiatorerna?
 
Redigerat:
En bra start är 0,5 bar.
Först skulle jag se till att det är luftat överallt, när du luftar sjunker trycket så du måste ner och fylla på mer vatten. Med tanke på att din tryckmätare verkar lite sådär kan det vara bra att knacka på den lite så den inte fastnat igen.

Kolla så du har cirkulation, går cirkulationspumpen? Man kan t.ex prova att stänga en ventil mot radiatorerna långsamt, då brukar man höra att vattnet strömmar förbi

Men steg ett är nog att fixa expansionskärlet, annars har du ett stumt system och trycket stiger/sjunker väldigt snabbt.
 
Förtrycket i gummibälgen ska vara 0,5 bar med tomt kärl. Håll en luftningsventil öppen så panntrycket är 0 bar samtidigt som förtrycket är 0,5 bar.
 
alm82 alm82 skrev:
Kolla så du har cirkulation, går cirkulationspumpen?
Cirkulationspumpen låter som att den är igång ja.

Har lagt pannan på manuellt läge enligt en manual som en nödlösning i väntan på att jag kan ta mig an expansionskärlet. Verkar inte göra nån skillnad än så länge i alla fall.
 
8Bald 8Bald skrev:
Gått en timme sen jag höjde temperaturen hemma. Ingen skillnad. Elementrören är kalla. Kanske tar lite längre tid innan det kommer igång?

Varmvatten finns det i alla fall så den delen är det inga problem med.
Det borde inte ta så lång tid, är det kallt i elementen närmast pannan också? Försök kolla om cirkulationspumpen är igång, den brukar vibrera svagt om man håller handen mot den.
 
D Dublin skrev:
Det borde inte ta så lång tid, är det kallt i elementen närmast pannan också? Försök kolla om cirkulationspumpen är igång, den brukar vibrera svagt om man håller handen mot den.
Japp, elementen närmast pannan också. Cirkulationspumpen fungerar. Svag vibration som du säger.
 
Kontrollera om överhettningskyddet har löst ut. En gammal elpanna kan ha avbrott på olika ställen som kontaktdon, kopplingsplingar, avskavda kablar m m som gör att den inte värmer. Jag nämnde kontaktorer tidigare men alla tre går inte sönder samtidigt. Det kan vara så att två hade gott sönder tidigare och den tredje och sista fungerande gick sönder nyss. Bara spekulationer såklart. Bäst är om någon som har kunskap om el och vvs kan titta över pannan.
 
T TommyC skrev:
Kontrollera om överhettningskyddet har löst ut. En gammal elpanna kan ha avbrott på olika ställen som kontaktdon, kopplingsplingar, avskavda kablar m m som gör att den inte värmer. Jag nämnde kontaktorer tidigare men alla tre går inte sönder samtidigt. Det kan vara så att två hade gott sönder tidigare och den tredje och sista fungerande gick sönder nyss. Bara spekulationer såklart. Bäst är om någon som har kunskap om el och vvs kan titta över pannan.
Då borde TS inte ha varmvatten.
 
8Bald 8Bald skrev:
Japp, elementen närmast pannan också. Cirkulationspumpen fungerar. Svag vibration som du säger.
Hur mycket värme som fördelas ut i elementen styrs av en shunt. I ditt fall är det nog i den metallfärgade burken i mitten av bilden. Antagligen är det någon typ av automatisk shut då det går ut en sladd från lådan. Var leder sladden? Finns det någon inställning du kan göra?
 
D Dublin skrev:
Då borde TS inte ha varmvatten.
Nej, inte om det är samma kontaktorer och doppvärmare som värmer. Något med shunten som nämnts eller styrningen av shunten. I kopplingsschemat på sidan 6 i pdf-filen som länkades ovan finns ett antal givare som kanske kan ställa till det om någon är glapp? Gå även igenom kapitlet Felsökningsanvisning sist i manualen.
 
D Dublin skrev:
Hur mycket värme som fördelas ut i elementen styrs av en shunt. I ditt fall är det nog i den metallfärgade burken i mitten av bilden. Antagligen är det någon typ av automatisk shut då det går ut en sladd från lådan. Var leder sladden? Finns det någon inställning du kan göra?
Burken där är till för att ställa om från auto till manuellt.
 
Den där pannan har nog ingen shunt utan använder växelventilen som syns mitt på bilden och växlar mellan att värma radiatorer och varmvatten, växelventilen ser lite rostig och härlig ut så kanske värt att kolla närmare på.
 
alm82 alm82 skrev:
Den där pannan har nog ingen shunt utan använder växelventilen som syns mitt på bilden och växlar mellan att värma radiatorer och varmvatten, växelventilen ser lite rostig och härlig ut så kanske värt att kolla närmare på.
Växelventilen provade jag med igår. Ändrade pannan till manuell och därefter ändrade jag till manuellt på växelventilen. Pratade nyss med en VVS:are som sa att det borde ha hjälpt.

För övrigt har jag nog ringt runt till tjugo olika VVS firmor, alla har fullt upp. Många som bytar värmesystem i dagsläget pga elpriserna.
 
Om du är det minsta intresserad av att lära dig så rekommenderar jag att du lär dig hur värmesystemet i huset fungerar. Man har stor nytta av att förstå hur saker fungerar och sparar dessutom mycket pengar. Att köpa hantverkartjänster i Sverige idag är ofta väldigt svårt och resultatet blir inte sällan både massor av problem och dyrbart. Vill eller kan du inte lägga den tiden så fråga runt bland grannarna om deras erfarenheter av olika företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.