D Dublin skrev:
Nej, nu tror jag du är fel ute. Någonstans mellan vattenledningen och radiatorsystemet måste det finnas en kran som du kan vrida på för att fylla på radiatorsystemet med mer vatten. Det bör vara ett rör med ett vred på. Jag ser inte direkt på bilden, men det borde vara i pannan eller i direkt anslutning till den i alla fall.
D Dublin skrev:
Jag ser inte direkt på bilden, men det borde vara i pannan eller i direkt anslutning till den i alla fall.
Du är rätt på det. Jag vrider på vreden på bilden nedan, vattnet tappas upp i hinken på bild 2 som sedan åker ner i ett rör.
 
  • Vattenkran med svart vred märkt "kallvatten" på en gammal varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vattenkran vrids öppen för att fylla en hink under en uppsättning rörledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8Bald 8Bald skrev:
Du är rätt på det. Jag vrider på vreden på bilden nedan, vattnet tappas upp i hinken på bild 2 som sedan åker ner i ett rör.
Nu får nån som är mer hemma på detta gärna rätta mig ... men jag tror att den ratten tömmer systemet
Den borde vara ratten rakt ovanför om jag ska gissa
 
8Bald 8Bald skrev:
Du är rätt på det. Jag vrider på vreden på bilden nedan, vattnet tappas upp i hinken på bild 2 som sedan åker ner i ett rör.
Det där är en säkerhetsventil. Det du ska hitta är påfyllningsventilen. Kolla manualen för den här autoterm pannan (dock inte säker på att det är exakt samma som din), sidan 5, nummer 8 i bilden.
https://500120.com/wp-content/uploads/2015/02/Autoterm-C-200.pdf
 
Gul cirkel tror jag att det är som är påfyllningen

Värmepannrum med rör, pump och mätare, gul cirkel markerar påfyllningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MrDizzy skrev:
Gul cirkel tror jag att det är som är påfyllningen

[bild]
Jepp, det ser rimligt ut.
 
Ja, det verkar det vara när jag kikar i manualen också. Såklart sitter den fast rejält! Jag försöker lite försiktigt och lugnt och ser om den ger vika. Jag återkommer.
 
Det pös ut rejält när jag vred om på vreden ovanför, därefter fylldes det på med vatten i "hinken" och mätaren står nu på 1. Pannan har tystat ner sig rejält nu. Såhär tyst har det inte varit under hela dagen. Så mätaren måste som redan nämnt varit låst på 1 när den egentligen var 0, därefter hoppade den rätt när luckan öppnades.
 
För tidigt att jubla men pannan låter som den ska i alla fall, så tack för er hjälp.
 
Men nu måste du går runt och lufta alla element för du har säkert en massa luft i systemet. När du gjort det behöver du fylla på mer vatten, så kan du få hålla på i några omgångar beroende på hur mycket luft som finns i systemet.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men nu måste du går runt och lufta alla element för du har säkert en massa luft i systemet. När du gjort det behöver du fylla på mer vatten, så kan du få hålla på i några omgångar beroende på hur mycket luft som finns i systemet.
Är redan på det. Vatten kommer ut ur elementen på ovanvåningen numera i alla fall där det tidigare bara kom ut luft.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Du skulle passa på att kolla så det finns luft i expansionskärlet, vanligt att gummiblåsan går sönder.

Vid markeringen finns en "bilventil", trycker du in piggen ska det komma luft. Om det kommer vatten är den trasig

Expansionskärl med röd markering vid bilventilen för att kontrollera lufttryck i systemet.
 
alm82 alm82 skrev:
Du skulle passa på att kolla så det finns luft i expansionskärlet, vanligt att gummiblåsan går sönder.

Vid markeringen finns en "bilventil", trycker du in piggen ska det komma luft. Om det kommer vatten är den trasig

[bild]
Hej, varken luft/vatten kommer ut. Är det möjligt?
 
Gått en timme sen jag höjde temperaturen hemma. Ingen skillnad. Elementrören är kalla. Kanske tar lite längre tid innan det kommer igång?

Varmvatten finns det i alla fall så den delen är det inga problem med.
 
Är väl möjligt att luften läckt ut genom ventilen, prova att pumpa i lite luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.