Hej,

För kännedom besitter jag noll kunskap om sånt här så skriv gärna som om jag vore ett barn hehe.

Flyttade till hus förra året. Här har vi vattenburen värme med en 40 år gammal elpanna.

Imorse har elpannan börjat brumma. Låter som en stillastående moped. Det kommer i omgångar. Trycket är som den ska, men när jag öppnade luckan till pannan för att lokalisera ljudet så hoppade mätaren till och gick ner till noll av till synes bara genom att öppna luckan till elpannan något hastigt. Fyllde på lite vatten men mätaren står kvar på noll.

Jag höjde temperaturen för att se om elpannan klarar av att värma för elementen är iskalla. Min inomhusmätare visar på samma temperatur, 20 grader.

Mina frågor är:
1: Vad kan ljudet bero på tror ni?
2: Det verkar som att elpannan inte fungerar med tanke på att värmen inte ökade när jag höjde temperaturen. Ändå har vi någorlunda behagliga 20 grader inomhus. Hur?
3: Kan man fixa mätaren till lufttrycket? Nu är det nog inget problem med trycket även om den är på noll, men jag vill ju gärna veta OM trycket blr ett problem i framtiden och om mätaren alltid står på noll vet jag ju inte.

Tack på förhand.
 
8Bald 8Bald skrev:
Hej,

För kännedom besitter jag noll kunskap om sånt här så skriv gärna som om jag vore ett barn hehe.

Flyttade till hus förra året. Här har vi vattenburen värme med en 40 år gammal elpanna.

Imorse har elpannan börjat brumma. Låter som en stillastående moped. Det kommer i omgångar. Trycket är som den ska, men när jag öppnade luckan till pannan för att lokalisera ljudet så hoppade mätaren till och gick ner till noll av till synes bara genom att öppna luckan till elpannan något hastigt. Fyllde på lite vatten men mätaren står kvar på noll.

Jag höjde temperaturen för att se om elpannan klarar av att värma för elementen är iskalla. Min inomhusmätare visar på samma temperatur, 20 grader.

Mina frågor är:
1: Vad kan ljudet bero på tror ni?
2: Det verkar som att elpannan inte fungerar med tanke på att värmen inte ökade när jag höjde temperaturen. Ändå har vi någorlunda behagliga 20 grader inomhus. Hur?
3: Kan man fixa mätaren till lufttrycket? Nu är det nog inget problem med trycket även om den är på noll, men jag vill ju gärna veta OM trycket blr ett problem i framtiden och om mätaren alltid står på noll vet jag ju inte.

Tack på förhand.
Välkommen till forumet! Jag har inga snabba svar men det kommer säkert från andra här - men lägg gärna upp några bilder, både på mätaren och på pannan så man kan se hur anläggningen ser ut och skriv gärna vad det är för modell på panna också, så kan säkert få mer specifika svar.
 
Spela gärna in en kort videosekvens och lägg upp här så vi andra kan höra hur pannan låter. Luftbubblor?

Nu är det fortfarande så milt ute att det räcker med väldigt svag värme, som inte känns, från pannan för att hålla 20 grader inne.

Trycket bör ligga runt 1 bar om allt fungerar som det ska. Är det noll så är något fel.
 
Här är en videosnutt
 
  • Gilla
Lars Petter Gulbrandsen och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att en eller flera kontaktorer är utslitna och behöver bytas. Kontaktorer är lite kraftigare reläer för tre faser är en förenklad beskrivning. Har elpannan tre värmepatroner för olika effekter så sitter det en kontaktor till varje värmepatron (kallas även doppvärmare). Har du någon vattenläcka som gör att tryckmätaren går till noll? Det kanske finns en tryckmätare på expansionskärlet och en på elpannan. Vad är det för fabrikat och modell på elpannan? Det kan finnas ett övertemperaturskydd som har löst ut. Går i så fall att återställa. Kolla först säkringarna till elpannan. Tre faser med en säkring per fas brukar det vara.
 
Ljudet skulle kunna vara pumpen som går torr, jag bara gissar, har aldrig hört en cirkulationspump gå torr.
 
Står det fabrikat och beteckning på panelen i mitten? Den är för stor för att bara vara en elpanna. Kanske sitter ihop med varmvattenberedare.
 
Märket är Autoterm, mer än så framgår inte. Ja, det är även en varmvattenberedare. Jag tror alltså inte att trycket är på noll, den låg på strax över ett tidigare under dagen, men när jag lyfte upp luckan för att höra efter ljudet så såg jag att trycket låg på cirka 0,25, sen när jag satte tillbaks luckan så hoppade den till 0. Jag tror att det blev något galet med mätaren när jag öppnade/stängde. Den är som sagt 40 år gammal.

Ser ingen vattenläcka heller.
 
Om det är pumpen som låter illa så stäng av pannan. Om pumpen går torr så tar den skada. Det bör finnas en kran som öppnas för att fylla på vatten och öka trycket. Bra om det finns minst en tryckmätare som fungerar. Det ska finnas en säkerhetsventil som öppnas om trycket blir för högt. På säkerhetsventilen finns en ratt som används för att testa att ventilen kan öppna. Prova den innan du fyller för mycket vatten.
 
Du kan ju också prova att lufta ett element som ligger långt från och högre upp än pannan ... om det inte kommer nåt vatten alls tyder det på att det saknas vatten i systemet.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Om det är pumpen som låter illa så stäng av pannan. Om pumpen går torr så tar den skada. Det bör finnas en kran som öppnas för att fylla på vatten och öka trycket. Bra om det finns minst en tryckmätare som fungerar. Det ska finnas en säkerhetsventil som öppnas om trycket blir för högt. På säkerhetsventilen finns en ratt som används för att testa att ventilen kan öppna. Prova den innan du fyller för mycket vatten.
Kan du guida mig möjligtvis? Här är en bild hur det ser ut.
 
  • Öppet värmesystemskåp med synliga rör, mätare och en cirkulationspump i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dublin skrev:
Du kan ju också prova att lufta ett element som ligger långt från och högre upp än pannan ... om det inte kommer nåt vatten alls tyder det på att det saknas vatten i systemet.
Jag provade initialt ett element på nedanvåningen där pannan sitter och där kom vattnet ut som den skulle. Gick precis upp och där pyser bara luft ut, inget annat :(
 
8Bald 8Bald skrev:
Jag provade initialt ett element på nedanvåningen där pannan sitter och där kom vattnet ut som den skulle. Gick precis upp och där pyser bara luft ut, inget annat :(
Det talar nog mer för att visaren på mätaren fastnat i för högt läge och sen lossnade och hoppade rätt när du öppnade dörren...
 
D Dublin skrev:
Det talar nog mer för att visaren på mätaren fastnat i för högt läge och sen lossnade och hoppade rätt när du öppnade dörren...
Möjligtvis. Jag har redan hällt på vatten för att fylla upp "hinken" undertill. Det går nog in minst en halvliter där. Svårt att veta hur mycket man ska fylla på när mätaren inte reagerar vid påfyllning. Vågar man mer tro?
 
8Bald 8Bald skrev:
Möjligtvis. Jag har redan hällt på vatten för att fylla upp "hinken" undertill. Svårt att veta hur mycket man ska fylla på när mätaren inte reagerar vid påfyllning. Vågar man mer tro?
Nej, nu tror jag du är fel ute. Någonstans mellan vattenledningen och radiatorsystemet måste det finnas en kran som du kan vrida på för att fylla på radiatorsystemet med mer vatten. Det bör vara ett rör med ett vred på. Jag ser inte direkt på bilden, men det borde vara i pannan eller i direkt anslutning till den i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.