Nissens Nissens skrev:
Så i din värld är det inget konstigt alls att grannen satt upp ett plank på det viset?

Hade jag varit TS så hade jag definitivt velat bli av med det.
Det står på grannens tomt och grannen betalar. Jag hade definitivt inte haft nåt mot det, tvärtom!
 
C
Leif-Olof Leif-Olof skrev:
Håller helt med. I en BRF äger man en andel i föreningen som ger en borätt i lägenheten eller radhuset. Det är BRFen som äger marken och byggnaderna och alltså de som måste söka bygglov.
I vilket fall krävs föreningens indirekta eller direkta medgivande.
Men formellt sätt måste man inte vara fastighetsägare för att söka bygglov. Det är nog inte helt ovanligt att en fastighetsägare låter en bostadsrättsinnehavare eller hyresgäst själv sköta bygglovet för en grej som inte ligger direkt i fastighetsägarens intresse.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men formellt sätt måste man inte vara fastighetsägare för att söka bygglov. Det är nog inte helt ovanligt att en fastighetsägare låter en bostadsrättsinnehavare eller hyresgäst själv sköta bygglovet för en grej som inte ligger direkt i fastighetsägarens intresse.
Precis, man kan söka bygglov på annans mark, man måste inte själv vara ägare. Brukar i praktiken gälla hyresgäster eller brf-medlemmar som vill göra något på tomten de bor på och använder. Kommunen kan vilja ha in ett nyttjanderättskontrakt för att ge startbesked. Men själva lovet kan du rent hypotetiskt söka och få igenom för kungens trädgård eller vilken mark som helst utan att ägaren är tillfrågad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, finns inget krav på medgivande för att söka och få ett bygglov på annans mark. Lovet ger ju i sig ingen rätt att bygga på annans mark utan är enbart en prövning om åtgärden är förenlig med PBL. (Bygglov borde nog döpas om till "PBL-prövning" för att förvirringen kring detta ska minska.)
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.

När min granne bad om mitt tillstånd att bygga ut sin altan så den hamnade någon meter från min husvägg ( kedjehus ) så accepterade jag det ( väggen har bara två små fönster från badrummmet o gästtoan men det är delvis insyn mot min altan och tomt ) på villkoret att han byggde ett plank så jag slapp insyn helt och hållet från deras sida.Helt perfekt = båda parter nöjda. Har aldrig förstått vitsen med att sitta och glo på vad grannarna sysslar med på sina tomter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
X
Är det kameror också sade du?
Dessa får enbart filma egna tomten. Inte en millimeter utanför. Annars fall för IMY
 
  • Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
Leif-Olof Leif-Olof skrev:
Känns som att svaret står här - be Bostadsrättsföreningen om hjälp och se om de kan driva ärendet åt dig.
Det är ingen BRF. Varje radhus har egen tomt.
 
K kardborren skrev:
Det är ingen BRF. Varje radhus har egen tomt.
Lite otydlig info från TS, det talas om "föreningen" och att denna haft åsikter om planket och sagt att det inte är tillåtet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr kan jag inte assistera med denna begäran.
 
K kardborren skrev:
[bild]
Jo men det kan ju gälla bara huset, är ju inte alltid friköpt tomt.

Att föreningen haft synpunkter på planket tycker jag talar för att marken ägs av föreningen.
 
Förmodligen är det en samfällighetsförening…
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jo men det kan ju gälla bara huset, är ju inte alltid friköpt tomt.

Att föreningen haft synpunkter på planket tycker jag talar för att marken ägs av föreningen.
Det är friköpt tomt.
 
Så man kan sammanfatta som följer:
1. Radhus med friköpt tomt
2. Det finns en samfällighetsförening som antagligen inte ens har med saken att göra om nu inte planket dessutom går ut på någon av samfälligheten ägd annan mark t ex mot vägmark
3. INGET av rekvisiten för byggloivsfritt plank är uppfyllt. Det är högre än 1,80 OCH längre än 3,6m OCH närmare än 4,5m.
4. Det är dessutom fruktansvärt fult och skapar rena rama fängelserastgården av den lilla radhustomten. Alltså finns en uppenbar risk att en framtida eventuell köpare av TS hus skulle vända redan innan visningen. De här som tycker planket är snyggt kan rimligen inte vara i majoritet bland tänkta framtida köpare.

Således finns det inget annat val än att anmäla planket.
En rimlig kompromiss hade varit att komma överens om att bygga ut ett typ 2-3m långt 1,80 "dubbel"plank som alltså ser identiskt ut från båda sidor i tomtgräns som insynsskydd (Även om kompromiss antagligen inte är grannens starka sida) Typ: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Således finns det inget annat val än att anmäla planket.
En rimlig kompromiss hade varit att komma överens om att bygga ut ett typ 2-3m långt 1,80 "dubbel"plank som alltså ser identiskt ut från båda sidor i tomtgräns som insynsskydd (Även om kompromiss antagligen inte är grannens starka sida) Typ: [länk]
Jag skulle nog istället få grannen att bygga om det till under 180 cm över mark samt inom 3,6 m från huset och sen ge ett grannemedgivande för en sådan skyddad uteplats som är bygglovsfri inom 4,5 m från gränsen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tror du att kommunerna bryter mot lagen?
Det vore i så fall inte första gången.

Nissens Nissens skrev:
Antingen har du eller Stockholm stad fel..
Jag sätter mina pengar på en tredje part. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.