R Rebeller skrev:
Fortfarande för varmt i huset (23 grader vid 08:15), ska ställa ner tempen i eftermiddag. Ska jag justera kurvan eller ska jag ställa ner temperaturen på något annat sätt?
Om värmen har legat bra under årets olika årstider så är det förskjutning av kurvan du ska göra.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om värmen har legat bra under årets olika årstider så är det förskjutning av kurvan du ska göra.
Ställt in huskurvan på 44• med 4• justering (det var 4•justering innan när huskurvan var 50•) idag vid lunch.

Hur vet man om/när systemet är ”i synk”? Hur lång tid tar det? 22 grader inne nu…
 
Ändra bara justeringen, kurvan är det fel årstid för att ändra. Ändrar man båda är det lätt att tappa bort sig.

För att se om det är i synk kollar man innetempen när det är c:a -5, 0 och +5 ute. Eller åtminstone 3 punkter runt nollan. Är det lagom vid noll men för kallt vid -5 och för varmt vid +5 ska lutningen ökas. Och tvärtom.
 
Hej på er,
Jag har kanske begränsad tankekapacitet, men jag tycker inte det var helt lätt att knappa in tiderna för nattsänkning i vår famla Eco-el (2004). Är det någon vänlig själ som kan säga om dessa inställningar innebär att vi har "vanlig" värme hela söndagen och natten mot måndag. Sedan sänks temperaturen från kl 07 till kl 17, då det blir "vanlig" värme igen.
(det där med kurvorna tar jag vid ett annat tillfälle :D)
 
  • Display på en värmeregulator som visar texten "TIDER SÖNDAG F 0 T 24 --- T---" och symboler för inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en Eco-el termostat som visar tider för nattsänkning med texten "TIDER MÅNDAG F 07 T 17 T 24".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D David_Malmö skrev:
Hej på er,
Jag har kanske begränsad tankekapacitet, men jag tycker inte det var helt lätt att knappa in tiderna för nattsänkning i vår famla Eco-el (2004). Är det någon vänlig själ som kan säga om dessa inställningar innebär att vi har "vanlig" värme hela söndagen och natten mot måndag. Sedan sänks temperaturen från kl 07 till kl 17, då det blir "vanlig" värme igen.
(det där med kurvorna tar jag vid ett annat tillfälle :D)
CTC tänker ur nattsäkningens perspektiv, dvs det är normaltillståndet.
F: anger det klocklsag när du slår från (av) nattsänkningen, och T: är då den återställs.
Obervera att har du någon T: på någon dag så gäller den ända till dess att det kommer ett F: - dvs:
Må F: 7 T: 12
ger i princip en hel veckas nattsänkning, med 5h värme på måndag förmiddag...

Om du i dina bildexempel inte har satt några tider övriga dagar, så är det alltså måndagens sista T: som fortsätter gälla hela vägen fram till kommande söndag.
 
Redigerat:
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
CTC tänker ur nattsäkningens perspektiv, dvs det är normaltillståndet.
F: anger det klocklsag när du slår från (av) nattsänkningen, och T: är då den återställs.
Obervera att har du någon T: på någon dag så gäller den ända till dess att det kommer ett F: - dvs:
Må F: 7 T: 12
ger i princip en hel veckas nattsänkning, med 5h värme på måndag förmiddag...

Om du i dina bildexempel inte har satt några tider övriga dagar, så är det alltså måndagens sista T: som fortsätter gälla hela vägen fram till kommande söndag.
Hej,
Tack för svaret.
Ja, jag har ställt in samma tider som måndagen för tis-fred. Det verkar som att jag förstått logiken rätt i alla fall.
/David
 
Uppdatering.

Min panna har varit felinställd utav bara He**e (under alla 7 år som vi bott i huset)! Sjukt irriterande och och väldigt drygt. Speciellt då vi har haft folk hemma som bytt grejer. Då tänker man att dom kanske skulle knappa igenom inställningarna. Men icke...

Senaste dagarnas förbrukning:
Onsdag: 24,7 kWh
Torsdag: 23,94 kWh
Fredag: 18,9 kWh
Lördag: 19,05 kWh
Söndag:18,44 kWh
Totalt: 105,03kWh (~21kWh/dag)


I jämförelse samma period förra året
Hade i och för sig ett spabad inkopplat under denna perioden...
Onsdag: 40,6 kWh
Torsdag: 37,22 kWh
Fredag: 30,0 kWh
Lördag: 35,29 kWh
Söndag: 36,99 kWh
Totalt: 180,10kWh (~36kWh/dag)

Elpatronen har kickat in så galet mycket.
 
Jag blir galen.
Förbrukningen är nu bra. Meeen har inte tillräckligt varmvatten…
Varför är hetgasen så låg? Behöver jag justera och isf hur gör jag.
Värmepumpens kontrollpanel visar aktuell driftinformation med temperaturvärden för utlopp, framledning och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpens kontrollpanel med driftinformation på displayen och knappar för inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en värmepump med text och statusindikatorer samt justeringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpens display visar driftinformation med total drifttid och högsta framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rebeller skrev:
Jag blir galen.
Förbrukningen är nu bra. Meeen har inte tillräckligt varmvatten…
Varför är hetgasen så låg? Behöver jag justera och isf hur gör jag.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det är nackdelen att du får mindre varmvatten när du sänker tempen i övre pannan. Här verkar du kört extra varmvatten då övre pannan ligger på 57 grader?
Hetgasen är låg då kompressorn inte är igång
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Det är nackdelen att du får mindre varmvatten när du sänker tempen i övre pannan. Här verkar du kört extra varmvatten då övre pannan ligger på 57 grader?
Hetgasen är låg då kompressorn inte är igång
Sweet, då får jag höja tempen i den övre…

Är det ”dåligt” med för lågt värde på hetgasen?

Tack!
 
R Rebeller skrev:
hahahaha, ja. Men det var enda sättet att kolla…Mitt hus är begagnat, så gubben kanske murade in givaren… ‍♂️

men nej, det är ingen givare eller ecoPart kopplad….

blir spännande att se förbrukningen 00-08.

nu har jag även satt igång en brasa som ser till att vardagsrummet blir ordentligt varmt, har även installerat en värmeflyttare till de kallare rummen…
Vilken värmeförflyttare har du? Är du nöjd?
 
V Villa1949 skrev:
Vilken värmeförflyttare har du? Är du nöjd?
Jag har en Fresh Intellivent Celcius.
https://www.hornbach.se/shop/Varmeflyttare-FRESH-Intellivent-Celsius/8494639/artikel-detaljer.html
Njae, den gör jobbet men är inte riktigt nöjd med funktionaliteten.

Den startar automatiskt vid en viss temperatur, precis som den ska. Den tempen kan man ställa in.
Men sen stängs den inte av automatiskt. Jag har felsökt och meckat med den som en galning. Har till och med fått den utbytt då representanten på Fresh som jag pratade med sa att den ska stängas av automatiskt. Men icke.

Jag har nu kopplat en Kogeek (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4650417) till den som jag kopplat till mitt HomeKit. Där sätter jag igång den när jag börjar elda och sedan stänger av den vi appen innan jag går och lägger mig. Inte perfekt på något sätt, men det funkar.

Själva värmeflyttarfunktionen fungerar toppen! haha

/ C

V Villa1949 skrev:
Vilken värmeförflyttare har du? Är du nöjd?
 
R Rebeller skrev:
Jag har en Fresh Intellivent Celcius.
[länk]
Njae, den gör jobbet men är inte riktigt nöjd med funktionaliteten.

Den startar automatiskt vid en viss temperatur, precis som den ska. Den tempen kan man ställa in.
Men sen stängs den inte av automatiskt. Jag har felsökt och meckat med den som en galning. Har till och med fått den utbytt då representanten på Fresh som jag pratade med sa att den ska stängas av automatiskt. Men icke.

Jag har nu kopplat en Kogeek ([länk]) till den som jag kopplat till mitt HomeKit. Där sätter jag igång den när jag börjar elda och sedan stänger av den vi appen innan jag går och lägger mig. Inte perfekt på något sätt, men det funkar.

Själva värmeflyttarfunktionen fungerar toppen! haha

/ C
Tack för detaljerad recension det verkar vara ett återkommande problem bland alla med kamin att få ut värmen till mer än ett rum.
 
  • Gilla
Rebeller
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Tack för detaljerad recension det verkar vara ett återkommande problem bland alla med kamin att få ut värmen till mer än ett rum.
Vassegod.

Alltså egentligen är det inget problem att flytta värmen. Det är mest lite småirriterande att den inte stänger av sig automatiskt när temperaturen i rummet är "normal" igen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.