F
Viktor.J Viktor.J skrev:
haha det är alltså ”gripa efter halmstrån” som ska in på lodrät rad 4. Det är ganska uppenbart att du inte ved vad du pratar om, men det är som det brukar, då får man veva med det lilla man har. Jag får inte ut något av att diskutera med dig så jag lämnar ”diskussionen” här och återkommer när det finns någon som kan erbjuda lite substans.
Fan, det är som om jag hade kunnat skriva exakt samma inlägg postat till dig. Uppenbarligen har vi nått nån form av konsensus där.
 
F
M mortimer skrev:
Det är ju långt ifrån vad som offereras idag på de flesta (alla?) håll för en färdig anläggning. Förmodar du haft din anläggning ett antal år ?
Haft min i tre år. 10300kr/kWh fick jag då offerter på efter ROT och bidrag för 12kWp. Valde då att lösa det på annat sätt med lösa delar. Det går att göra nu med men det är visst krångel och lite kreativitet krävs. Beroende på elektrikerkostnad så skulle det gå att lösa för under 9000kr/kWp beroende på anläggningsstorlek.
 
F fsn skrev:
Haft min i tre år. 10300kr/kWh fick jag då offerter på efter ROT och bidrag för 12kWp. Valde då att lösa det på annat sätt med lösa delar. Det går att göra nu med men det är visst krångel och lite kreativitet krävs. Beroende på elektrikerkostnad så skulle det gå att lösa för under 9000kr/kWp beroende på anläggningsstorlek.
Kräver att nan gör allt själv och kan köpa material också hos grossist?
 
F
M mortimer skrev:
Kräver att nan gör allt själv och kan köpa material också hos grossist?
man behöver ha goda kontakter med en elektriker som står för installationen. Sen underlättar det med en egen firma som köper in materialet, med fördel utomlands från ett land med mindre statliga bidrag. Sen tar firman in elektrkern som UE och du dealar med elektrikern så du ingår i egenkontrollplanen. Sen hur mycket du gör själv är bara en kostnadsfråga men sätta upp rails, slipa ur pannor, dra kabelrör och DC kabel, göra genomföringar skruva upp paneler och skruva upp en tung växelriktare är sånt man absolut man kan göra om man har lite koll. Själva projekteringen är också nåt man löser om man läser på lite. Där har du troligtvis 9000kr/kWp vid en 13-15kWp anläggning.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Sant, jag jobbar vanligen med MWh eller GWh så det blir lätt fel för mig med småvolymer :)
Nu var ju detta just MWh (som du vanligen jobbar med) så förklaringen är lam.
 
F fsn skrev:
Nu var ju detta just MWh (som du vanligen jobbar med) så förklaringen är lam.
Nu tror jag alla utom du själv inser att du börjar bli löjlig.
 
F fsn skrev:
man behöver ha goda kontakter med en elektriker som står för installationen. Sen underlättar det med en egen firma som köper in materialet, med fördel utomlands från ett land med mindre statliga bidrag. Sen tar firman in elektrkern som UE och du dealar med elektrikern så du ingår i egenkontrollplanen. Sen hur mycket du gör själv är bara en kostnadsfråga men sätta upp rails, slipa ur pannor, dra kabelrör och DC kabel, göra genomföringar skruva upp paneler och skruva upp en tung växelriktare är sånt man absolut man kan göra om man har lite koll. Själva projekteringen är också nåt man löser om man läser på lite. Där har du troligtvis 9000kr/kWp vid en 13-15kWp anläggning.
Det här är nog allt mer än vad gemene man eller kvinna har, så den taktiken går bort för de flesta.
Men kul att läsa att möjligheterna finns.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu tror jag alla utom du själv inser att du börjar bli löjlig.
Sa han som bevisligen har rätt kass koll på solceller rent generellt men som har rätt fasta principer på hur och vad man kan spara pengar på.
 
F
M mortimer skrev:
Det här är nog allt mer än vad gemene man eller kvinna har, så den taktiken går bort för de flesta.
Men kul att läsa att möjligheterna finns.
man kan ofta mer än man tror. Det bästa vore att slå sig ihop 3-5st och se vad man kan göra. Det blir samtidigt mer attraktivt för en elektriker. Men jag har full förståelse för att man drar sig för det, alla har inte det drivet, tiden eller det tekniska intresset. Men att gå in i en nyckelfärdig lösning på 14500kr/kWp tror jag blir drygt att gå runt på.
 
F fsn skrev:
Sa han som bevisligen har rätt kass koll på solceller rent generellt men som har rätt fasta principer på hur och vad man kan spara pengar på.
Jag skriver samma som alla seriösa kalkyler visar. Jag länkade till dig tidigare i tråden en ny från byggahus, men du kanske inte orkade läsa den när den inte stämmer in i din begränsade världsbild. Det är inte mitt problem. Tycker du borde sluta skriva nu, du drar ner byxorna på dig själv om och om igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.