Hej vi har gjort en fondvägg i vårt sovrum av Akustikpanel från Bauhaus (Fibrotech)i valnöt.
Efter ett tag börjar det lukta starkt från väggen som brand rök..
Vi sover alltid med öppet fönster så det är god ventilation.
Vi är så nöjda med utseendet men lukten är stark så vi lånar en ozonair för att få bort lukten men den försvinner inte.
Vi kontaktar Bauhaus som säger att ni får ventilera även fast vi beskriver att vi har sovit med öppet fönster och kört med ozon air.
Det är inget fel på produkten enligt dem.
Vi hör av oss igen och de nekar till fel men vi påtalar igen och då säger de att vi ska plocka ner väggen och komma in med den…
Är ni fler därute som har haft problem med lukt från dessa?
Ska vi nu plocka ner väggen som tog en dag att sätta upp för att ev kanske få en ny?
Om det nu inte är ett fel på dem vad säger att nästa inte stinker?
Och vem står för kostnad fram och tillbaka till varuhuset och att sätta upp den igen ?
 
Har rumnet röksanerats någon gång?
 
Nej nyrenoverat och målat men som sagt kört ozon air för att försöka bli av med lukten på panelen
 
Jag har totalt 12 st "AKUSTIKPANEL FIBROTECH BASIC GRÅ EK" i vardagsrummet sen några månader. Mycket nöjd med funktionen och utseendet. Kan inte känna någon lukt alls från dessa, kan det inte var någon annan källa till lukten?
 
Har också satt upp dessa i vardagsrummet. I valnöt.

En av plankorna hade lite mögel, man ser det på det svartmålade på sidan av ribban. Men den delen som hade mögel blev spillbit. I övrigt har dom luktat rätt gott.
 
Tekniker Tekniker skrev:
Har också satt upp dessa i vardagsrummet. I valnöt.

En av plankorna hade lite mögel, man ser det på det svartmålade på sidan av ribban. Men den delen som hade mögel blev spillbit. I övrigt har dom luktat rätt gott.
 
  • Gilla
arktos
  • Laddar…
Ja i början luktade de bara nytt nu luktar de som om de stått i ett rökfyllt rum …
 
Jag har panel (ljus ek) i ett rum och det är en otroligt stark lukt från dem fortfarande efter 2 veckor. Vi vädrar och avvaktar.
 
A
Jag kan inget om skivorna i säg, men har fått byta några 1000 kvadratmeter undertak på grund av samma typ av lukt. Det berodde på bindemedlet i glasullen, ett organiskt lim, som ersatt petroleumprodukterna. Kan det vara något liknande i dina paneler?

De undertaken drabbades framförallt när luftfuktigheten och temperaturen steg.
 
Jag har också panelen hemma utan lukt
 
Scouten skrev:
Jag kan inget om skivorna i säg, men har fått byta några 1000 kvadratmeter undertak på grund av samma typ av lukt. Det berodde på bindemedlet i glasullen, ett organiskt lim, som ersatt petroleumprodukterna. Kan det vara något liknande i dina paneler?

De undertaken drabbades framförallt när luftfuktigheten och temperaturen steg.
En poäng där att öppna fönster kanske ger tillräckligt med fuktinnehåll att glasullen tar upp och luktar?
 
S Smulan74 skrev:
Nej nyrenoverat och målat men som sagt kört ozon air för att försöka bli av med lukten på panelen
Tråkigt det som händer men ozonair tar bara bort lukten i luften (vilket säkert funkar bra) men den gör inget åt källan, vad den nu är. Källan tillför ny lukt så fort ozonair är borta...
Bor ni i lägenhet? Kan lukten komma från grannar? Inte bara via fönster och ventilation utan kanske via bjälklag mm. Nytt eller gammalt hus? Även om lägenheten är renoverat kan det gott vara rökskadat av tidigare ägare och som nu förstärks med er nya panel.
 
  • Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
A
FreQa FreQa skrev:
En poäng där att öppna fönster kanske ger tillräckligt med fuktinnehåll att glasullen tar upp och luktar?
Det ska inte hända, det var en felaktig process i tillverkningen, vi fick allt utbytt på garantn, så om det kan vara skälet, så ska det bytas ut.

du har ingen spillbit kvar som du kan ånga lite med ångstrykjärn, då borde lukten komma direkt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ullhund Ullhund skrev:
Jag har också panelen hemma utan lukt

Jag har noterat nu att vi köpt panelen i två omgångar och det är faktiskt bara den första omgången som luktar. Sätter man näsan mot den andra, så doftar den snarare lite fräscht byggmaterialsnytt. Jag återkopplar till kundtjänst om detta och ser vad de har att säga. Jobbiga är ju att fräsa in nya skivor på plats igen, om de nu får bytas..
 
Vi satte upp Fibrotech smoked oak i slutet på sommaren och det tog nog tre veckor trots bra vädring innan doften försvann helt tyvärr
 
  • Gilla
kaked08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.