Keiller Keiller skrev:
Aha, du menar att fundera ett extra varv över elpriserna? Bra frågor du nämner. De är många, som t.ex vart alla skatter och avgifter som läggs på elpriset tar vägen? Eller varför statens ökande inkomster från elproduktionen inte satsas på att bygga bort flaskhalsen i eldistributionen från norr till söder?
Nu så börjar vi tänka utanför det nyheterna matar oss med dagligen.
 
Keiller Keiller skrev:
Aha, du menar att fundera ett extra varv över elpriserna? Bra frågor du nämner. De är många, som t.ex vart alla skatter och avgifter som läggs på elpriset tar vägen? Eller varför statens ökande inkomster från elproduktionen inte satsas på att bygga bort flaskhalsen i eldistributionen från norr till söder?
Att bygga ut stamnätet tar tydligen lång tid, så frågan är ju då om det är värt det? När det är färdigt så kanske vi inte har överskott här längre med tanke på all elkrävande industri som ska dra igång här uppe
 
Tobzter
L Lakritsianen skrev:
Jag skrev tidigare att ett hushåll med gemensam månadsinkomst på 100 000 kr klarar att betala sina elräkningar! Sedan en trappmodell på bidrag för dem med lägre inkomst. Det finns inte pengar att ge till all husägare i så fall kommer det bli en symbolisk struntsumma.
Men om man har en kåk på 200kvm ett garage på 100kvm sedan ska spa badet värmas också. Då ska man straffas för att man förmodligen har slitit för att ha detta, gentemot dom som inte har det ? Lite sne bild tycker jag. Deras räkningar går up lika mycket i procent mot dom som tjänar mindre..(om inte mer)
 
  • Gilla
Pjer Polanski
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Nu är det ju våra politiker som bestämmer hur det ska utformas och så gott som alla partiers förslag går ut på att:
1: Sänka priset
2: Återföra pengar (flaskhalspengar) baserat på förbrukning/pris
Inga inkomsttak eller återföringar baserade på inkomster är aktuella.
Politikerna har visat sin inkompetens genom att först försätta oss i detta, sen förra vintern ge ett fullkomligt galet bidrag.

Rimligen måste det premieras att spara el eftersom det faktiskt finns en fysisk begränsning. Men, ingenjörsmässiga beräkningar och fysisk väljer ofta politiker och ekonomer att vifta bort och hävda att bara de politiska värderingarna stämmer eller man gör vinst så är det go, hur galet det än är. Ska vi tro att de som körde på grund kommer att tryggt ta den läckande båten tryggt i hamn?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu är det dags att sluta gnälla och lägga ner.
Elmarknaden fungerar utmärkt, den som har betalningsvilja får köpa till det pris säljarna ser att de kan ta. Varför svälter människor i Afghanistan? De efterfrågar inte mat på marknaden, de har ingen betalningsvilja. Varför har de ingen betalningsvilja? Eftersom de inte har några pengar!
Kanske dags att införa marknad på riktigt inom sjukvården också? Cancer? Ojdå, det blir förstås dyrt! Men det är ju du som själv valt din inkomst, inte sant? Och den är ju lätt att höja, om du är missnöjd med undersköterskelönen kan du ju välja att bli generaldirektör istället! Eller ännu smartare, välj att ärva några (eller ännu hellre många) miljoner!

Ni som gnäller från höger har i årtionden röstat för mer marknad och mindre politisk styrning. Nu har ni fått det, vad gnäller ni om? Om man på grund av ökade elkostnader och räntor inte har råd att bo där man bor idag, så har man helt enkelt köpt något man inte hade råd med.


– Skulle du vilja ha en Ferrari?
– Jotack, gärna!
– Men de kostar ju flera miljoner!
– Ja, det är därför jag inte har någon.

– Skulle du vilja bo i en sjurumsvilla med pool i Danderyd?
– Tja, det låter trevligt!
– Men de kostar ju mycket mer än en Ferrari!
– Ja, det är därför jag bor i ett gammalt hus på landet som jag renoverar i den takt jag har råd med!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jävla märklig syn du har...
Riktigt bra inlägg i tråden! Bra med flera väl valda argument, vilka vart och ett för samtalet till en ny nivå!
 
V
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Väldigt intressant hur folk resonerar. Hjälp ska gå till de som faktiskt behöver. Eller hur? Har man råd att betala så har man.
Tänk om man resonerade som merparten här inne när det gällde allt som skatten går till. ”Jag har ju inga barn så jag borde få skolpengen utbetald” eller ”jaha nu gick grannen till läkaren och det betalade staten. Då borde jag få tillbaka skatt eftersom jag inte gick dit”. Alltså kom igen. Var är solidariteten? Den som har råd att betala behöver inte hjälp. De som behöver hjälp ska få den. Alla i se3/4 behöver inte hjälp nu. Bara de som lever på marginalen. Har man inkomster på 100k och utgifter på 40k en vanlig vinter så behöver man inte hjälp. Och då borde det väl kännas rätt bra att ha hjälpt grannen att slippa hamna på gatan osv istället för att ha roffat åt sig själv så mycket som möjligt?!
Vem är behövande av hjälpen? Den late som inte brytt sig om att låsa i tid. Den naive som förutsätter att rörligt alltid är lågt.

Nej antingen skall stöde gå till samtliga eller ingen!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Att bygga ut stamnätet tar tydligen lång tid, så frågan är ju då om det är värt det? När det är färdigt så kanske vi inte har överskott här längre med tanke på all elkrävande industri som ska dra igång här uppe
Det går ju att skicka el åt fler håll. Blir det i framtiden elbrist i norr och utbyggd kärnkraft och elöverskott i söder så går det ju att skicka elen norröver. Men det gäller att vi har politiker som vill tänka i de banorna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det går ju att skicka el åt fler håll. Blir det i framtiden elbrist i norr och utbyggd kärnkraft och elöverskott i söder så går det ju att skicka elen norröver. Men det gäller att vi har politiker som vill tänka i de banorna.
Så är det ju, bara att hoppas! Billig el gör ju oss konkurrenskraftiga som land
 
K kanonkula skrev:
Jag tycker elsubbarna ska gå till de i se3 och 4. Där priset höjts till följd av den tidigare regeringens misslyckade energipolitik.
Ja vi i norrland har fått stå ut med höga bensinpriser länge betydligt längre än se3 och se4. Utan bil ja då tar man sig inte jobbet. Å nog fasen kostar det. Så nog kan d i södra få lite högre elpris ett tag. Typ 10år lär det pågå innan bättring. Så varför ska vissa för grädddil ??? Nä ..
 
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Jag begriper inte ditt synsätt! Varför ska man skuldbelägga och göra individer i samhället ansvariga då det de facto är politikerna både i Sverige och EU som fört en helt vansinnig energipolitik som vi får se resultatet av. Är det några som ska ta ansvaret så är det politikerna och genast ta uti med att starta upp alla värmekraftverk och på sikt nedlagda kärnkraftverk. Sen måste elmarknaden göras om då den bevisligen inte fungerar, det prissättnings system som nu gäller är icke funktionellt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vi lever sedan länge på 2000-talet och det finns numera människor som jobbar hårt på andra sätt än fysiskt....

Men om lönen inte har något alls att göra med hur hårt man jobbar så antar jag att du redan har ett sånt enkelt högavlönat jobb som inte kräver hårt arbete?;)

/Krille
Svårt och hårt är två olika saker, och exakt det jag menade. Svåra jobb (= jobb som kräver unika kunskaper som tar tid och arbete att skaffa sig) premieras högre än jobb som kräver hårt arbete.
En person med ett svårt jobb, exempelvis ingenjör, kan absolut jobba mycket. Men det är inte hårt arbete för det…
De enda riktigt hårt arbetande människorna som finns kvar i sverige, och som tjänar bra, är väl i gruvorna och på vägarna. Förväntad livslängd är 10-15 år kortare än oss andra, men fan va de tjänar bra. :)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Flaskhalspengarna är det tal om.
flaskhalspengarna var väl typ 60 miljarder sist jag kollade. Det blir typ 13k till varje hushåll i sverige... Ja alltid gör det nån nytta. :) om de används där de behövs och till de som behöver så räcker det till företagen med. Om alla ska ha oavsett välstånd så går företagen i konken och alla får en pyttedel av kakan. Det är i sammanhanget rätt lite pengar.
 
S SueCia skrev:
Nog för att jag tycker man ska kvalificera sig för subventionerna, men kanske inte baserat på inkomst…

Har man köpt ett 70talshus för över 3 millar eller något annat lika omdömeslöst så bör man vara diskvalificerad från subventioner omedelbart.
Hur tänkte du nu?
Här består halva stan av hus från 60- och 70-talet. En hel del som är ännu äldre också och majoriteten börjar krypa upp över 3 millar nu.

Eller tänkte du att alla gamla hus ska tvångsrivas till förmån för nya moderna hus? Det låter ju klimatsmart...
 
På tal om att riva hus. Klimatsmart är större än att bara tänka på miljöpåverkan vid rivning och byggnation. Ett kort exempel.

Betänk att vi idag lärt oss, kanske, vikten av t.ex. inhemsk matproduktion. Nybyggnation ger möjlighet till förtätning, vilket i sin tur sparar plats åt åkermarken... det är klimatsmart med lokalproducerat och minskad import.

(Det är också rätt trevligt att ha mat och foder till både folk och kreatur när galningar är på krigsstigen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.