Hur många kWh lever ni på per år?

  • Antal röster
    69
Jag har ett problem med ivt 402 installerad 1 april 2022. utbyte Nibe 310 från 2012. Om man sänker elpatron under 6kwh för vv alltså varmvatten så kan den inte köra termisk desinfektion. Visst den kommer inte upp i 65 grader men det är ju inte nödvändigt heller för legionella decinfektion, räcker med 52 grader och flöde. så svårt att få ivt att svara på inställning som kan blockera. Svar typ: tw1 är tillskott. Tack för den!

Ang. Smart grid så känner jag mig lurad. Kunde köpt Nibe f370 istället. I maj stängde ivt ner Smartgrid för nya användare, jag har anmält dom till ARN. Arn vill att jag riktar anmälan till installatör, men jag tycker det är ivt som är ansvariga.

För er som har IVT 402
Vilka är era bästa inställningar?..

Stäng av elpatron överhuvudtaget, näst till när kompressorn går.

Hysteres komp etc...

Delta dif.

Dom är så många..

Nå väl.

Vi installerade
Solceller och batteri i år
LLVP och en Contura 2016
Så dessa får täcka behovet i vinter. VED
Så gott det går, annat finns gasolspis och fotogenvärmare

Tackar för erbjudandet att alla ska bo i lgh MP, hellre lever jag utan el!
 
Redigerat:
Mnoxen Mi Nno skrev:
Jag har ett problem med ivt 402 installerad 1 april 2022. utbyte Nibe 310 från 2012. Om man sänker elpatron under 6kwh för vv alltså varmvatten så kan den inte köra termisk desinfektion. Visst den kommer inte upp i 65 grader men det är ju inte nödvändigt heller för legionella decinfektion, räcker med 52 grader och flöde. så svårt att få ivt att svara på inställning som kan blockera. Svar typ: tw1 är tillskott. Tack för den!

Ang. Smart grid så känner jag mig lurad. Kunde köpt Nibe f370 istället. I maj stängde ivt ner Smartgrid för nya användare, jag har anmält dom till ARN. Arn vill att jag riktar anmälan till installatör, men jag tycker det är ivt som är ansvariga.

För er som har IVT 402
Vilka är era bästa inställningar?..

Stäng av elpatron överhuvudtaget, näst till när kompressorn går.

Hysteres komp etc...

Delta dif.

Dom är så många..

Nå väl.

Vi installerade
Solceller och batteri i år
LLVP och en Contura 2016
Så dessa får täcka behovet i vinter. VED
Så gott det går, annat finns gasolspis och fotogenvärmare

Tackar för erbjudandet att alla ska bo i lgh MP, hellre lever jag utan el!

Sitter med liknande utmaning (också IVT 402). Att försöka hitta optimala inställningar. Generellt installeras pumpen med standardinställningar och man får väldigt lite hjälp med de knepiga inställningarna.

Har inte svar på dina frågor för tillfället men kan tipsa om att bara värma varmvattnet mellan 2-5 på natten. Vi kör varmvattnet i Eco+ mode, är 5 personer och det funkar faktiskt riktigt bra.

Om jag däremot hade ställt ner effekten hade den ev. inte hunnit värma under 3 timmar enligt ovan.

Det jag fastnat på är hysteresen. Den står på 0.1 nu. Lite oklart vad det betyder men jag gräver vidare.
 
H henlin431 skrev:
Sitter med liknande utmaning (också IVT 402). Att försöka hitta optimala inställningar. Generellt installeras pumpen med standardinställningar och man får väldigt lite hjälp med de knepiga inställningarna.

Har inte svar på dina frågor för tillfället men kan tipsa om att bara värma varmvattnet mellan 2-5 på natten. Vi kör varmvattnet i Eco+ mode, är 5 personer och det funkar faktiskt riktigt bra.

Om jag däremot hade ställt ner effekten hade den ev. inte hunnit värma under 3 timmar enligt ovan.

Det jag fastnat på är hysteresen. Den står på 0.1 nu. Lite oklart vad det betyder men jag gräver vidare.

Jag fick svar från IVT, ett av dom fåordiga som vanligt :)

Men beskedet var för att den ska köra elpatron vid termisk desinfektion och på så sätt komma upp i rätt temp. behöver man ha 6kwh på VV i inställningarna.

:6kw är fabr intällningen vid vv. 180min för termisk desinfektion vilket man i vissa fall får höja något.

Deltat över värme systemet bör ligga på 5-7gr. Så där behöver man se över flödet också.



Och flödet har jag hittat manualen till cirk pump i botten. Den heter wilo-para
Man kan ändra flödet, 1-3 samt en annan kurva som kan fungera bättre på golvvärme

Övriga tips jag hittat:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76936.0

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0
 
  • Skärmbild av ett foruminlägg om justeringar av hysteresis från 0K till 8K för värmepumpens temperaturreglering.
  • Skärmdump av en Facebook-diskussionstråd om värmepumpar med kommentarer och tips om inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspumpsinställningar före och efter justering med gröna indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mnoxen Mi Nno skrev:
Jag fick svar från IVT, ett av dom fåordiga som vanligt :)

Men beskedet var för att den ska köra elpatron vid termisk desinfektion och på så sätt komma upp i rätt temp. behöver man ha 6kwh på VV i inställningarna.

:6kw är fabr intällningen vid vv. 180min för termisk desinfektion vilket man i vissa fall får höja något.

Deltat över värme systemet bör ligga på 5-7gr. Så där behöver man se över flödet också.



Och flödet har jag hittat manualen till cirk pump i botten. Den heter wilo-para
Man kan ändra flödet, 1-3 samt en annan kurva som kan fungera bättre på golvvärme

Övriga tips jag hittat:

[länk]

[länk]

Tack, ja, jag känner igen några av de där. Den med hysteresen handlade om en person som hade en TA400-kopplad. Lite oklart vad det är men det var nåt komplement. Jag ska se om jag kan hitta antal pumpstarter. Vill säkerställa att den inte gå för kort tid vilket sliter onödigt på pumpen.

Vad ställde du din hysteres på? Hela vägen upp till 8?
 
H henlin431 skrev:
Tack, ja, jag känner igen några av de där. Den med hysteresen handlade om en person som hade en TA400-kopplad. Lite oklart vad det är men det var nåt komplement. Jag ska se om jag kan hitta antal pumpstarter. Vill säkerställa att den inte gå för kort tid vilket sliter onödigt på pumpen.

Vad ställde du din hysteres på? Hela vägen upp till 8?

Jag har den på 0.4 tror jag, men än så länge märker jag ingen skillnad.

Mitt problem var att framledning och retur va typ samma temp, hade liten skillnad med niben också så då tog jag bort termostaterna och ströp endast lite på returen på slingorna för att få mer in till badrummet. Sen gick elpatron ganska ofta i augusti, därav ville jag ta bort tillskott. Jag satt det på läget som bilderna på pumpen och nivå 2, ska mäta när det blir kallare, kanske går bra med nivå 1.

Men man märker som sagt inget just nu när det är ganska varmt.

I vinter får den gå på 18-19 ° så det är ju inte heller mycket att trimma in för. Bara den inte kör en massa elpatron.

Vi kör också eko nu och det fungerar bra.
Tror jag ska ta bort termisk desinfektion sen och bara ha extra varmvatten 1ggr i veckan.

Som det ser ut nu kör den bara elpatron då.
 
Mnoxen Mi Nno skrev:
Jag har den på 0.4 tror jag, men än så länge märker jag ingen skillnad.

Mitt problem var att framledning och retur va typ samma temp, hade liten skillnad med niben också så då tog jag bort termostaterna och ströp endast lite på returen på slingorna för att få mer in till badrummet. Sen gick elpatron ganska ofta i augusti, därav ville jag ta bort tillskott. Jag satt det på läget som bilderna på pumpen och nivå 2, ska mäta när det blir kallare, kanske går bra med nivå 1.

Men man märker som sagt inget just nu när det är ganska varmt.

I vinter får den gå på 18-19 ° så det är ju inte heller mycket att trimma in för. Bara den inte kör en massa elpatron.

Vi kör också eko nu och det fungerar bra.
Tror jag ska ta bort termisk desinfektion sen och bara ha extra varmvatten 1ggr i veckan.

Som det ser ut nu kör den bara elpatron då.
Jag satte den där desinfektionen på samma tid då den ändå värmer varmvattnet, på natten (3 timmar varje natt får vvb på sig att värma vattnet). Då slipper de iaf gå separat.

Hysteresen provade jag sätta på 4 istället för 0.1. Oklart vad det ger.
 
  • Gilla
Tommy Söderberg1
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Jag satte den där desinfektionen på samma tid då den ändå värmer varmvattnet, på natten (3 timmar varje natt får vvb på sig att värma vattnet). Då slipper de iaf gå separat.

Hysteresen provade jag sätta på 4 istället för 0.1. Oklart vad det ger.
Ok men hur ser er förbrukning ut då?

Igår slog jag på extra varmvatten och förbrukning drog i väg ser jag nu..

Annars tycker jag veckans förbrukning ser bra ut, förutom extra varmvatten biten..

Efter en månads experiment ser grafen lite sämre ut, men det var test för att försöka få tillbaka den termiska desinfektionen..

Dagens förbrukning brukar se ut som sådan, kompressor vid dusch. Ingen elpatron.

H henlin431 skrev:
Jag satte den där desinfektionen på samma tid då den ändå värmer varmvattnet, på natten (3 timmar varje natt får vvb på sig att värma vattnet). Då slipper de iaf gå separat.

Hysteresen provade jag sätta på 4 istället för 0.1. Oklart vad det ger.
H henlin431 skrev:
Jag satte den där desinfektionen på samma tid då den ändå värmer varmvattnet, på natten (3 timmar varje natt får vvb på sig att värma vattnet). Då slipper de iaf gå separat.

Hysteresen provade jag sätta på 4 istället för 0.1. Oklart vad det ger.
H henlin431 skrev:
Jag satte den där desinfektionen på samma tid då den ändå värmer varmvattnet, på natten (3 timmar varje natt får vvb på sig att värma vattnet). Då slipper de iaf gå separat.

Hysteresen provade jag sätta på 4 istället för 0.1. Oklart vad det ger.
Mnoxen Mi Nno skrev:
Jag har den på 0.4 tror jag, men än så länge märker jag ingen skillnad.

Mitt problem var att framledning och retur va typ samma temp, hade liten skillnad med niben också så då tog jag bort termostaterna och ströp endast lite på returen på slingorna för att få mer in till badrummet. Sen gick elpatron ganska ofta i augusti, därav ville jag ta bort tillskott. Jag satt det på läget som bilderna på pumpen och nivå 2, ska mäta när det blir kallare, kanske går bra med nivå 1.

Men man märker som sagt inget just nu när det är ganska varmt.

I vinter får den gå på 18-19 ° så det är ju inte heller mycket att trimma in för. Bara den inte kör en massa elpatron.

Vi kör också eko nu och det fungerar bra.
Tror jag ska ta bort termisk desinfektion sen och bara ha extra varmvatten 1ggr i veckan.

Som det ser ut nu kör den bara elpatron då.[/QUOTE
 
  • Graf som visar veckans temperatur och energiförbrukning i hemmet, inklusive topp i varmvattenanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energianvändningsdiagram för temperatur och kWh visar förbrukning över en månad med en topp i extra varmvattenanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över daglig temperatur och energiförbrukning för varmvatten och elpatron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mnoxen Mi Nno skrev:
Ok men hur ser er förbrukning ut då?

Igår slog jag på extra varmvatten och förbrukning drog i väg ser jag nu..

Annars tycker jag veckans förbrukning ser bra ut, förutom extra varmvatten biten..

Efter en månads experiment ser grafen lite sämre ut, men det var test för att försöka få tillbaka den termiska desinfektionen..

Dagens förbrukning brukar se ut som sådan, kompressor vid dusch. Ingen elpatron.
Jag har bara peak på värmepumpen just den tid på natten jag tillåter att den värmer vattnet. Någon annan tid drar den inget i nuläget vad jag kan se (men nåt är som sagt felinställt för jag vill ju att den ska värma huset nattetid de timmar som Ngenic tillåter med bas av lägre spotpriser)
 
Efter en höst av justeringar av ivt vent 402...

Började i september, fått till det hyfsat bra nu får jag säga, jämfört med tidigare. 2023 blir intressant.

Att den fungerar med båda apparna var något man fick hitta själv.. 2an är bra på överblick av elförbrukning.

Har även Contura kamin, som eldas hela kvällen oftast,
och luftluftvärmepump, denna användes inte förens i december dock.

Tog bort rumstermostat på golvslingor, ströp några på retur, lämna badrum fullt öppen och stängde bypass.

Gjort en egen ovk, justering av luftflödet i ventilationen/frånluftsdon, fläkthastighet satt på 49%

Rumsgivaren är satt påverkan 0 för sista justering av värmekurvan under våren.

Det är stor skillnad på inställningar "gjorda" av eller brist på, certifierad installatör när man ser på elförbrukning av denna ivt 402..

Det som är kvar är justera kurvan under våren, slå på rumsgivaren sedan.

Några stående frågor,
Hyst. Till komp. Stopp vara 0.1k eller 0.5k eller något annat.
Fördröjning värme 100 eller 300.
PCO temp. Delta värme 7.0K?
Bäst att köra normal eller komfort för att 402 ska köra så mycket kompressor som möjligt.

Jag har haft 8 kWh kompressor under 1 dag endast som max, annars 4-6 vanligt.

April drog den mer än under december..
Nästan lika mycket i juni som i oktober..
 
  • Energidiagram: förbrukning över år, markerat april 2022, visar kompressor, elpatron, utomhustemperatur i grader Celsius.
  • Graf över energiförbrukning i kWh, årsperspektiv med topp i december 2022, utomhustemperatur -4 grader Celsius.
  • Energiförbrukningsdiagram med staplar och kurva, visar månatliga data för 2022, markerad temperatur 'Utomhus 18°'.
  • Energianvändningsdiagram för ett år med staplar och linjegraf, med temperaturinformation, utmärkt oktober 2022.
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Mnoxen Mi Nno skrev:
Efter en höst av justeringar av ivt vent 402...

Började i september, fått till det hyfsat bra nu får jag säga, jämfört med tidigare. 2023 blir intressant.

Att den fungerar med båda apparna var något man fick hitta själv.. 2an är bra på överblick av elförbrukning.

Har även Contura kamin, som eldas hela kvällen oftast,
och luftluftvärmepump, denna användes inte förens i december dock.

Tog bort rumstermostat på golvslingor, ströp några på retur, lämna badrum fullt öppen och stängde bypass.

Gjort en egen ovk, justering av luftflödet i ventilationen/frånluftsdon, fläkthastighet satt på 49%

Rumsgivaren är satt påverkan 0 för sista justering av värmekurvan under våren.

Det är stor skillnad på inställningar "gjorda" av eller brist på, certifierad installatör när man ser på elförbrukning av denna ivt 402..

Det som är kvar är justera kurvan under våren, slå på rumsgivaren sedan.

Några stående frågor,
Hyst. Till komp. Stopp vara 0.1k eller 0.5k eller något annat.
Fördröjning värme 100 eller 300.
PCO temp. Delta värme 7.0K?
Bäst att köra normal eller komfort för att 402 ska köra så mycket kompressor som möjligt.

Jag har haft 8 kWh kompressor under 1 dag endast som max, annars 4-6 vanligt.

April drog den mer än under december..
Nästan lika mycket i juni som i oktober..
Tråden skapades även på VP forum
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79577.0
 
H henlin431 skrev:
Sitter med liknande utmaning (också IVT 402). Att försöka hitta optimala inställningar. Generellt installeras pumpen med standardinställningar och man får väldigt lite hjälp med de knepiga inställningarna.

Har inte svar på dina frågor för tillfället men kan tipsa om att bara värma varmvattnet mellan 2-5 på natten. Vi kör varmvattnet i Eco+ mode, är 5 personer och det funkar faktiskt riktigt bra.

Om jag däremot hade ställt ner effekten hade den ev. inte hunnit värma under 3 timmar enligt ovan.

Det jag fastnat på är hysteresen. Den står på 0.1 nu. Lite oklart vad det betyder men jag gräver vidare.
Om man ökar fördröjningen på tillskottet till max så borde det bli mycket bättre. K*min betyder Kelvin * minuter. Ställer man upp värdet så mycket det går till i mitt fall 1000 K*min så tar det över 6 timmar innan tillskottet går igång. Sedan kan man även blockera tillskottet helt. Jag vet inte vad som händer med desinficeringen då dock. Antalet uppräknade K*min syns om man går in på värmepumpsmenyn -> mer info.
 
  • Gilla
Nicklas Holm
  • Laddar…
Hej,
Var ändrar man inställningar för fördröjning tillskott. Jag ser bara värdet men kan inte ändra det.
 
N Nicklas Holm skrev:
Hej,
Var ändrar man inställningar för fördröjning tillskott. Jag ser bara värdet men kan inte ändra det.
N Nicklas Holm skrev:
Hej,
Var ändrar man inställningar för fördröjning tillskott. Jag ser bara värdet men kan inte ändra det.
För ivt 402 är det under servicemenyn,
Systeminställningar,
Värme.

Det är max 1500 på denna, jag har haft 300, 150 är orginal. Ska prova på 500 och se om det gör någon skillnad.

När det är minusgrader behöver den tillskott så resultatet lär bli mindre värme och varmvatten när den inte klarar sig enbart på kompressorn längre.

Balansen som önskas är ju att den går på kompressorn så mycket som möjligt och endast kör tillskott när det verkligen behövs och inte som den gör till och från med en spik kompressor och 1 spik tillskott. Lite på måfå och obegripligt..
 
P pidberg skrev:
Om man ökar fördröjningen på tillskottet till max så borde det bli mycket bättre. K*min betyder Kelvin * minuter. Ställer man upp värdet så mycket det går till i mitt fall 1000 K*min så tar det över 6 timmar innan tillskottet går igång. Sedan kan man även blockera tillskottet helt. Jag vet inte vad som händer med desinficeringen då dock. Antalet uppräknade K*min syns om man går in på värmepumpsmenyn -> mer info.
Blockerar du tillskott kommer termisk desinfektion inte uppnås. Den behöver 6khw under varmvatten
 
P pidberg skrev:
Om man ökar fördröjningen på tillskottet till max så borde det bli mycket bättre. K*min betyder Kelvin * minuter. Ställer man upp värdet så mycket det går till i mitt fall 1000 K*min så tar det över 6 timmar innan tillskottet går igång. Sedan kan man även blockera tillskottet helt. Jag vet inte vad som händer med desinficeringen då dock. Antalet uppräknade K*min syns om man går in på värmepumpsmenyn -> mer info.
Men är inte själva syftet att köra pumpen hårt när spotpriserna tillåter det? Det kan ju gälla 6 timmar mellan två tider. Med den fördröjningen du nämner missar man ju att köra pumpen då fördröjningen kickar in.

Edit: jag är ju med i en del trådar kopplat till Ngenic också. Såg nu att jag blandar lite olika syften. Med Ngenic inkopplat lär man vilja ha kortast möjliga delay, om timprisstyrningen är i fokus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.