J
Hej alla! Läst en del i forumet men aldrig skrivit förut.

Jag har byggt ihop ett eget system med en Raspberry Pi som styr ett relä utifrån elpris. Relät är kopplat till fjärrstyrningsingången på min CTC EcoEl (med en EcoAir värmepump inkopplad). Det jag vill diskutera i den här tråden är vilken strategi man ska använda för styrning av pannan för att spara mest pengar. Om ni är intresserade av själva hård- och mjukvaran för styrningen så hojta till så skapar jag en annan tråd där vi kan prata om det, så håller vi den här tråden till diskussion om hur man sparar mest.

Förutsättningarna är:
  • Relät styrs utifrån när elpriset är som högst. Man kan välja själv mellan vilka klockslag relästyrningen ska vara igång och hur många timmar under den tiden som relät ska aktiveras. Exempelvis att styrningen ska vara igång hela dygnet och att relät ska aktiveras de 4 dyraste timmarna. Eller att styrningen ska vara igång mellan 08 och 20 och att relät ska vara aktiverat endast den dyraste timmen under den tiden.
  • Fjärrstyrningsingången på pannan kan sättas i tre olika lägen:
    Rundstyrning. När aktiverat blockeras värmepump och elpatroner helt.
    Nattsänkning. När aktiverat så aktiveras pannans funktion för att tillfälligt sänka (eller höja) den önskade innetemperaturen.
    Extra varmvatten. När aktiverat så aktiveras pannans funktion för "extra varmvatten". Börvärdena för både nedre och övre tank sätts till sina maxvärden.

Jag har i nuläget mina elpatroner helt avstängda för att undvika att elspetsen används. Det har fungerat bra för oss hittills men det kan ju vara så att man kan spara pengar på att använda elspetsen när elen är billig istället för värmepumpen när elen är dyr?

Ni kan läsa mer om hur styrningen mot elpris fungerar här: https://powersaver.no/nodes/ps-strategy-lowest-price.html#description

Just nu provar jag att låta relät aktivera nattsänkning och sätta önskad innetemp till 18 grader under dygnets 12 dyraste timmar. Antelet timmar kommer få justeras utifrån utetemperatur, manuellt i början men jag tänker mig en automatisk funktion i framtiden. På det sättet får vi fortfarande varmvatten men jag tänker mig att det borde spara en del ändå. De alternativ som ligger närmast till hands är:
  • Låta relät styra "extra varmvatten" när elpriset är absolut billigast för att bygga upp en lite "buffert" att använda på de dyraste timmarna.
  • Låta relät helt enkelt blockera förbrukningen helt vid elpristopparna. Lite fundersam på hur länge det kommer fungera i praktiken dock med sjunkande utetemperaturer.
  • Låta relät aktivera en "negativ nattsänkning" med en högre önskad innetemp vid de absolut billigaste timmarna för att "ladda" huset med värme. Eventuellt i kombination med en lägre önskad innetemp som standardinställning.

Vad tror ni blir bäst och varför?
 
Jag har en Nibe-panna som är uppkopplad med Nibe Uplink och känner av elpriset. Har valt så stor påverkan som möjligt för att pannan ska gå lite när det är dyrt och mer när det är billigt.

Det jag har märkt är att den fortfarande går för mycket när den inte borde. Dessutom har jag andra grupper som jag gärna skulle vilja styra baserat på elpriset.
Det lustiga är att jag faktiskt själv har tänkt tanken med att köpa en Raspberry Pi och försöka programmera den för att slå till/från relä för styrningen och även för att kunna styra laddare för elbil, etc.

Så jag ser gärna att du delar med dig av ditt lilla mästerverk
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Jag följer gärna din tråd, har även skickat dig ett PM.

J jh8001 skrev:
Hej alla! Läst en del i forumet men aldrig skrivit förut.

Jag har byggt ihop ett eget system med en Raspberry Pi som styr ett relä utifrån elpris. Relät är kopplat till fjärrstyrningsingången på min CTC EcoEl (med en EcoAir värmepump inkopplad). Det jag vill diskutera i den här tråden är vilken strategi man ska använda för styrning av pannan för att spara mest pengar. Om ni är intresserade av själva hård- och mjukvaran för styrningen så hojta till så skapar jag en annan tråd där vi kan prata om det, så håller vi den här tråden till diskussion om hur man sparar mest.

Förutsättningarna är:
  • Relät styrs utifrån när elpriset är som högst. Man kan välja själv mellan vilka klockslag relästyrningen ska vara igång och hur många timmar under den tiden som relät ska aktiveras. Exempelvis att styrningen ska vara igång hela dygnet och att relät ska aktiveras de 4 dyraste timmarna. Eller att styrningen ska vara igång mellan 08 och 20 och att relät ska vara aktiverat endast den dyraste timmen under den tiden.
  • Fjärrstyrningsingången på pannan kan sättas i tre olika lägen:
    Rundstyrning. När aktiverat blockeras värmepump och elpatroner helt.
    Nattsänkning. När aktiverat så aktiveras pannans funktion för att tillfälligt sänka (eller höja) den önskade innetemperaturen.
    Extra varmvatten. När aktiverat så aktiveras pannans funktion för "extra varmvatten". Börvärdena för både nedre och övre tank sätts till sina maxvärden.

Jag har i nuläget mina elpatroner helt avstängda för att undvika att elspetsen används. Det har fungerat bra för oss hittills men det kan ju vara så att man kan spara pengar på att använda elspetsen när elen är billig istället för värmepumpen när elen är dyr?

Ni kan läsa mer om hur styrningen mot elpris fungerar här: [länk]

Just nu provar jag att låta relät aktivera nattsänkning och sätta önskad innetemp till 18 grader under dygnets 12 dyraste timmar. Antelet timmar kommer få justeras utifrån utetemperatur, manuellt i början men jag tänker mig en automatisk funktion i framtiden. På det sättet får vi fortfarande varmvatten men jag tänker mig att det borde spara en del ändå. De alternativ som ligger närmast till hands är:
  • Låta relät styra "extra varmvatten" när elpriset är absolut billigast för att bygga upp en lite "buffert" att använda på de dyraste timmarna.
  • Låta relät helt enkelt blockera förbrukningen helt vid elpristopparna. Lite fundersam på hur länge det kommer fungera i praktiken dock med sjunkande utetemperaturer.
  • Låta relät aktivera en "negativ nattsänkning" med en högre önskad innetemp vid de absolut billigaste timmarna för att "ladda" huset med värme. Eventuellt i kombination med en lägre önskad innetemp som standardinställning.

Vad tror ni blir bäst och varför?
 
Du får tänka på att om du stänger av helt vid toppar så kanske du måste "komma ikapp" med elpatron/elradiatorer senare.

Så modellen blir ju inte fullt så enkel att det alltid är lönt stänga av vid toppar.
 
Har själv precis kört igång ett liknande system (EcoEL 1550/EcoAir 107) med en Shelly UNI och styrning med node-red och har samma funderingar vilken strategi som är bäst av de 3 fjärrstyrnings-varianterna.
Just nu kör jag en strategi (best save från https://powersaver.no/) där jag blockar pumpen 1 timma och vill sedan ha den körandes 7/8 timmar tills nästa block är tillåten.
Schemat kan ses och confas i UI:t jag byggt:

Skärmdump av gränssnitt för värmepumpsstyrning med schema och strategiinställningar för att optimera energisparande.

Prövade att aktivera rundstyrning en timma mitt under en kompressor-körning idag (ca 0 gradigt ute) vilket direkt klippte förbrukningen och tappade ca en grad i pannan under den timman, när jag sedan slog igång fortsatte pumpen köra vidare och tappade egentligen inget på det.

Har frågat lite gällande detta i värmepumpsforum och min oro är avfrostningen, vill ju inte att pumpen frostar igen om man skulle göra detta när det är minus 15 grader :)

Hur dock pumpen mår av detta är väldigt oklart, ska pröva att aktivera nattsänkning istället och se vad som händer.
 
  • Låta relät styra "extra varmvatten" när elpriset är absolut billigast för att bygga upp en lite "buffert" att använda på de dyraste timmarna.
  • Låta relät helt enkelt blockera förbrukningen helt vid elpristopparna. Lite fundersam på hur länge det kommer fungera i praktiken dock med sjunkande utetemperaturer.
  • Låta relät aktivera en "negativ nattsänkning" med en högre önskad innetemp vid de absolut billigaste timmarna för att "ladda" huset med värme. Eventuellt i kombination med en lägre önskad innetemp som standardinställning.
  • Denna här är ev. bra bör testas/utvärderas, förmodar att Extra VV inte bara ger högre temp i varmvattnet utan påverkar även radiator-slingan ?
  • Denna kör jag på just nu och funkar pga. trögheten i vårat hus, har råd med block ett gäng timmar när det är dyrt, påverkar inte innertemp eller pann-temp nämnvärt men osäker på hur det blir när kylan sätter in på riktigt och som jag skrev ovan, hur blir det med avfrostning osv.
  • Denna tror jag inte funkar just pga. trögheten i huset, att öka rumstemperaturen under ett gäng timmar tror jag inte kommer att kompensera för ett gäng kallare timmar (är bara min gissning). Dvs- det mycket längre tid att bygga värmebuffer i huset.
Vad jag ev. tror är en annan strategi är nattsänka under dyra timmar för att "blocka" pannan utan att påverka ev. avfrostning osv. Dvs. sänka önskad innertemp med 5-10 grader så pumpen helt enkelt slutar jobba och att hoppas på att trögheten i huset håller temperaturen så att när väl blocken släpper så behöver den inte jobba ikapp så mycket.
 
Hoetzepojken Hoetzepojken skrev:
Jag har en Nibe-panna som är uppkopplad med Nibe Uplink och känner av elpriset. Har valt så stor påverkan som möjligt för att pannan ska gå lite när det är dyrt och mer när det är billigt.

Det jag har märkt är att den fortfarande går för mycket när den inte borde. Dessutom har jag andra grupper som jag gärna skulle vilja styra baserat på elpriset.
Det lustiga är att jag faktiskt själv har tänkt tanken med att köpa en Raspberry Pi och försöka programmera den för att slå till/från relä för styrningen och även för att kunna styra laddare för elbil, etc.

Så jag ser gärna att du delar med dig av ditt lilla mästerverk
Vad har du för panna? Spana in om denna är kompatibel: https://github.com/anerdins/nibepi
 
J jh8001 skrev:
Hej alla! Läst en del i forumet men aldrig skrivit förut.

Jag har byggt ihop ett eget system med en Raspberry Pi som styr ett relä utifrån elpris. Relät är kopplat till fjärrstyrningsingången på min CTC EcoEl (med en EcoAir värmepump inkopplad). Det jag vill diskutera i den här tråden är vilken strategi man ska använda för styrning av pannan för att spara mest pengar. Om ni är intresserade av själva hård- och mjukvaran för styrningen så hojta till så skapar jag en annan tråd där vi kan prata om det, så håller vi den här tråden till diskussion om hur man sparar mest.

Förutsättningarna är:
  • Relät styrs utifrån när elpriset är som högst. Man kan välja själv mellan vilka klockslag relästyrningen ska vara igång och hur många timmar under den tiden som relät ska aktiveras. Exempelvis att styrningen ska vara igång hela dygnet och att relät ska aktiveras de 4 dyraste timmarna. Eller att styrningen ska vara igång mellan 08 och 20 och att relät ska vara aktiverat endast den dyraste timmen under den tiden.
  • Fjärrstyrningsingången på pannan kan sättas i tre olika lägen:
    Rundstyrning. När aktiverat blockeras värmepump och elpatroner helt.
    Nattsänkning. När aktiverat så aktiveras pannans funktion för att tillfälligt sänka (eller höja) den önskade innetemperaturen.
    Extra varmvatten. När aktiverat så aktiveras pannans funktion för "extra varmvatten". Börvärdena för både nedre och övre tank sätts till sina maxvärden.

Jag har i nuläget mina elpatroner helt avstängda för att undvika att elspetsen används. Det har fungerat bra för oss hittills men det kan ju vara så att man kan spara pengar på att använda elspetsen när elen är billig istället för värmepumpen när elen är dyr?

Ni kan läsa mer om hur styrningen mot elpris fungerar här: [länk]

Just nu provar jag att låta relät aktivera nattsänkning och sätta önskad innetemp till 18 grader under dygnets 12 dyraste timmar. Antelet timmar kommer få justeras utifrån utetemperatur, manuellt i början men jag tänker mig en automatisk funktion i framtiden. På det sättet får vi fortfarande varmvatten men jag tänker mig att det borde spara en del ändå. De alternativ som ligger närmast till hands är:
  • Låta relät styra "extra varmvatten" när elpriset är absolut billigast för att bygga upp en lite "buffert" att använda på de dyraste timmarna.
  • Låta relät helt enkelt blockera förbrukningen helt vid elpristopparna. Lite fundersam på hur länge det kommer fungera i praktiken dock med sjunkande utetemperaturer.
  • Låta relät aktivera en "negativ nattsänkning" med en högre önskad innetemp vid de absolut billigaste timmarna för att "ladda" huset med värme. Eventuellt i kombination med en lägre önskad innetemp som standardinställning.

Vad tror ni blir bäst och varför?
Jag tänker att två regler skulle behövas:

1. Allt är blockerat förutom när priset är tex. 75% under månadssnittet

2. Om innetemp understiger x grader, släpps blockeringen mellan 01-05 oavsett pris.
 
  • Gilla
Leahcim
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du för panna? Spana in om denna är kompatibel: [länk]
Nibe F470 har jag
 
I så fall kan du köra den om du vill.
 
Kört ett par dagar nu med nattsänkning istället för rundstyrning (block av kompressor + patroner) och nu under en nattsänknings-period så snurrar pumpen igång ändå och värmer, kanske inte så konstigt för den går ju inte bara på önskad innetemp utan temp i pannan, vilket förmodligen triggade körning nu då.
 
J
K kuse skrev:
Kört ett par dagar nu med nattsänkning istället för rundstyrning (block av kompressor + patroner) och nu under en nattsänknings-period så snurrar pumpen igång ändå och värmer, kanske inte så konstigt för den går ju inte bara på önskad innetemp utan temp i pannan, vilket förmodligen triggade körning nu då.
Jag testade först att låta relät aktivera nattsänkning, som det står i trådstarten. Jag noterade dock att med de utetemperaturerna vi har just nu så gav det inte särskilt mycket eftersom pannan oftare gick för varmvatten än för uppvärmning av huset. Nu har jag kört med rundstyrning i några dagar och det verkar fungera hyfsat bra, förutom att varmvattnet tar slut. Framförallt om någon duschar. Men det är också för att jag är hyfsat aggressiv med hur många timmar det ska vara avstängt per dygn. Framöver tänker jag att jag dels ska gå tillbaka till att styra nattsänkning och dels använda den huvudstrategi du använder Kuse, där man kan välja hur många timmar det måste vara igång mellan avstängningarna. Som jag kör nu så kan det vara avstängt 6 timmar eller mer i sträck ibland.

Kom på att "Extra varmvatten" går att styra med schema så nu har jag lagt ett schema där det är aktiverat kl 04-06 på vardagar (då är det oftast billig el) för att ladda upp pannan inför morgonen. Det verkar fungera bra.

Det här med avfrostningen tål att funderas på. Men det känns lite konstigt om en inbyggd funktion skulle kunna förstöra pumpen? Det lär ju vara när det är som kallast som elbolagen skulle vilja kunna styra förbrukningen med rundstyrning? (Enligt instruktionsboken är rundstyrning tänkt att användas av elbolaget för att styra elanvändningen i ett område, som jag förstår det.)
 
Ah hittade schemaläggning för extra varmvatten, ska pröva likadant här.
 
K kuse skrev:
Kört ett par dagar nu med nattsänkning istället för rundstyrning (block av kompressor + patroner) och nu under en nattsänknings-period så snurrar pumpen igång ändå och värmer, kanske inte så konstigt för den går ju inte bara på önskad innetemp utan temp i pannan, vilket förmodligen triggade körning nu då.
Jag vill minnas att nattsvalka innebär att ventilationen forceras för att kyla ner och inte att värmen stängs av under natten.
 
Hoetzepojken Hoetzepojken skrev:
Jag vill minnas att nattsvalka innebär att ventilationen forceras för att kyla ner och inte att värmen stängs av under natten.
Det tror jag inte gäller här i min EcoEl+Ecoair-uppsättning, där finns ingen ventilation inblandat. Det som sker är att önskad innomhustemp sänks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.