K
Viktor.J Viktor.J skrev:
som skrivs ovanför så finns det ganska mycket skrivet här på sidan. Ett bra första steg är att fråga sig själv vilken besparing du förväntar dig per år, för att landa i den tanken behöver du ha en tanke om hur mycket som produceras och vilket elpris det är då.
Min uträkning som jag skrev om i mitt tidigare inlägg
säger mig att det kommer att göra en stor skillnad på elfakturorna när jag producerar nästan lika mycket el som jag förbrukar jämfört med att ha det som tidigare, inga solceller alls.☺️

Jag ska läsa på mer i andra trådar/nätet om hur det här fungerar som bäst.
 
K K. L skrev:
Min uträkning som jag skrev om i mitt tidigare inlägg
säger mig att det kommer att göra en stor skillnad på elfakturorna när jag producerar nästan lika mycket el som jag förbrukar jämfört med att ha det som tidigare, inga solceller alls.☺️

Jag ska läsa på mer i andra trådar/nätet om hur det här fungerar som bäst.
Det räcker ju inte att du producerar och säljer el för X kr/kWh, samt köper el för X+11 öre+moms/kWh. Du måste ju lägga in investeringskostnaden på ett par hundra tusen också, annars blir det totalt omöjligt att beräkna pay off-tid och lönsamhet.

Så det blir utmärkt att du läser vidare och tar ett helhetsgrepp om frågan. Lycka till
 
K
Bryr mig inte så mycket om det tar sex eller tio år innan det är betalt, de pengarna som går åt ligger nu på ett bankkonto med några procents ränta.
De räntar sig bättre på taket, den räntan ser jag direkt på mina elräkningar.

Kommer i håg på nittiotalet när jag räknade hit o dit på betalningstiden på bergvärmepumpen.
Insåg efter några månader att jag inte brydde mig ett dugg när jag väl såg skillnaden mellan olje fakturan och värmepumpens.
Men det tankesättet beror ju enbart på att jag har medel att lägga ut utan att det gör ont.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
K K. L skrev:
Bryr mig inte så mycket om det tar sex eller tio år innan det är betalt, de pengarna som går åt ligger nu på ett bankkonto med några procents ränta.
De räntar sig bättre på taket, den räntan ser jag direkt på mina elräkningar.

Kommer i håg på nittiotalet när jag räknade hit o dit på betalningstiden på bergvärmepumpen.
Insåg efter några månader att jag inte brydde mig ett dugg när jag väl såg skillnaden mellan olje fakturan och värmepumpens.
Men det tankesättet beror ju enbart på att jag har medel att lägga ut utan att det gör ont.
Då är vi lite i samma sits, jag har medlen att investera i solel.
Gillar tanken på att bli mer självförsörjande och mindre beroende av andra, samt miljönyttan, samt att jag hjälper andra. 6 eller 10 år pay-off spelar ingen roll, det är vettigt oavsett.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K K. L skrev:
Någon som kan räkna ut hur många watt/ år man sparar med solpaneler på taket, inget räknande med vinst /förlust i kronor på investeringen i uträkningen.


Jag förbrukar 18 000kw/år
Köper en solcellsanläggning där den förväntande produktionen ligger på
15 700 kw

Egen användning 35% = 5495kw
Såld el 65% = 10 250kw.
Jag säljer den för en viss summa och köper sen tillbaka den för dubbelt så mycket inkl. moms och påslag,
är det en rimlig tanke.

Då har jag i förbrukning. 18000kw/år
Minus egen användning. 5495 kw/år.
=12505 kw/år
Minus såld el. 10 250kw
delat på två. 5125 kw/år.
=7380kw/år

Så 7380kw/år kommer jag att få betala för i framtiden.
Är jag i närheten av verkligheten när jag tänker så här?
K K. L skrev:
Bryr mig inte så mycket om det tar sex eller tio år innan det är betalt, de pengarna som går åt ligger nu på ett bankkonto med några procents ränta.
De räntar sig bättre på taket, den räntan ser jag direkt på mina elräkningar.

Kommer i håg på nittiotalet när jag räknade hit o dit på betalningstiden på bergvärmepumpen.
Insåg efter några månader att jag inte brydde mig ett dugg när jag väl såg skillnaden mellan olje fakturan och värmepumpens.
Men det tankesättet beror ju enbart på att jag har medel att lägga ut utan att det gör ont.
som exempel, för oss ser det ut som följer (ca siffror)
Förbrukar 10 000 kWh/år
Köper 7500 kWh/år
Säljer 10 000 kWh/år

Uppvärmning står för ca 75% av vår elförbrukning. Och den sker de månader då vi har minst sol. D v s vi köper mest el på vintern - ca 10 ggr mer än en dag på sommaren.

Beror också på när du producerar vs förbrukar el. Här spelar solcellernas läge in också.

Vad man får betalt vs vad man får betala är omöjligt att veta som läget är nu. Vintern kommer i princip bli lika dyr som utan solceller, för vår del.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Vad man får betalt vs vad man får betala är omöjligt att veta som läget är nu. Vintern kommer i princip bli lika dyr som utan solceller, för vår del.
Men ni har ju sålt 10000 kWh, det hade ni ju inte gjort om ni inte haft solel? Det kommer ju göra vinterns fakturor billigare?
 
S Sir Duke skrev:
Men ni har ju sålt 10000 kWh, det hade ni ju inte gjort om ni inte haft solel? Det kommer ju göra vinterns fakturor billigare?
Nej, där har du fel. De blir lika dyra. Förlåt, ännu dyrare. Troligen kommer priserna rusa när alla ska värma dina hus….Vi köper el på sommaren också. Eftersom solen inte alltid lyser på solcellerna.

Frågan dessutom gällde kWh.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K K. L skrev:
Förklara gärna lite mer ingående hur man ska göra för en nybörjare.
Det finns ingen annan information, inte på hemsidan och svarsfrekvensen på mail just nu är dålig. Vi har dessutom avtal på 55 öre/kWh tills 240430.
 
F
E Etrompa skrev:
Nej, där har du fel. De blir lika dyra. Förlåt, ännu dyrare. Troligen kommer priserna rusa när alla ska värma dina hus….Vi köper el på sommaren också. Eftersom solen inte alltid lyser på solcellerna.

Frågan dessutom gällde kWh.
nej, ännu dyrare blir inte fakturorna i vinter bsra för att ni sålt solel.

påståendet är felformulerat. Blir era rörliga elkostnader på årsbasis högre, lägre eller oförändrade med 10000 sålda solel-kWh per år?

jag vet svaret, jag säljer förvisso lite mer än det men har just nu, räkat sen årsskiftet ett överskott på över 10000kr
 
Vad gör ni antisolcellerna med pengarna ni inte investerar i solel som är så mycket mer ekonomiskt? Visa er kalkyl. Och vad får er att tro att vi med solceller inte gör samma sak, sprider riskerna
 
F
K K. L skrev:
Min uträkning som jag skrev om i mitt tidigare inlägg
säger mig att det kommer att göra en stor skillnad på elfakturorna när jag producerar nästan lika mycket el som jag förbrukar jämfört med att ha det som tidigare, inga solceller alls.☺️

Jag ska läsa på mer i andra trådar/nätet om hur det här fungerar som bäst.
Det är svårt att räkna på. Du har årstidsvariation på elpriset som just nå är svår att bedöma på annat sätt än att det troligtvis blir dyrare. Men sen har du väderberoende där elpriset störtdyker vid blåst pga en överetablering av vindkraft i Sverige men kanske framförallt i de länder som till stor del tar för sig av svens energi i brist på egen. Sen dygnsvarierar priset naturligt med efterfrågan vilket normalt gör det dyrare dagtid med toppar 07-09 och 17-21 ungefär. Men framförallt så är det ofta billigare 23-05, ibland med en faktor på 500% eller tom mer. Konsekvensen av det är att man naturligt säljer betydligt dyrare än man köper på sommarhalvåret. Summerar i år så är mitt säljpris över det jag köpt i utan att 60 öre skatterabatt är medräknad.
 
E Etrompa skrev:
Nej, där har du fel. De blir lika dyra. Förlåt, ännu dyrare. Troligen kommer priserna rusa när alla ska värma dina hus….Vi köper el på sommaren också. Eftersom solen inte alltid lyser på solcellerna.

Frågan dessutom gällde kWh.
Ni har ju en överskottsproduktion sommartid på 10 000 kWh som jag förutsatte att ni säljer ut till elnätet, och det kan ni kvitta mot elen ni köper på vintern, i kr eller kWh. Oavsett hur dyr denna blir så är ju er sålda el värd mer än 0 kr varmed vinterns fakturor minskar med motsvarande belopp. Eller så har nu en ovanlig prismodell som jag inte känner till. Eller så missförstår jag något annat
 
S Sir Duke skrev:
Ni har ju en överskottsproduktion sommartid på 10 000 kWh som jag förutsatte att ni säljer ut till elnätet, och det kan ni kvitta mot elen ni köper på vintern, i kr eller kWh. Oavsett hur dyr denna blir så är ju er sålda el värd mer än 0 kr varmed vinterns fakturor minskar med motsvarande belopp. Eller så har nu en ovanlig prismodell som jag inte känner till. Eller så missförstår jag något annat
Du ser annorlunda på saken. Grundfrågan i tråden handlade om hur mkt kWh som behöver köpas med solceller. Min poäng är att du behöver köpa ganska mycket el för att täcka ditt behov. För vår del har vårt köpbehov minskat ca 2000 kWh. Resten köper vi, dvs ca 7500 kWh. Så en viss besparing där absolut.
I övrigt är där en ganska stor investeringskostnad, och den beaktar du inte i ditt resonemang.

Jag kan också tillägga att dessa solceller installerades då elpriserna var rekordlåga och innan energikrisen överhuvudtaget fanns på kartan och endast med anledning av att vi ville vi ge tillbaka lika mycket som vi gör av med. Andra rynkade på näsan, och menade på att det verkar vara en dålig idé. Och köpte spabad istället.
 
Redigerat:
K K. L skrev:
Bryr mig inte så mycket om det tar sex eller tio år innan det är betalt, de pengarna som går åt ligger nu på ett bankkonto med några procents ränta.
De räntar sig bättre på taket, den räntan ser jag direkt på mina elräkningar.

Kommer i håg på nittiotalet när jag räknade hit o dit på betalningstiden på bergvärmepumpen.
Insåg efter några månader att jag inte brydde mig ett dugg när jag väl såg skillnaden mellan olje fakturan och värmepumpens.
Men det tankesättet beror ju enbart på att jag har medel att lägga ut utan att det gör ont.
det där är ett ganska dåligt synsätt. När man räknar på investeringen ( en investering ska ge en ekonomisk avkastning, annars är det typ ”hobby”) så vill man veta att man gör en stark investering. Dina 200k kan du sätta på börsen, göra andra underhåll på huset etc. Du har alltså en alternativ avkastning som du måste ta hänsyn till, en alternativ avkastning under hela solcellernas livslängd. Du måste alltså beräkna din förväntade besparing under hela livslängden, typ 15-20 år. Och jämför med en alternativ intäkt, typ börsen, sparkonto etc. Under samma period. Som tumregel brukar man generalisera dessa alternativa avkastningar till ca 5%.

Något förenklat betyder det att om du funderar på en solcellsanläggning för 200k. Så bör den bespara dig ca 460k under 17 år (med 5% avkastning är det vad du har om 17 år) . Med uppskattat elproduktion per år (sommarhalvår) kan du sedan räkna baklänges vilket elpris du behöver ha.

Den investering som ger bäst avkastning väljer du.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K
Viktor.J Viktor.J skrev:
det där är ett ganska dåligt synsätt. När man räknar på investeringen ( en investering ska ge en ekonomisk avkastning, annars är det typ ”hobby”) så vill man veta att man gör en stark investering. Dina 200k kan du sätta på börsen, göra andra underhåll på huset etc. Du har alltså en alternativ avkastning som du måste ta hänsyn till, en alternativ avkastning under hela solcellernas livslängd. Du måste alltså beräkna din förväntade besparing under hela livslängden, typ 15-20 år. Och jämför med en alternativ intäkt, typ börsen, sparkonto etc. Under samma period. Som tumregel brukar man generalisera dessa alternativa avkastningar till ca 5%.

Något förenklat betyder det att om du funderar på en solcellsanläggning för 200k. Så bör den bespara dig ca 460k under 17 år (med 5% avkastning är det vad du har om 17 år) . Med uppskattat elproduktion per år (sommarhalvår) kan du sedan räkna baklänges vilket elpris du behöver ha.

Den investering som ger bäst avkastning väljer du.
Investering hit och investering dit, tydligen mycket man "måste" räkna på.
En del säger att man även ska räkna på prisökning på huset.
Bryr mig inte om ifall husvärdet ökar, jag har ändå inte tänkt sälja.
Jag har inga huslån och tänker inte heller ta några i framtiden.
Så då får det väl gå på hobbykontot så har jag annat på investeringskontot.☺️

Sen tänker jag inte så långt fram i tiden som +20 år, tror knappt jag lever då.

Investeringen är att när jag eller frugan ramlar ifrån så ska den av oss som är kvar inte behöva sälja huset och flytta för att hon/ jag inte har råd med att betala elräkningen.

Gällande fakturatopparna på vintern så får man ju varje månad lägga undan en viss summa till den.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.