A
Hej!

Priserna har tidigare legat på cirka 1,2kr/kWh för oss totalt med överföringskostnader och skatt.
Just nu räknar jag det till cirka 4kr/kWh med rörligt el-pris. D.v.s ungefär 4-dubbelt.

Hur oroliga behöver vi vara för att priserna hamnar på 8-9kr totalt?

Är det värt att panikhandla bättre värmepumpar eller kan vi hoppas på att den nya regeringen kommer med en lösning?

Personligen har vi en 20 år gammal frånluftsvärmepump i en 250kvm stor villa som drar cirka 30.000 kWh per år p.g.a sjukdomar i familjen som kräver varmare inomhusmiljö.
Även en EL-panna i en liten stuga som drar cirka 5.000 kWh per år.

Tacksam för tips från någon insatt!
Ta hand om varandra, vi får hoppas presidenterna börjar lugna ner sig lite.
 
V
De bästa är väl att göra något åt sin situation.

Den lilla pengen som kommer eventuellt från regeringen väger inte upp en dålig uppvärming.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Finns det äns vettiga värmepumpar att köpa inför vintern ?
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Ett hus på 250 kvm bör absolut ha bergvärme/jordvärme eller luftvattenvärmepump. De gamla frånluftsvärmepumparna är till största del el-pannor med en liten kompressor. Just nu är det dock lång kö på värmepumpar. Leveranstiden kan vara uppåt ett år beroende på fabrikat/modell.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Att vi kommer hamna över 10kr/kWh rörliga elavtal under vintern i SE3/SE4 ser i alla fall jag som mycket sannolikt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
Kanske ska man satsa lite pengar på Nibes aktier, om det är så stor kö och el-priserna går upp. Kommer det bli enorm vinst för Nibe och liknande bolag kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Kanske heldumt, ber om ursäkt isåfall, men den/de som behöver varmare inomhusklimat, går inte sänka tempen och kompensera med bra kläder eller liknande?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
M
Håller med Sunnis här. Ser vi redan nu priser på 8kr enskilda tidpunkter på dygnet så är nog +10kr inte uteslutet när vintern kommer tyvärr. En quickfix från våra politikers sida är inget att hoppas på tror jag. Den byråkratiska biten med elöverföring mellan länder och prissättning verkar seg. Nån form av elprisstöd blir det garanterat men det kommer inte på långa vägar täcka merkostnaden.

Att det skulle vara brist på värmepumpar, av vissa modeller, stämmer säkert som Josth skriver. Men det finns fortfarande mängder av modeller och varianter att köpa. Hade jag varit i dina kläder så hade jag kikat på att komplettera med en luft/luft-värmepump eller två. En relativt billig investering i sammanhanget med bara några timmars arbete i montering. Kanske det räcker att montera en sån i utrymmet där du vill ha några grader extra pga. din familjs situation?
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Kanske ska man satsa lite pengar på Nibes aktier, om det är så stor kö och el-priserna går upp. Kommer det bli enorm vinst för Nibe och liknande bolag kan jag tänka mig.
De har problem att leverera värmepumpar på grund av halvledarbrist men de är inte ensamma. Beställde min bergvärme i mars/april(annat märke genom jobbet) fick den förra veckan.
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
Sist jag hörde var att det var 6 månader leveranstid (inkl installation) på en random luftluft pump.. i Mellansverige.
 
J
M Markarbetaren skrev:
Håller med Sunnis här. Ser vi redan nu priser på 8kr enskilda tidpunkter på dygnet så är nog +10kr inte uteslutet när vintern kommer tyvärr. En quickfix från våra politikers sida är inget att hoppas på tror jag. Den byråkratiska biten med elöverföring mellan länder och prissättning verkar seg. Nån form av elprisstöd blir det garanterat men det kommer inte på långa vägar täcka merkostnaden.

Att det skulle vara brist på värmepumpar, av vissa modeller, stämmer säkert som Josth skriver. Men det finns fortfarande mängder av modeller och varianter att köpa. Hade jag varit i dina kläder så hade jag kikat på att komplettera med en luft/luft-värmepump eller två. En relativt billig investering i sammanhanget med bara några timmars arbete i montering. Kanske det räcker att montera en sån i utrymmet där du vill ha några grader extra pga. din familjs situation?
Ja, en luft luft med två innedelar skulle jag rösta på för ett sånt stort hus.
Helst en med hög effekt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Sist jag hörde var att det var 6 månader leveranstid (inkl installation) på en random luftluft pump.. i Mellansverige.
Inte där jag bor i alla fall(örebro län) men 1 till 2 månader på grund av leveransproblem.
Beror på vilket märke man vill ha
 
E Emanuel01 skrev:
Inte där jag bor i alla fall(örebro län) men 1 till 2 månader på grund av leveransproblem.
Beror på vilket märke man vill ha
Jaha, de var just Örebro jag hörde ovan i.

Kan du skicka pm på företag som kan installera luftluft innan vintern ?
 
Vintersäkrade precis 1/11 t om 31/12 till 5.40 ink moms.
Inte många glädjetårar där inte.
Men å andra sidan, det kan alltid bli värre
Man får vara glad för det lilla och dra ner lite till på inomhustempen
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Ja, en luft luft med två innedelar skulle jag rösta på för ett sånt stort hus.
Helst en med hög effekt.
2 innedelar med 2 utedelar. Man ska inte köra multi splitt. En snubbe som fixade 2 Daikin pumpar till mig sa att man ska köra 2 vanliga och ej splitt. Tydligen mycket krångel med det sist nämnda
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.